رُتبه نخست پویش ملی سلامت به اصفهان رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: این مرکز از نظر تعداد مراجعه‌کنندگان در پویش ملی سلامت رُتبه نخست را در کشور کسب کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: این مرکز از نظر تعداد مراجعه‌کنندگان در «پویش ملی سلامت» (غربالگری دیابت و فشار خون) رُتبه نخست را در بین ۶۴ دانشگاه علوم پزشکی کشور کسب کرد.

حمید گله‌داری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در مرکز بهداشت اصفهان افزود: حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از افراد بالای ۱۸ سال در استان اصفهان در پویش ملی سلامت شرکت کردند.

او گفت: سه درصد از افراد شرکت‌کننده در این پویش به ابتلا به پُرفشاری خون و یک درصد به بیماری دیابت مشکوک بودند.

گله‌داری اظهار کرد: هشت درصد از جمعیت شرکت‌کننده در مرحله پیش دیابت هستند و اگر تغییری در سبک زندگی خود ایجاد نکنند احتمال ابتلای قطعی آن‌ها به دیابت تا پنج سال آینده وجود دارد.

او  با بیان‌اینکه اهمیت اجرای این پویش در ارائه مُراقبت‌های بهداشتی به بیماران احتمالی شناسایی شده است، تاکید کرد: با اجرای این پویش می‌توانیم با هزینه کم، جلوی ابتلای بسیاری از مردم به دیابت و پُرفشاری خون و عوارض ناشی از آن‌ها را بگیریم.

«پویش ملی سلامت» از ۲۰ آبان تا ۳۰ دی امسال توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کشور اجرا شد و ۴۶ میلیون نفر از افراد بالای ۱۸ سال در آن شرکت کردند؛ در این پویش، غربالگری دیابت و پُرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده مورد توجه بود.

گله‌داری همچنین با اشاره به اهمیت «هفته بسیج ملی تغذیه» گفت: تغییر سبک زندگی بویژه در زمینه تغذیه باید در بین مردم اتفاق بیفتد و از طب ایرانی نیز در این کار در کنار مباحث بهداشتی بهره گرفته شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: این معاونت چند طرح پژوهشی در باره سرطان گوارش و سینه در نظر دارد که اجراشدن آن‌ها مشروط به تامین اعتبار توسط وزارت بهداشت است.

 بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت نیز اعلام کرد که از نظر تعداد مراجعه‌کنندگان در پویش ملی سلامت در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی، اصفهان با مراجعه ۲ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۲۶۳ نفر رُتبه نخست را دارد و دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، شیراز، ایران و تبریز به ترتیب در رُتبه‌های بعدی هستند.

بیش از ۴۶ میلیون نفر در این پویش شرکت کردند که از این تعداد ۸۵۷ هزار و ۲۸۴ نفر با احتمال بیماری پُرفشاری خون و ۴۷۴ هزار و ۶۷۷ نفر با احتمال بیماری دیابت شناسایی شدند که از بروز این بیماری در خود خبر نداشتند.

بسیج ملی تغذیه (پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم در کشور) از اول بهمن در کشور آغاز شده و تا پانزدهم این ماه ادامه دارد.

استان اصفهان حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد که امور بهداشتی و درمانی حدود پنج میلیون نفر در ۲۶ شهرستان بر عهده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار