واکسیناسیون بیش از ۱۸ هزار قلاده سگ صاحب‌دار

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از واکسیناسیون بیش از ۱۸ هزار قلاده سگ صاحب‌دار و گله در استان علیه بیماری هاری خبر داد.

شاهرخ یارویسی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : پیش بینی می‌شود تا پایان امسال ۲۱ هزار قلاده سگ صاحب دار و گله در استان علیه بیماری هاری واکسینه شوند.

 یارویسی یادآور شد: سال گذشته ۲۰ هزار قلاده سگ صاحب‌دار و گله در استان کرمانشاه علیه هاری واکسینه شدند.

یارویسی با بیان اینکه واکسیناسیون سگ‌های گله در استان علیه بیماری هاری رایگان است، گفت: انتظار داریم دامداران روستایی و صاحبان سگ‌های گله همکاری لازم با اکیپ‌های اعزامی جهت واکسیناسیون سگ‌ها در برابر بیماری هاری را داشته باشند.

یارویسی افزود: واکسیناسیون سگ‌های زینتی و خانگی، بهادار بوده و توسط صاحبان آن‌ها با مراجعه به کلینیک‌های دامپزشکی انجام می‌شود.

یارویسی اشاره‌ای هم به علائم بیماری هاری در سگ و دیگر پستانداران داشت و گفت: وجود علائم غیرعادی در رفتار سگ و دیگر پستانداران مثل گوشه‌گیری، چشم‌های از حدقه بیرون زده، ریزش بزاق، بی میلی به غذا، ترس از آب و نور، حملات غیرقابل کنترل و در نهایت فلجی و مرگ از نشانه‌های بیماری هاری در حیوانات است.

وی یا بیان اینکه هاری یک بیماری ویروسی است که می‌تواند تمام حیوانات خون گرم و انسان‌ها را درگیر کرده و تاثیر اصلی آن بر روی دستگاه عصبی است، تاکید کرد: بیماری هاری در صورت درگیری هم برای حیوان و هم برای انسان خطرناک بوده و ۱۰۰ درصد کشنده است. 

 وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۹ کانون حیوانی بیماری هاری در استان کرمانشاه شناسایی شده، گفت: در کانون‌های مشکوک به بیماری بلافاصله نسبت به نمونه گیری و دفن بهداشتی لاشه اقدام شده و سریعا دوره‌های آموزشی برای مردم بومی منطقه جهت آشنایی با بیماری برگزار و واکسیناسیون در کانون بیماری و شعاع آن انجام می‌شود.

یارویسی از شهروندان خواست تا از غذا دادن و پرستاری کردن از حیوانات ولگرد و بدون صاحب صرف نظر کرده تا جمعیت این حیوانات زیاد نشود و در صورتی هم که احیانا فردی در خانواده آن‌ها مورد گزیدگی قرار گرفت بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.