خشم جمهوریخواهان از مجوز دولت برای انتقال فناوری‌های آمریکایی به چین

جمهوریخواهان از سیاست دولت بایدن برای اعطای مجوز جهت ارسال فناوری‌های آمریکایی به چین انتقاد کردند.

آمریکا در حالی ظهور چین را بزرگترین تهدید برای هژمونی خود در نظام بین‌الملل تلقی می‌کند که پشت پرده تحریم‌های وضع شده علیه پکن، اقدام به صدور مجوز‌های ویژه به منظور مبادله کالا و فناوری با این کشور می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات جمهوریخواه می‌گویند دولت بایدن در سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ اقدام به صدور مجوز‌هایی به ارزش ۲۳ میلیارد دلار برای صادرات کالا و فناوری‌های آمریکایی به شرکت‌های چینی که در لیست سیاه این کشور قرار داشته اند، کرده است.

انتشار این داده‌ها همزمان با تلاش جمهوریخواهان که اکنون مجلس نمایندگان را در اختیار دارند برای تحت فشار قرار دادن دولت دموکرات بایدن به منظور توقف صادرات کالا‌ها و فناوری‌های حساس آمریکایی به چین صورت پذیرفت.

مایکل مک کال، نماینده جمهوریخواه آمریکایی با هشدار درباره خطرات ارسال فناوری‌های حساس به چین تاکید کرد: این در حالی است که وزارت بازرگانی دولت بایدن در حال صدور مجوز‌هایی است که اجازه می‌دهد فناوری‌های مهم و حیاتی آمریکا به دشمنان ما فروخته شود.

او با حمله به دولت بایدن به دلیل اهمال کاری در این زمینه افزود: این اقدام شما چگونه با بیانیه پیشین تان تطابق دارد که "ما هر کاری که در حد توانمان باشد در وزارت بازرگانی انجام می‌دهیم تا مانع از قرار گرفتن فناوری‌های حساس ایالات متحده در دست ارتش، سرویس‌های اطلاعاتی و احزاب چینی شویم؟ "

مک کال می‌گوید وزارت بازرگانی آمریکا که مسئول کنترل و نظارت بر صادرات کالا و خدمات به خارج از کشور است تنها با ۸ درصد درخواست‌ها برای صادرات به شرکت‌های چینی در لیست سیاه آمریکا در ماه ژانویه تا مارس سال گذشته میلادی مخالفت کرده است!

انتقاد جمهوریخواهان از دولت بایدن درباره صادرات کالا و خدمات به شرکت‌های چینی پس از آن صورت می‌گیرد که متحدان اروپایی واشنگتن نیز این کشور را به دورویی در سیاست خارجی متهم کردند. اروپایی‌ها بار‌ها اعلام کرده اند آمریکا با اعمال تحریم مانع از صادرات این کشور‌ها شده و در مقابل به شرکت‌های خود مجوز ویژه برای تجارت با شرکت‌های چینی می‌دهد.

برچسب ها: آمریکا ، چین ، تحریم چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار