به کارگیری ۱۰ هزار دکتر-معلم در راستای تحول پژوهشی آموزش و پرورش

️رئیس پژوهشگاه وزارت آموزش و پرورش از وجود ۱۰ هزار دکتر-معلم در کشور خبر داد و گفت: بنا داریم از ظرفیت‌های علمی معلمان دارای مدرک دکتری استفاده کنیم.

علی محبی رئیس پژوهشگاه وزارت آموزش و پرورش در جشنواره تجلیل پژوهشگران و فناوران برگزیده استان قزوین گفت: در آموزش و پرورش ما از ساختار پژوهشی گرفته تا ضوابط و مقررات این حوزه ایراداتی وجود دارد و این همه موانع شکوفایی در آموزش و پرورش هستند که البته برخی از آن‌ها در قالب برنامه هفتم برطرف شده‌اند.

وی از وجود ۱۰ هزار دکتر-معلم (معلمان دارای مدرک دکتری) در کشور خبر داد و افزود: با توجه به تحصیلات عالی این دکترمعلمان و تجربیات میدانی آن‌ها در کف مدراس به یقین این‌ها از استادان هیئت‌علمی برای کار پژوهشی در حوزه آموزش و پرورش شرایط بهتری دارند و بنا داریم این ۱۰ هزار دکتر-معلم را برای تحول پژوهشی آموزش و پرورش به‌کارگیری کنیم.

وی افزود: بیش از ۷۰ سال پیش، قانونی به نام منع مداخله کارکنان دولت در قرارداد‌ها تصویب شد که بعد‌ها در مسیر خود اصلاح شد و البته کماکان برای معلمان پژوهشگر و مظلوم ما منع مداخله همچنان پابرجا بود و بنابراین به جای معلمان ما باید اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها قرارداد پژوهشی با وزارت آموزش و پرورش ببندند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این مشکل در قانون برنامه هفتم توسعه حل شد و طبق قانون پنج‌ساله برنامه هفتم، معلمان می‌توانند در ایام فراغت و تعطیل خود فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی و تربیتی فوق برنامه داشته باشند و دیگر هیچ مانعی برای پرداخت حقوق و مزایای آن‌ها در این حوزه وجود ندارد.

محبی یادآور شد: همچنین در قانون جدید برنامه هفتم، استفاده از مدرسه و اماکن آموزشی و پژوهشی در بیرون از ساعت آموزشی هم مجاز دانسته شده و بعد از ابلاغ این قانون توسط شورای نگهبان دست مدارس و معلمان ما باز خواهد بود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در بازنگری ساختار آموزش و پرورش نخستین بخشی که ذبح شد پژوهش بود، تصریح کرد: در حال حاضر در ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها یک معاونت به نام معاونت پژوهشی، برنامه‌ریزی، پشتیبانی، منابع و مالی داریم و همه این بخش‌ها را در قالب یک معاونت تعریف کرده‌اند که دیگر سهمی برای پژوهش باقی نگذاشته‌اند.

محبی ادامه داد: با توجه به اینکه مسائل پشتیبانی و مالی باید به سرعت در این معاونت حل شود، بنابراین اصلاً اجازه فکر کردن به پژوهش را به این معاونت‌ها نمی‌دهند؛ با این حال قرار بوده ساختار آموزش و پرورش مطابق با سند تحول بنیادین بازطراحی شود که خوشبختانه پژوهشگاه مطالعات وزارت‌خانه این بخش را به عهده گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.