فیدان: ترکیه ممکن است درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو را تا پایان سال تصویب کند

وزیر امور خارجه ترکیه در نشست ناتو اعلام کرد احتمالا آنکارا درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو را تا پایان سال تصویب کند.

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه روز سه شنبه به همکاران خود در ناتو گفته است که سخت تلاش می‌کند تا درخواست سوئد برای پیوستن به این ائتلاف تا قبل از پایان سال تصویب شود.

رویترز به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشده است، نوشت: پس از نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل، فیدان در پاسخ به این سوال که آیا توانسته روند تصویب عضویت سوئد در ناتو را در پارلمان ترکیه پیش ببرد، گفته است این اتفاق ممکن است «در چند هفته» آینده اتفاق بیفتد.

به گفته این مقام آمریکایی، ماهیت اساسی نشست ناتو این است که این (تصویب) قبل از پایان سال انجام شود.

کمیته روابط خارجی پارلمان ترکیه پیشتر تصمیم گرفته بود که بررسی پیش نویس قانون الحاق سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به تعویق بیندازد.

با توجه به بروز جنگ اوکراین در ماه فوریه ۲۰۲۲، فنلاند و سوئد درخواست‌هایی را برای پیوستن به ناتو ارسال کردند و فنلاند در ۴ آوریل سی و یکمین عضو این اتحاد شد، در حالی که درخواست سوئد هنوز تایید نهایی مجارستان و ترکیه را دریافت نکرده است.

سوئد به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا، در مذاکرات با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در ازای تصویب این درخواست، موافقت کرد که به تشدید روند الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا کمک کند.

در همین حال، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد که موضوع پیوستن سوئد به ناتو و پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا «ربطی به هم ندارند» و اوت گذشته گفت که خوشبین است که سوئد در پاییز امسال به ناتو بپیوندد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار