بخش تشخیص مولکولی آزمایشگاه مرجع لرستان فعال شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: بخش تشخیص مولکولی هپاتیت C در آزمایشگاه مرجع بهداشت این دانشگاه راه اندازی شد.

دکتر بهرام دلفان رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: با راه اندازی تست جدید "پی سی آر" در آزمایشگاه مرجع بهداشت استان، زمان تشخیص هپاتیت C به یک سوم زمان آزمایش‌های فعلی کاهش یافته است که تشخیص زود هنگام این بیماری تاثیر زیادی در درمان این بیماری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه با راه اندازی این امکان در آزمایشگاه مولکولی معاونت بهداشت، بررسی تمامی نمونه‌ها انجام می‌شود اظهار داشت: تا قبل از راه‌اندازی این بخش آزمایشگاهی در لرستان، نمونه‌های تشخیص بیماری هپاتیت C به تهران منتقل می‌شد که در حال حاضر این مشکل برطرف شده است.

وی بیان کرد: راه‌اندازی بخش‌های تشخیص مولکولی اچ آی وی، ویروس کرونا و آنفلوآنزا از جمله مهمترین دستاورد‌های سال‌های اخیر آزمایشگاه مرجع بهداشت استان است.

دلفان با اشاره به اینکه بیماری هپاتیت انواع مختلفی دارد اظهار داشت: هپاتیت نوع C، دارای التهاب کبدی بوده که منجر به بیماری کبدی مزمن می‌شود و عفونت آن در اغلب موارد برای مدت طولانی بدون علامت است.

وی افزود: مطمئن‌ترین روش برای تشخیص این بیماری یافتن RNA ویروس با روش پی سی آر و تشخیص بیماری حدود چند هفته تا چند ماه زودتر از روش‌های مبتنی بر جستجوی آنتی‌بادی امکان‌پذیر است که با این روش، می‌توان میزان ویروس موجود در خون بیمار را نیز سنجید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.