سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:

راهپیمایی روز قدس امسال با شکوه بیشتری برگزار می‌شود

ناصر کنعانی گفت: اطمینان داریم که روز جهانی قدس امسال روزی متمایز در حمایت از مساله فلسطین خواهد بود و باشکوه بیشتر برگزار خواهد شد.  

نشست خبری ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه دقایقی قبل در محل این وزارت خانه آغاز شد. 

مردم ایران تحریم‌های آمریکا را با تمام وجود حس کردند

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای نشست خبری خود با تبریک حلول ماه مبارک رمضان و ابراز امیدواری در زمینه آتش بس غزه بیان کرد: اطمینان داریم که روز جهانی قدس امسال که یادگاری امام راحل است و تبدیل به فرهنگی جهانی شده روزی متمایز در حمایت از مساله فلسطین خواهد بود و باشکوه بیشتر برگزار خواهد شد. 

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره آتش بس موقت در غزه بیان کرد: به رغم گذشت بیش از پنج ماه از حملات وحشیانه علیه غزه شاهد بی عملی سازمان ملل هستیم، متاسفانه در سایه اقدامات دولت آمریکا و حمایت گسترده از رژیم اسرائیل عملا شاهدیم که دنیا و مجامع بین المللی از انجام وظایف قانونی خود در توقف فوری جنگ بازمانده‌اند، کاملا روشن است که آمریکا طرف اصلی در استمرار جنگ است. 

ارسال تسلیحات از سوی آمریکا برای رژیم صهیونیستی به صورت مستمر ادامه دارد

وی ادامه داد: تسلیحات ارسالی آمریکا برای رژیم صهیونیستی بررسی شده است که از ابتدای جنگ به صورت مستمر ادامه داشته است. انتظار داشتیم سازمان همکاری اقتصادی با ابزار‌های فشار خود نقش بازدارنده خود را در توقف جنگ ایجاد کند، اما همچنان شاهد عدم اقدامات موثر در این زمینه هستیم. امیدواریم شاهد اقدامات موثری در این زمینه در آستانه ماه رمضان باشیم، اقدام مضحک آمریکا در ارسال کمک‌های هوایی به غزه یک تناقض مسخره است از سویی مواجه با استفاده ابزاری از حق وتو در شورای امنیت هستیم و در عین حال در مواضع سیاسی اعلام می‌کند آمریکا در صدد کاهش جنگ است و این نشان می‌دهد آمریکا به دنبال این است که با ارسال کمک‌های هوایی تلاش کند تا وجهه جنگ‌طلب خود را نزد افکار عمومی دنیا اصلاح کند. 

این دیپلمات کشورمان خاطر نشان کرد: طبعا افکار عمومی دنیا به ماهیت جنگ طلبانه آمریکا اشراف کامل دارند و انتظار ملت فلسطین این است که تلاش متحد خود را برای توقف جنگ انجام دهند. جمهوری اسلامی ایران در جده پیشنهادات خود را در شش بند ارائه کرد که اگر به آن اهتمام ورزیده شود شاهد تغییر وضعیت در سرزمین‌های اسلامی خواهیم بود. 

وی در واکنش به اظهارات مقام آمریکایی در زمینه عدم تحریم دارویی کشورمان بیان کرد: مردم ما با همه وجود نتیجه تحریم‌های آمریکا را حس کردند و تعداد زیادی از کشور‌ها مانع ارسال دارو‌های خاص به ایران شدند و دلیل آن را تحریم‌های آمریکا دانسته‌اند، شرکت پانسمان‌های خاص بیماران پروانه‌ای از صدور آن به ایران خودداری کرد و رنج بیماران پروانه‌ای در این زمینه افزایش یافت. بیماران زیادی از ایران متاسفانه جان خود را به دلیل تحریم‌های دارویی آمریکا از دست دادند و این هم نوعی دورویی و نفاق از سوی آمریکاست و ملت ایران دشمنی آمریکا را در طول زمان‌های متمادی حس کرده و هرگز آن را فراموش نخواهد کرد.

ایران امکان ارسال مستقیم کمک‌های بشردوستانه به غزه را به دلیل محاصره رژیم صهیونیستی ندارد 

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه کشورمان به نوار غزه بیان کرد: ما در این مسیر همه تلاش ها را انجام دادیم و از سوی مصر رایزنی‌های بسیاری انجام دادیم و در چند مرحله کمک‌های انسان دوستانه ایران به بنادر مصر فرستاده شده است و در مجامع بین المللی رایزنی‌های بسیاری انجام داده‌ایم، اساسا ایران امکان ارسال مستقیم کمک‌های بشر دوستانه را به دلیل محاصره ظالمانه رژیم صهیونیستی ندارد و این رژیم مانع این امر شده است با این حال ایران کمک‌هایی را از سوی مصر به غزه فرستاده است. امیدواریم در آستانه ماه رمضان جامعه جهانی در این زمینه اقدام جدی کند. 

