بهشتی‌پور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

وزارت خارجه باید موضوع لغو تحریم ها را در دستور کار قرار دهد

کارشناس سیاست خارجی گفت: برای حضور در معادلات بین المللی نیاز داریم تحریم‌ها را پایان دهیم، برای پایان دادن به تحریم‌ها هم باید مذاکره را در دستور کار قرار دهیم.

حسن بهشتی پور کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره عملکرد وزارت خارجه طی یک سال گذشته بیان کرد: زمانی که عملکرد یک وزارت خانه را ارزیابی کنیم در درجه اول باید به مقدورات آن توجه شود و بعد دید که آیا متناسب با آن امکانات اقدامی انجام داده است یا خیر. 

وی افزود:در موضوع غزه معتقدم که یکی از اقدامات مهم وزارت خارجه این بود که مسئولیت اقدامات حماس را برعهده نگیرد، اما از نظر سیاسی حمایت‌های قاطعی از گروه‌های مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی انجام داد. یعنی از سویی کشور را از درگیر شدن در یک جنگ ناخواسته نجات داد و از سوی دیگر هم کمک کرد تا به آرمان فلسطین در برابر جنایت‌های اسرائیل کمک شود.

کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: وزارت خارجه هم از منظر رسانه‌ای و هم از منظر دیپلماتیک و در سازمان همکاری اسلامی این اقدامات را جلو برد.

وی ادامه داد: کار در موضوع فلسیطین پیچیده است و امکاناتی که برای کمک به این مردم که تحت این جنایات جنگی قرار دارند عملا از دست وزارت خارجه خارج است، زیرا دسترسی هم برای این امر نداشت. اما در سایر موضوعات برای مثال در مذاکرات هسته‌ای معتقدم که عملکرد خوبی نداشت و عملا یک بن بست کامل را شاهد بودیم.برخی البته این را به گردن تحولات غزه می‌اندازند، اما من معتقدم که رویکرد وزارت خارجه این بود که مذاکرات را محدود به لغو تحریم‌ها کرد، در حالی که موضوع مذاکرات ایران و آمریکا یک موضوع فراگیر، چند وجهی دارای ابعاد مختلف است که یکی از این ابعاد پایان دادن به تحریم هاست.  

بهشتی پور افزود: وزارت خارجه ما تلاش کرد مذاکرات را ادامه دهد، اما موفق نبود. معتقدم که  در سال جدید وزارت خارجه باید این مساله را به یک سرانجامی برساند اگرچه در زمینه سیاست‌های کلان این وزارتخانه مجری است و بیشتر مصوبات شورای عالی امنیت ملی را انجام می‌دهد، اما در عین حال می‌تواند از منظر کارشناسی طرح جدید و یا اقدام جدیدی را جلو ببرد که در شورای عالی امنیت ملی نیز به تصویب برسد.

کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: تا موضوع تحریم‌ها حل نشود بعید است که ما بتوانیم با این استراتژی نگاه به داخل بتوانیم مساله را حل کنیم. نگاه به داخل در زمینه خودباوری خوب است، اما به تنهایی مشکل اقتصادی کشور ما را حل نخواهد کرد و برای حضور در معادلات بین المللی نیاز داریم که تحریم‌ها را پایان دهیم برای پایان دادن به تحریم‌ها هم باید مذاکره را در دستور کار قرار دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Mohieddin
۱۰:۳۵ ۱۲ فروردين ۱۴۰۳
لغو تحریم زمانی انجام می‌شود که آمریکا از سوی ایران احساس خطر واقعی کند . نکته ظریفی و حساب شده ایی در عمل این مطلب مهم نهفته است . اگر ایران اسلامی به توانمندی برسد که ژیم تروریستی حاکم بر آمریکا را نه در منطقه بلکه در سرزمین خود مورد تحدید قرار دهد ، آنگاه می تواند به پایان تحریم بیندیشد و خوشبین باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۲ فروردين ۱۴۰۳
احسنت
آخرین اخبار