موافقتنامه امنیتی آمریکا و فنلاند برای همکاری‌های نظامی

واشنگتن به دنبال استفاده از خاک فنلاند برای نیرو‌های نظامی خود است.

فنلاند یکی از کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است که روابط بسیار نزدیکی با روسیه دارد. با آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، مقامات هلسینکی از بیم اقدامات تهاجمی مسکو علیه این کشور اقدام به گسترش مناسبات نظامی خود با واشنگتن کرده اند. 

بر این اساس، مقامات آگاه که نخواستند نامشان فاش شود امروز (دوشنبه) به روزنامه فنلاند هلسینگین سانومات گفتند فنلاند طی هفته‌های پیش رو موافقتنامه همکاری‌های دفاعی را با آمریکا نهایی خواهد کرد. 

این منابع تاکید دارند یک موافقتنامه رسمی که مذاکره پیرامون آن از سپتامبر ۲۰۲۲ آغاز شده است می‌تواند در آینده نزدیک (شاید هفته جاری) میان دو طرف به امضا برسد. اگر قرارداد مربوط به خدمات به امضای طرفین برسد، هلسینکی آماده اجرای سیاسی آن است. 

هدف اصلی این موافقتنامه دفاعی اجازه به ارتش آمریکا برای استفاده از قلمروی فنلاند برای مدت طولانی‌تر است. این موافقتنامه همچنین شامل آموزش نیروها و نیز ورود نیرو‌های آمریکایی، انبار تسلیحات پیشرفته و مالیات می‌شود. 

هنوز مقامات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به طور رسمی در این باره اظهار نظر نکرده اند. با این حال، تلاش سوئد برای پیوستن به سازمان ناتو باعث شده است منطقه نوردیک عملا به کشور‌های متحد واشنگتن تبدیل شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار