خشم چین از ورود غیرقانونی ناوشکن آمریکایی به آب‌های این کشور

نیروی دریایی چین از رهگیری و دور کردن یک ناوشکن آمریکایی در دریای جنوبی چین خبر داد.

دریای جنوبی چین که پکن مالک بخش اعظمی از آن است اکنون به کانون تنش‌ها میان چین و آمریکا تبدیل شده است. واشنگتن ظهور پکن به عنوان یک قدرت بزرگ در نظام بین الملل را خطری برای هژمونی خود می‌داند و به دنبال اعمال سیاست مهار علیه این کشور در شرق آسیا است. یکی از رویکرد‌های آمریکا در این زمینه گشت دریایی در آب‌های مورد مناقشه این منطقه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش چین امروز (پنجشنبه) اعلام کرد «یک ناوشکن نیروی دریایی آمریکا به صورت غیرقانونی اقدام به گشت زنی در اطراف جزایر پارسیل در دریای جنوبی چین کرد. در همین راستا، نیروی دریایی ما اقدام به انجام عملیات رهگیری این ناوشکن و دور کردن آن از آب‌های جمهوری خلق چین کرد.»

در این بیانیه آمده است: اقدام ناوشکن یو اس اس میلیوس در ورود به قلمروی دریایی چین تحریک آمیز بوده و باعث تضعیف صلح و ثبات در یکی از شلوغ‌ترین آبراهه‌های جهان می‌شود. نیروی دریایی چین در تمام طول شبانه روز در حال آماده باش کامل به منظور صیانت از تمامیت ارضی و قلمروی دریایی کشور و اطمینان از حفظ صلح و ثبات در دریای چین جنوبی است.

ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا مستقر در شرق آسیا نیز در واکنش به اعتراض طرف چینی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ناوشکن آمریکایی در حال انجام عملیات روزمره خود در دریای چین جنوبی بوده است. ایالات متحده به انجام عملیات‌های هوایی، دریایی، و زمینی در هر مکانی که قوانین بین المللی اجازه دهد ادامه خواهد داد.

گفتنی است واشنگتن ادعای پکن مبنی بر مالکیت بر دریای چین جنوبی را قبول ندارد و با اقداماتش به دنبال به چالش کشیدن تلاش‌های چین به منظور رسیدن به هژمونی در شرق آسیا است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار