اولیانوف: آژانس انرژی اتمی بررسی توافقات پادمانی با ایران را به اتمام رساند

نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی بر تکمیل بررسی پادمان‌های ان پی تی با ایران تاکید کرد.

گرچه این آمریکا بود که به عنوان یکی از طرف‌های اصلی توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام آن را ترک کرد، اما واشنگتن و متحدان اروپایی اش همچنان خواستار پایبندی تهران به تعهداتی هستند که خود از زیربار آن شانه خالی می‌کنند. تروئیکای اروپایی روز گذشته با صدور بیانیه‌ای بار دیگر خواستار پایبندی ایران به تعهداتش شد. اکنون آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به محفلی برای تقابل آرا و نظرات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران تبدیل شده است. 

بر این اساس، میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین امروز (چهارشنبه) در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بررسی توافقنامه پادمان‌های ان پی تی با ایران را تکمیل کرد. یکی از اصلی‌ترین خطوط جداکننده در جریان گفتگوها، این مسئله بود که به نیمه خالی لیوان نظر کنیم و یا به نیمه پر آن؟ پاسخ به این امر به تمایلات سخنرانان بستگی دارد.

گفتنی است دیروز سه کشور اروپایی در بیانیه مشترکی که توسط وزارت خارجه انگلیس منتشر شد، اعلام کردند ایران به نصب سانتریفیوژ‌های پیشرفته برای غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.

در این بیانیه ادعا شده است: «ذخایر اورانیوم غنی شده تهران بیش از ۲۱ برابر حد مجاز است.»

این کشور‌ها در خصوص وضعیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مدعی شدند که گزارش آژانس نشان می‌دهد ایران به روند تشدید تنش هسته‌ای خود به شکل گسترده ادامه می‌دهد.

تروئیکای اروپایی بدون اشاره به عدم پایبندی خود به تعهداتشان در ذیل توافق هسته‌ای، از ایران خواستند تا به تعهدات خود بر اساس برجام عمل و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

این بیانیه همچنین از تهران خواسته است تا تمام تجهیزاتی را که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لازم می‌داند، مجدداً نصب کند تا به آن اجازه داده شود کار نظارت و راستی‌آزمایی بر برنامه هسته‌ای ایران را انجام دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
اروپاییها غلط کردند خودشون به تعهداتشان عمل نکردند اونوقت هی زر می زنند
آخرین اخبار