کنعانی افزود: این اقدام سیاسی و باج خواهانه کشور‌هایی است که کارنامه تاریکی در نظام بین الملل دارند؛ نظیر سابقه برده داری، فروش و به کارگیری تسلیحات کشتار جمعی ممنوعه و بمب اتم و همچنین راه اندازی جنگ جهانی و ده‌ها و صد‌ها وحشی گری در سوابق این کشور‌ها به ثبت رسیده است.

فشار‌های آمریکا همواره یکی از موارد مخل همکاری کشور‌های منطقه بوده است

وی با اشاره به سفر آقای باقری به دوحه بیان کرد: نشست‌ها و رایزنی‌ها در این سفر به منظور تبادل نظر در موضوعات دو جانبه همواره در دستور کار قرار داشته است. طیف متنوعی از موضوعات در این سفر بیان شد و آقای باقری نشستی با نماینده ویژه اتحادیه اروپا در موضوعات غرب آسیا داشتند که ضرورت توقف درگیری‌ها و افزایش کمک رسانی به مردم مظلوم غزه یادآوری شد، در موضوعات مذاکره پایبند میز مذاکره هستیم. 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره میدان نفتی آرش بیان کرد: خط لوله‌ای که مسافت ۸۰ کیلومتری دارد. مقامات کشور‌ها در این زمینه نقطه نظر خود را دارند، فشار‌های آمریکا همواره یکی از موارد مخل همکاری کشور‌های منطقه بوده است و طبعا مواضع ما در این زمینه روشن بوده است. طرح ادعا‌های یک جانبه، حقوقی را برای مدعیان ایجاد نخواهد کرد.

این دیپلمات کشورمان درپاسخ به سوالی درباره درخواست ایران در زمینه اخراج ایران از کمیسیون مقام زن بیان کرد: قطعا اخراج رژیم غاصب صهیونیستی ساده‌ترین اقدامی است که باید اثبات کننده صداقت کشور‌های مدعی در زمینه حقوق زنان باشد. رژیمی که قاتل بیش از ۹ هزار زن در نوار غزه بوده است، قطعا هر اقدامی در حوزه‌های دوجانبه و چند جانبه بر علیه رژیم صهیونیستی در جامعه بین المللی تاثیر خود را بر روند جنگ غزه خواهد داشت.

 تلاش‌ها برای آزادی حمید نوری ادامه دارد/ در همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم

وی درباره اقدامات ایران در زمینه آزادی حمید نوری نیز خاطر نشان کرد: تلاش‌ها برای آزادی حمید نوری ادامه دارد و در حفظ فضای دوجانبه ایران و سوئد این موضوع در دستور کار دو کشور قرار دارد، ما رد درخواست تجدید نظر دادگاه حمید نوری را بر پایه موانع غیرواقعی و امری غیر قابل قبول می‌دانیم. متاسفانه به رغم تلاش‌های توام با حسن نیت جمهوری اسلامی ایران، اما دستگاه قضایی سوئد در کنار یک گروهک شناخته شده تروریستی منافع روابط دو کشور را در معرض خطر قرار داده است. ایران برمبنای حقوق ذاتی خود از تمام امکانات خود برای رهایی آزادی شهروندان خود در تمام دنیا استفاده خواهد کرد. 

کنعانی در خصوص جلسه اخیر شورای حکام افزود: در ارتباط و همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم. اظهارات بی اساس و غیر فنی تاثیری بر تصمیم و اراده ایران در این ارتباط ندارد و پیشبرد برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران ذیل توافقنامه پادمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص دستاورد‌های سیاست خارجی ایران گفت: ما در مسیر برقراری رابطه‌ای سازنده با کشور‌های دوست و سایر کشور‌هایی که تمایل به ارتباط با ما داشتند گام‌های خوب و بلندی برداشتیم. در برخی حوزه‌ها زمینه‌های جدید همکاری را شروع کریم و در برخی حوزه‌ها تنش زدایی انجام دادیم. در بحث‌های تامین امنیت و ثبات سیاسی و اقتصادی گام‌های جدی برداشتیم و این مسیر در سال آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
هنور ماه رمضان شروع نشده از روز قدس حرف میزنند؟
وایسا برسه بعد
اینقدری که ما ب فکر فلسطین هستیم خودشون نیستن
آخرین اخبار