امسال؛

ذخیره سد اکباتان به ۱۱ میلیون مترمکعب رسید

معاون حفاظت و بهره‌برداری از آب شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: میزان ذخیره آب در سد اکباتان ۱۱.۲ میلیون متر مکعب معادل ۳۳ درصد حجم سد است. 

داوود شاهسوند گفت: امسال حجم آب ورودی به سد اکباتان شهر همدان به ۱۹.۴ میلیون متر مکعب رسید که این میزان در مدت زمان مشابه پارسال ۲۰.۷ میلیون متر مکعب بود.

او درباره حجم آب موجود در پشت سد‌های این استان به عنوان تامین کننده آب آشامیدنی مورد نیاز استان گفت: با وجود گزارش اداره کل هواشناسی مبنی بر بهبود وضعیت بارش‌ها نسبت به پارسال، اما در حوزه آبریز سد اکباتان وضعیت خوب نیست.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از آب شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: با کنترل، هماهنگی، انسجام شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب، میزان خروجی آب شرب در سد اکباتان کنترل شد و امسال ۸.۷ میلیون متر مکعب از آب این سد برای تامین آب آشامیدنی مردم شهر همدان استفاده شد که سال گذشته این رقم ۲۱.۳ میلیون متر مکعب بود.

شاهسوند گفت: میزان ذخیره آب در سد اکباتان ۱۱.۲ میلیون متر مکعب معادل ۳۳ درصد حجم سد است در حالیکه حجم مخزن سد در زمان مشابه سال گذشته ۴.۶ میلیون متر مکعب بود که با برداشت‌های صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ اواخر مرداد سال گذشته با مشکل تامین آب در شهر همدان مواجه شدیم.

او گفت: میزان آب ورودی به سد کلان ملایر از ۱۲ میلیون در سال گذشته به ۲۳ میلیون متر مکعب می‌رسد و میزان خروجی آب از سد امسال ۱۴.۴ میلیون متر مکعب بوده که در مدت زمان مشابه سال گذشته ۹ میلیون متر مکعب ثبت شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از آب شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: تاکنون ۳۴.۷ میلیون متر مکعب آب در پشت سد کلان ملایر ذخیره شده که ۸۳ درصد ظرفیت این سد را شامل می‌شود.

شاهسوند گفت: سد سرابی هم بخشی از آب آشامیدنی شهر تویسرکان و باغ‌های پایین دست را تامین می‌کند که میزان ورودی آب به این سد با سال گذشته یکسان و حدود ۳.۸ میلیون متر مکعب است.

اوگفت: میزان خروجی آب از سد سرابی تویسرکان امسال ۲.۵ میلیون و سال گذشته چهار میلیون مترمکعب بود و هم اینک ۳۵ درصد این سد دارای آب است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از آب شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز که بیشتر برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود امسال با قوت در دستور کار بوده که از ابتدای سالجاری تاکنون ۲۷۷ حلقه چاه غیرمجاز با حجم برداشت ۵.۵ میلیون متر مکعب در استان همدان پلمب شده است.
شاهسوند گفت: ۶ هزار و ۳۲۴ حلقه چاه غیرمجاز از ابتدای طرح تعادل بخشی در استان همدان پلمب شد که منجر به صرفه جویی ۳۳۶ میلیون مترمکعب از ذخایر، منابع و سفره‌های آب زیرزمینی در استان همدان شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.