۴۰ درصد تولید دام سبک در اختیار جامعه عشایر است

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایر گفت: بنابر آمار ۴۰ درصد تولید دام سبک در اختیار جامعه عشایر و مابقی در اختیار روستاییان و دامداری صنعتی است.

فضل خرم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سال گذشته تولید قراردادی ۵۰۰ هزار راس دام در ازای تامین ۹۵ هزارتن نهاده دامی با عشایر منعقد شد که براین اساس بخشی از دام‌ها اواخر خرداد و بخش دیگر ۱۵ تیرماه به بازار عرضه می‌شود.

به گفته او، براساس انعقاد قرارداد ۵۰۰ هزار راس دام، ۱۰ هزارتن گوشت قرمز تولید می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی عشایر با بیان اینکه سال گذشته ۱۹۵ هزارتن گوشت قرمز تولید شد، افزود: برآوردها حاکی از آن است که امسال حداقل ۴۵ هزارتن به میزان تولید سال قبل افزوده شود.

او با بیان اینکه ۴۰ درصد دام سبک در اختیار جامعه عشایر است، گفت: بنابر آمار مجموع تولید سالانه گوشت قرمز ۸۶۰ هزارتن است که ۴۲۰ تا ۴۳۰ هزارتن آن از دام سبک و مابقی از دام سنگین است.

به گفته خرم, براساس آمار سالانه با احتساب مصرف داخل ۱۰۰ هزارتن کسری نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود که طی ۵ سال آینده از طریق تولید قراردادی ۵۰ درصد از کسری نیاز کشور از طریق جامعه عشایر تامین می‌شود.

او قیمت کنونی هرکیلو دام زنده را ۲۶۵ هزارتومان و لاشه را ۵۷۵ هزارتومان اعلام کرد و گفت: برآوردها حاکی از آن است که در تیرماه قیمت هرکیلو دام به ۲۴۵ تا ۲۵۰ هزارتومان برسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
عشایر = دشمن وحوش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
راه آهن در کمک به حرکت و حمل و نقل عشایر و دامهای آنها می تواند نقش بسیار ارزنده ای را ایفا کند. تلفات دام و حتی تلفات کلونی‌های زنبور عسل با استفاده از راه آهن بشدت کاهش خواهد یافت و سرعت کار و سختی کار نیز بطور چشمگیری کاهش خواهد یافت.
آخرین اخبار