کشف سنگ‌نوشته (سَرکُول) در الیگودرز

این سنگ نوشته اثری ارزشمند در معرفی تاریخ و فرهنگ بختیاری دارد که معرف ساخت ایل‌راه بختیاری است و کشف این سنگ نوشته سرکول در الیگودرز بخشی از تاریخ ناگفته حکمرانی در سرزمین بختیاری در عهد صفوی را روشن میکند.

در  سنگ نوشته سرکول به سال ۱۰۹۰ هجری قمری بر تخته سنگی در منطقه سرکول پشت کوه شهرستان الیگودرز حک گردیده است و یادآور ساخت سخت‌ترین بخش بزرگترین ایلراه بختیاری است که بطور ماهرانه با سنگ و ساروج احداث شده اند. این کتیبه مربوط به یوسف خان فرزند خلیل خان حاکم بختیاری اواخر دوران صفوی اسث. 
خوانش صحیح این کتیبه و کتیبه میدان چوگان خلیل اباد الیگودرز که با تلاش دکتر حیات اله سرلک و دکتر عطا حسن پور اتفاق افتاده، دریچه‌ای جدید بر روی پژوهشگران تاریخ بختیاری گشوده است؛ و بخشی ازتاریخ ناگفته بختیاری در شرق لرستان را روشن میکند
که پس از کشف سنگ نوشته میدان چوگان خلیل اباد الیگودرز این دومین سنگ نوشته است که توسط نامبردگان خوانش درست و تحلیل میشود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا پایمرد
۲۲:۲۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
بخش ذلقی الیگودرز قابلیت کاوش زیادی برای باستان شناسان دارد

همت و صداقت میخواد
United States of America
رضا
۰۲:۰۵ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
درود بر تاریخ بختیاری به خصوص الیگودرز قهرمان
Germany
ناشناس
۱۳:۵۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاش به موزه انتقال بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
بنام خدا
با سلام
قیمت زمین و مسکن و خودرو را چندین برابر قیمت فعلی پایین بیاورید و هر روز به بهانه افزایش قیمت های داخلی و جهانی قیمت ها را بالا نبرید. مافیا را با استفاده
از جوانان نخبه ایرانی و سپاه ریشه کن نمایید. به هر ایرانی سرپرست خانوار حداقل 200 متر زمین رایگان اختصاص دهید.دست از این بازی ها بردارید و خجالت بکشید.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۷:۵۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
خارج از موضوع خبر بود ولی دغدغه هست اما زمین خالی فقط به درد پول دارها میخورد نه کسانی که محتاج نان شب خود هستند