ناتو: شواهدی از استقرار گروه واگنر در بلاروس مشاهده نمی‌شود

دبیر کل ناتو از رصد شرایط استقرار نظامیان گروه واگنر در بلاروس خبر داد.

گروه واگنر، بزرگترین پیمانکار نظامی روسیه که حضور فعالی در جنگ اوکراین داشت، به دلیل تمرد از دستورات رهبری که حمل بر شورش علیه ستاد فرماندهی روسیه تلقی شد، نقش و جایگاه خود را در این کشور از دست داد. با این حال، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس با میانجیگری در این موضوع، باعث به پایان رسیدن اختلافات میان طرفین شد. از آن زمان بحث استقرار نظامیان گروه واگنر در بلاروس در محافل سیاسی باعث ایجاد نگرانی در شاخه شرقی سازمان ناتو شده است. 

به گزارش تله تریدر، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، امروز (سه شنبه) اعلام کرد: برخلاف نگرانی‌های مطرح شده تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر استقرار نظامیان گروه واگنر در بلاروس مشاهده نشده است. 

وی با اشاره به نگرانی‌های کشور‌های شاخه شرقی سازمان ناتو درباره خطر استقرار نظامیان واگنر در بلاروس که می‌تواند باعث ایجاد بی ثباتی احتمالی در این کشور‌ها شود، گفت: ما از نزدیک در حال رصد شرایط هستیم. با این حال، هنوز شواهدی دال بر این موضوع که نظامیان این گروه در بلاروس مستقر شده اند دیده نمی‌شود. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین پیش‌تر مدعی شده بود اعضای گروه واگنر اکنون دو گزینه پیش رو دارند، یا به ارتش روسیه بپیوندند و یا در بلاروس مستقر شوند. 

دبیر کل ناتو در ادامه با اشاره به شرایط جنگ اوکراین افزود: در حال حاضر یکی از چالش‌های ما ارسال مهمات به اوکراین است. 

استولتنبرگ در پاسخ به سوالی درباره ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین به جای سایر انواع بمب‌های متعارف، گفت: از آنجا که ما فاقد ذخایر کافی بزرگ در ابتدای جنگ نبوده ایم و از آنجا که ظرفیت تولید مهمات جنگی ما در ابتدای جنگ به میزان کافی نبود، میزانی زمان نیاز است که به سطح مناسب تولید و ذخیره تسلیحات جنگی برای حمایت از اوکراین برسیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار