بیانیه کشور‌های آفریقایی برای خویشتن داری ایران و اسرائیل

شماری از کشور‌های آفریقایی از تهران و تل‌آویو خواستند از دامن زدن به تنش‌ها اجتناب کنند.

حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق عبور از خط قرمزی تلقی می‌شد که تهران نمی‌توانست نسبت به آن بی تفاوت باشد. از این رو، ایران اقدام به حمله موشکی و پهپادی گسترده به مواضع صهیونیست‌ها کرده و پایگاه‌های نظامی این رژیم را آماج حملات خود قرار داد. با این وجود، اکنون نگرانی‌های بین المللی از احتمال وقوع درگیری‌های مستقیم میان دو طرف افزایش یافته است. 

به گزارش الجزیره، شماری از کشور‌های آفریقایی امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه‌ای خواستار خویشتن داری ایران و اسرائیل برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه شدند. 

ویلیام روتو، رئیس جمهور کنیا طی بیانیه‌ای اعلام کرد: اگرچه حمله مستقیم ایران به اسراییل تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی تلقی می‌شود، تل آویو باید در پاسخ به این حمله بالاترین خویشتن داری را نشان دهد. 

دولت آفریقای جنوبی نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: طرف‌های منازعه در خاورمیانه باید حداکثر میزان خویشتن داری را به خرج داده و از انجام اقدامات بیشتر که منجر به تشدید تنش‌ها در این منطقه می‌شود، اجتناب کنند. 

وزارت خارجه نیجریه نیز در بیانیه خود تاکید دارد: ما از ایران و اسرائیل می‌خواهیم همراه با تعهد جهانی، بر حل و فصل مسالمت آمیز درگیری‌ها فکر کنند. 

پیش از این برخی کشور‌های اروپایی و آسیایی نیز با صدور بیانیه‌هایی خواستار خویشتن داری طرف‌های منازعه در خاورمیانه برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها شده بودند. خاورمیانه که به دلیل منابع انرژی خود برای اقتصاد جهان حائز اهمیت است، به دلیل جنگ غزه و نیز مداخلات گسترده آمریکا اکنون دچار بی ثباتی زیادی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار