مجارستان: عضویت اوکراین در ناتو غیرممکن است / زلنسکی: تردید ناتو چیزی جز ضعف نیست

وزیر خارجه مجارستان عضویت اوکراین در ناتو را به دلیل جنگ فعلی این کشور با روسیه، غیرممکن خواند.

نشست جنجالی سران ناتو در بخارست رومانی در سال ۲۰۰۸ و تأکید بیانیه پایانی آن مبنی‌بر عضویت اوکراین و گرجستان در این ائتلاف نظامی، باعث بروز جنگ گرجستان در همان سال و جنگ اول اوکراین در سال ۲۰۱۴ و جنگ دوم اوکراین که از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ آغاز شده و همچنان ادامه دارد. با این حال رویکرد اعضای ناتو درباره عضویت کی‌یف در این ائتلاف به یک شکل نیست و برخی کشور‌ها به درستی به حساسیت روسیه در این زمینه پی برده‌اند. 

به گزارش تله تریدر، «پیتر سیارتو» وزیر خارجه مجارستان امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد: «پذیرش اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حال حاضر و در شرایطی که این کشور در حال جنگ با روسیه است غیرممکن محسوب می‌شود.»

وی با اشاره به قدرت نظامی روسیه و نبردی که هم اکنون در اوکراین در جریان است، گفت: «ما بر این باوریم عضویت اوکراین در سازمان ناتو در چنین شرایطی می‌تواند باعث یک خطر جدی برای سازمان ناتو باشد. بدیهی است که زمانی که یک کشور جدید در ناتو عضو می‌شود باید امنیت بیشتری را به ائتلاف ببخشید و نباید این عضویت باعث ویرانی این نهاد شود.»

سیارتو در ادامه ابراز امیدواری کرد تصمیمی منطقی و مسئولانه در نشست دو روزه سران ناتو در لیتوانی پیرامون عضویت اوکراین در این ائتلاف گرفته و این امر مانع از تقابل مستقیم میان ناتو و روسیه شود. 

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در واکنش به عدم قطعیت سران ناتو در پذیرش کشورش در این ائتلاف نظامی، اعلام کرد: «من از این‌که هیچ چارچوب زمانی برای دعوت از کی‌یف به منظور عضویت در ناتو ارائه نشده است حس ناامیدی پیدا کرده‌ام.»

زلنسکی در این باره در کانال شخصی خود در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت: «من در مسیر ویلنیوس، پایتخت لیتوانی و شرکت در نشست سران ناتو هستم. با این حال پیام‌های دریافتی حاکی از آن است که گفت‌وگو‌ها درباره عضویت اوکراین در ناتو در این نشست مطرح نخواهد شد. این ائتلاف به دنبال اعمال پیش شرط‌هایی برای عضویت ماست. با این حال، تردید ناتو چیزی جز ضعف نیست.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار