تاکید سازمان ملل بر شراکت سیاسی جدید در یمن

هانس گروندبرگ، فرستاده سازمان ملل در یمن، خواستار تدوین یک شراکت سیاسی پایدار و جدید در این کشور شد.

گروندبرگ در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در شهر نیویورک که در آن تحولات بحران یمن مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گفت که به همکاری با طرف‌های یمنی و منطقه‌ای برای دستیابی به آتش بس و آغاز فرآیندی سیاسی ادامه می‌دهد.

به گزارش میدل ایست نیوز، وی افزود: تنها یک فرآیند سیاسی جامع و فراگیر می‌تواند مشارکت سیاسی پایدار و جدیدی را تدوین کند و آینده‌ای امن و با ثبات اقتصادی را محقق سازد.

گروندبرگ ادامه داد: این فرآیند سیاسی مستلزم پرداختن به مسائل پیچیده مربوط به آینده بلند مدت یمن است و ضروری است که هر چه زودتر آغاز شود.

فرستاده سازمان ملل متحد در یمن تأکید کرد که طرفین درگیر در یمن باید پیشرفت‌هایی را که تاکنون به دست آورده اند، تحکیم کنند و گام‌های قاطعی را برای رسیدن به یک راه حل صلح آمیز جامع بردارند.

وی افزود: آتش بس، زمینه مساعد و نقطه شروعی را برای پیشرفت فراهم کرده، اما شکنندگی وضعیت نظامی و اقتصادی و چالش‌های پیش روی مردم یمن ایجاب می‌کند که برای دستیابی به توافقی جامع تر، همراهی کنیم.

مدتی است که تلاش‌های منطقه‌ای و بین المللی برای دستیابی به یک راه حل سیاسی جامع برای بحران یمن شدت گرفته که شامل سفر هیئت‌های سعودی و عمانی به صنعا و نیز اقدامات متعدد سازمان ملل و کشور‌های جهان برای پیشبرد روند صلح در یمن بوده است.

گفتنی است از ۱۰ مارس که عربستان و ایران با میانجیگری چین توافقنامه‌ای را برای از سرگیری روابط دیپلماتیک امضا کردند، امید‌ها برای صلح میان طرفین درگیر در یمن افزایش یافته است.

این توافق به گسست سیاسی ۷ ساله میان ایران و عربستان پایان می‌دهد و به گفته کارشناسان، دو کشور بر سر نفوذ در منطقه از طریق عوامل خود در کشور‌هایی از جمله یمن و لبنان در حال رقابت هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار