تاکید آمریکا بر حضور نظامی در دریای چین جنوبی

آمریکا بدون در نظر گرفتن مخالفت پکن، بر حضور نظامی در دریای چین جنوبی تاکید دارد.

هزاران کیلومتر دورتر از آب‌های سرزمینی آمریکا، نیرو‌های نظامی این کشور در حال جولان دادن در دریای چین جنوبی هستند، جایی که پکن آنجا را حیات خلوت خود می‌داند. اکنون آمریکا آشکارا بر حضور نظامی خود در این منطقه برای حفظ دریانوردی بین المللی تاکید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دریادار کریستوفر سوئنی، فرمانده نیرو‌های آمریکایی در این منطقه می‌گوید: حضور نظامیان و ادوات نظامی ما در دریای چین جنوبی نشان دهنده تعهد آمریکا برای آزادی عبور و مرور دریایی و هوایی در یکی از حساس‌ترین مناطق تجاری جهان است.

در مقابل، پکن این اقدام آمریکا را تحریک کننده دانسته و عبور ناو‌های این کشور از تنگه تایوان را نقض حاکمیت ملی چین قلمداد می‌کند. با این حال، سوئنی بدون توجه به نگرانی‌های پکن تاکید دارد: ما اینجا هستیم تا اقدام به عبور دریایی و هوایی و عملیات در هر جایی که قوانین بین‌المللی اجازه دهد، کنیم. ما این اقدامات را با امنیت کامل انجام داده و در این زمینه مصمم هستیم.

او در ادامه خاطرنشان کرد: ما به صورت آشکار اقدام به همکاری و عملیات با شرکای منطقه‌ای خود می‌کنیم تا از امنیت تجارت دریایی و حفظ عبور و مرور در منطقه اقیانوس آرام – هند اطمینان حاصل کنیم.

دریای چین جنوبی که یکی از پرترافیک‌ترین معابر دریایی جهان محسوب می‌شود سالانه شاهد عبور محموله‌های دریایی به ارزش ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار است. رقبای منطقه‌ای چین شامل ژاپن، کره جنوبی، فیلیپین و استرالیا از حضور نظامی آمریکا در این منطقه استقبال می‌کنند.

در سوی مقابل، پکن اقدامات آمریکا را تقبیح کرده و آن را نقض قوانین بین المللی می‌داند. پکن از دیرباز خود را مالک دریای چین جنوبی می‌داند. با این حال، سایر کشور‌های این منطقه شامل ویتنام، مالزی، برونئی و فیلیپین نیز ادعا‌هایی در زمینه مالکیت بخشی از این منطقه دارند.

 ۳ منطقه تایوان، دریای چین جنوبی و جزایر مورد اختلاف ژاپن و چین در دریای چین شرقی از مهمترین مناطقی هستند که احتمال رویارویی نظامی میان واشنگتن و پکن درباره آن‌ها در آینده وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار