کاخ سفید: تبادل زندانیان در مسیر درست حرکت می‌کند

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد جدول زمانی دقیقی برای تبادل زندانیان وجود ندارد، اما این توافق در مسیر درست حرکت می‌کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، کمتر از دو هفته پس از اینکه تهران پنج شهروند آمریکایی را به حبس خانگی منتقل کرد، گفت که توافق مبادله زندانیان بین ایالات متحده و ایران در مسیر درست قرار دارد.

براساس گزارش الجزیره، اظهارات سالیوان نشان‌دهنده ابراز اعتماد عمومی واشنگتن نسبت به انجام مبادله زندانیان بود. سالیوان در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: «ما معتقدیم که کار‌ها طبق تفاهمی که با ایران به دست آورده‌ایم پیش می‌رود. من جدول زمانی دقیقی برای شما ندارم، زیرا مراحلی وجود دارد که هنوز باید باز شوند. اما ما معتقدیم که این روند همچنان در مسیر خود باقی می‌ماند.»

چندین رسانه خبری اوایل این ماه گزارش دادند که تهران و واشنگتن در حال کار بر روی توافقی برای آزادی پنج شهروند آمریکایی در ازای رهایی منابع مالی ایران هستند که در کره جنوبی به دلیل تحریم‌های آمریکا مسدود شده است. علاوه بر آزاد شدن منابع مالی ایران این توافق همچنین باعث می‌شود که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، چندین شهروند ایرانی زندانی در این کشور را آزاد کند.

هفته گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، از تصمیم ایران برای انتقال آمریکایی‌های بازداشت‌شده از زندان به حبس خانگی به‌عنوان «گامی مثبت» استقبال کرد، اما تاکید کرد که «آن‌ها هنوز در خانه نیستند». ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز روز دوشنبه گفت: زمان مشخصی برای تکمیل این مبادلات تعیین نشده است، اما «حداکثر دو ماه طول می‌کشد تا این روند انجام شود».

با این حال بلینکن هفته گذشته ادعا کرد: «هیچ چیزی در مورد رویکرد کلی ما نسبت به ایران تغییر نکرده است. ما همچنان به دنبال استراتژی بازدارندگی، فشار و دیپلماسی هستیم.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۷:۵۷ ۰۱ شهريور ۱۴۰۲
منتظر نتیجه نهایی هستیم .باید تحت هیچ شرایطی به هیچکدام از کشورهای غزبی اعتماد نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۱ شهريور ۱۴۰۲
یعنی موفق شدیم سر ایرانیا رو کلاه بذاریم و هیچ پولی بهشون نمیدیم
آخرین اخبار