بلینکن: باکو و ایروان پیشرفت محسوسی در مذاکرات صلح داشتند

وزیر خارجه آمریکا از مذاکرات مثبت میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در واشنگتن برای رسیدن به توافق صلح خبر داد.

فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ باعث تشکیل ۱۵ کشور مستقل شد. گرچه ۳۲ سال از این موضوع می‌گذرد، اما اختلافات مرزی میان برخی از جمهوری‌های استقلال یافته همچنان پابرجاست. منطقه قره باغ یکی از مناطق مناقشه آمیز میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان است که تاکنون باعث بروز دو جنگ خونین میان طرفین شده است. با این حال، مقامات سیاسی دو کشور با میانجیگری آمریکا در حال مذاکره برای ترک مخاصمه هستند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا امروز (جمعه) اعلام کرد هیات دیپلماتیک جمهوری آذربایجان و ارمنستان این هفته در مذاکراتی که در آمریکا داشتند به پیشرفت ملموسی برای رسیدن به توافق صلح دست یافتند. 

واشنگتن این هفته میزبان وزرای خارجه دو کشور با تمرکز بر پایان بخشیدن به جدیدترین تنش میان دو طرف بود. جمهوری آذربایجان اقدام به استقرار ایست بازرسی در جاده لاچین، تنها جاده‌ای که ارمنستان را به قره باغ متصل می‌کند، کرده است که همین موضوع باعث تنش جدید میان دو طرف شده بود. 

بلینکن درباره این مذاکرات به رسانه‌ها گفت: دو طرف در این دور از مذاکرات درباره برخی از سخت‌ترین موضوعات به گفتگو پرداختند و به پیشرفت محسوسی برای صلحی پایدار دست یافتئد. 

وی افزود: باور من این است که اکنون یک توافق احتمالی را می‌توان در افق مذاکرات دو طرف مشاهده کرد. 

وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز به طور جداگانه در مصاحبه با رسانه‌ها از دست یافتن به پیشرفت در مذاکرات خبر دادند. 

پیش‌تر نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان روز گذشته با ارائه لیستی بلند بالا باکو را متهم به شکست در ایجاد صلحی پایدار در منطقه قفقاز کرده بود. 

در مقابل وزارت خارجه جمهوری آذربایجان پاشینیان را به دروغ گویی متهم ساخته و از ایروان خواسته بود به مداخله در امور داخلی باکو پایان بخشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
به تو چه مربوطه بلیکن
برو به دنبال حل مشکلات عدیده داخلی تون
Finland
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
وقتی اینا همچین حرفا میزنن خدا بهمون رحم کنه چون گربه برا رضای خدا موش نمیگیره
آخرین اخبار