مکرون: سومین دور کنفرانس بغداد در ماه نوامبر برگزار می‌شود

رئیس جمهور فرانسه در کنفرانس سفرای کشورش اعلام کرد که سومین نشست همکاری منطقه‌ای بغداد در اواخر ماه نوامبر در پایتخت عراق برگزار خواهد شد.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه، در سخنانی در کنفرانس سالانه سفرای فرانسه، گفت که دور سوم نشست بغداد که اولین دوره آن در اوت ۲۰۲۱ در بغداد و دور دوم آن در دسامبر ۲۰۲۲ در اردن برگزار شد، در ماه نوامبر در بغداد برگزار خواهد شد و هدف از آن «یکپارچه‌سازی برنامه‌ای منطقه‌ای برای حمایت از حاکمیت عراق» خواهد بود.

مکرون درباره مشارکت سوریه در این نشست گفت که همه کشور‌های منطقه برای ازسرگیری گفتگو‌ها با سوریه و بازگشت آن به نشست‌های گوناگون بین‌المللی تلاش می‌کنند.

وی افزود که بازگشت سوریه به نشست‌های منطقه‌ای باید ضامن افزایش همکاری این کشور در مبارزه با «گروه‌های تروریستی و اقدامات سیاسی لازم برای بازگشت آوارگان سوریه‌ای با تضمین حمایت و امنیت سیاسی و اقتصادی آنان باشد».

مکرون در سخنان خود در اشاره به پرونده ایران از «پیشرفت حاصل در هفته‌های اخیر» استقبال کرد هرچند گفت: «به حکم تجربه، نباید چندان از این بابت هیجان‌زده باشیم».

وی ادامه داد: «می‌دانیم که توافق‌ها ممکن است شکننده باشد و گاه کسی که آن را می‌بندد خودش آن را محکوم می‌کند و آن که آن را امضا می‌کند به آن عمل نمی‌کند، در نتیجه باید درباره نوع توافقاتی که در این باره می‌شود چندان بزرگ‌نمایی نکنیم».

همزمان «فرهاد علاءالدین» مشاور روابط خارجی نخست‌وزیر عراق، در بیانیه‌ای تأکید کرد که کنفرانس بغداد برای هم‌افزایی اقتصادی و ثبات منطقه‌ای در بغداد و با مشارکت کشور‌های دوست و برادر و شریک عراق برگزار خواهد شد.

وی گفت که این کنفرانس نقطه آغاز پروژه‌های بزرگی برای عراق و منطقه خواهد بود و تأثیر فراوانی بر تقویت روابط استوار کشور‌های منطقه و افزایش ثبات منطقه‌ای و توسعه اقتصادی خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Switzerland
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۷ شهريور ۱۴۰۲
باید ده طبقه زیر زمین برگزار بشه چون عراق ناامنه
آخرین اخبار