وزیر خارجه انگلیس: نباید پنجره‌های ارتباط با چین را بست

وزیر خارجه انگلیس تایید کرد برخلاف خواست برخی از تندرو‌ها در این کشور نباید روابط با چین را پایان داد.

وزیر خارجه انگلیس در گفتگو با گاردین تاکید کرد این کشور نباید پرده‌ها را به روی چین بکشد چرا که این کار برای منافع ملی کشور واقعاً غیرسازنده است. 

«جیمز کلورلی» ضمن هشدار به جنگ طلبان محافظه کار تاکید کرد بین تلقی کردن چین به عنوان تهدید یا فرصت هیچ انتخاب صفر و یکی وجود ندارد و باید رویکرد انگلیس در این خصوص با ظرافت فراوان باشد.

اظهارات کلورلی در حالی است که دولت انگلیس تلاش می‌کند از گستره سیاسی و اقتصادی چین عبور کند و نمایندگان با نفوذ محافظه کار بر نخست وزیر و کابینه او فشار می‌آورند تا موضع سخت تری اتخاذ کند.

هفته آینده، ​قرار است کلورلی دیدگاه انگلیس در قبال چین را در یک سخنرانی مهم و پس از بررسی یکپارچه جدید دولت در زمینه سیاست دفاعی و خارجی که ماه گذشته انجام شد و طی آن چین به عنوان چالش ریشه دار و درون زا توصیف شده بود بیان می‌کند.

پیش بینی می‌شود لیندی کامرون، رئیس مرکز امنیت ملی سایبری نیز در خصوص ظهور و بروز چشمگیر چین به عنوان ابر قدرت فناوری در بحبوحه نگرانی‌های امنیتی در این خصوص هشدار صادر کند.

کلورلی در مصاحبه با گاردین پس از برگزاری نشست وزرای خارجه گروه چی هفت در ژاپن گفت: درک می‌کنم که چرا تعدادی از همکاران من جنگ طلب هستند، اما نه به نفع آنان و نه به نفع من من یا هیچ کس دیگر نیست که پرده‌های روابط با چین را پایین بکشیم چرا که چه با چین تعامل داشته باشیم یا نداشته باشیم به کار خود ادامه خواهد داد.

او افزود: ما نمی‌خواهیم آن‌ها را وادار کنیم تا به طور کامل خود را باز تعریف کنند، اما ما نفوذ خودمان را داریم که شامل چین هم می‌شود. اگر این کار را نکنیم نفوذمان را از دست می‌دهیم. من نمی‌خواهم نفوذی را که اکنون داریم حتی با چین از دست بدهم.

او ضمن طرح این پیشنهاد که انگلیس باید رویکرد دشوار تری اتخاذ کند اضفه کرد: از من خواسته می‌شود که ماهیت رابطه را در یک کلمه خلاصه کنم. آیا آن‌ها رقیب هستند؟ آیا آن‌ها تهدید به شمار می‌آیند؟ آیا آن‌ها چالش هستند؟ آیا آن‌ها فرصت هستند؟ اما هیچ رابطه دو جانبه‌ای را نمی‌توانیم در یک کلمه خلاصه کنیم.
او گفت: چین بزرگ، ​تاثیر گذار و مهم است و از نظر فناوری نیز بزرگ است. این کشور نقش باورنکردنی و مهم در موضوعات محیط زیست، ​اقتصادی دارد و بنابر این ما می‌خواهیم و باید رابطه‌ای منظم و نزدیک با چین داشته باشیم، زیرا که در غیر اینصورت این کار واقعا واقعا واقعا غیرسازنده است. 

ریشی سوناک پس از رد تلاش‌های لیز تراس، ​نخست وزیر قبل از خود برای تشدید دشمنی چین، با معرفی چین به عنوان یک تهدید در بررسی یکپارچه، از سوی برخی نمایندگان برای اتخاذ موضع سخت تری در قبال پکن همچنان تحت فشار قرار دارد.

اظهارات کلورلی در خصوص روابط با چین احتمالا منجر به عصبانیت برخی از محافظه کاران شود. با این وجود وزیر خارجه گفت که منظور او از تعامل با پکن به این معنی نیست که دولت در برخی از موضوعات که با چین مخالف است این کشور را پاسخگو نداند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۴ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
یکی یکی
کشورهای غربی
اعتراف میکنند که هژمونی غرب و امریکا
بر جهان به پایان رسبده و
به دست بوسی کشور چین میروند
چطور دیگه بگویند که دینا چند قطبی داره اداره میشه
آخرین اخبار