حمایت مقامات و احزاب عراقی از اخراج سفیر سوئد در بغداد

برخی از مقامات و نهاد‌های عراق نسبت به اتفاقات اخیر از جمله اخراج سفیر سوئد از بغداد واکنش نشان دادند.

محسن المندلاوی، معاون اول ریاست پارلمان عراق در بیانیه‌ای اظهار داشت: از تکرار عمدی دولت سوئد مبنی بر اجازه نقض حرمت قرآن کریم و همچنین اهانت به پرچم عراق ابراز تاسف می‌کنیم. عراق کشور پیامبران، اولیاء و همزیستی مذهبی در طول اعصار است.

المندلاوی از دولت عراق خواست تا روند قطع روابط دیپلماتیک با دولت سوئد را ادامه دهد.

به گزارش میدل ایست، وی از همه کشور‌های اسلامی خواست تا در برابر این رفتار که سعی در تفرقه افکنی بین ادیان، تحریک احساسات مردم و ایجاد تفرقه و نفرت در بین بشریت دارد، متحد شوند.

نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون عراق نیز در بیانیه‌ای گفت: از تصمیم دولت مبنی بر خروج نمایندگی عراق از سوئد و درخواست از سفیر سوئد در بغداد برای ترک خاک عراق حمایت می‌کنیم.

المالکی از کشور‌های اسلامی خواست تا از موضع عراق در قطع روابط با سوئد و اخراج سفرا الگو بگیرند.

حزب تقدم عراق نیز در حمایت از تصمیم دولت این کشور اظهار داشت: ما خشم و محکومیت قاطعانه خود را نسبت به مجوز مقامات سوئد برای توهین علنی و عمدی به قرآن کریم و پرچم عراق اعلام می‌کنیم.

این حزب همچنین اعلام داشت: حمایت خود از اقدامات دولتی برای درخواست خروج سفیر سوئد در بغداد از خاک عراق و خروج کاردار عراق از استکهلم را اعلام می‌کنیم. این کمترین اقدام ممکن در قبال کشور‌هایی است که به اسلام و اصول آن را توهین می‌کنند.

پارلمان عراق نیز حمایت خود را از اقدامات دولت عراق در قبال آنچه در مقابل سفارت عراق در سوئد رخ داد اعلام کرد.

چارچوب هماهنگی نیرو‌های سیاسی شیعه عراق، مجوز مجدد مقامات سوئدی به یکی از افراط گرایان برای آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم و پرچم عراق در مقابل سفارت این کشور در استکهلم را به شدت محکوم کرد.

چارچوب هماهنگی در بیانیه‌ای از تصمیم شجاعانه دولت عراق برای قطع روابط دیپلماتیک با سوئد و بازگرداندن هیئت دیپلماتیک خود از استکهلم به دلیل تکرار صدور مجوز تعرض به قرآن کریم و نقض حاکمیت عراق حمایت کرد.

در این بیانیه از ملت عراق و پیروان اهل بیت علیهم السلام خواسته شده که فردا جمعه برای یاری دین خدا و کتاب کریمش همزمان با ماه محرم تظاهرات کنند.

چارچوب سیاسی از کشور‌های عربی و اسلامی خواست گام‌هایی فوری برای توقف این تعرض آشکار به حرمت اسلام و مسلمانان اتخاذ کنند.

در این بیانیه از سازمان همکاری اسلامی و کشور‌های عربی و اسلامی خواسته شده که مواضع فوری و شدید علیه سوئد اتخاذ کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار