واکنش آمریکا و ناتو به تعلیق مشارکت روسیه در پیمان «استارت جدید»

وزیر خارجه آمریکا و دبیرکل ناتو تصمیم رئیس جمهور روسیه در خصوص تعلیق مشارکت مسکو در پیمان استارت جدید را تاسف بار خواندند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، امروز سه شنبه تصمیم مسکو برای تعلیق مشارکت خود در معاهده تسلیحات هسته‌ای استارت جدید را "تأسف بار و غیرمسئولانه" خواند و تاکید کرد که واشنگتن از نزدیک بر اقدامات بعدی روسیه نظارت خواهد کرد.

بلینکن ساعاتی پس از اعلام تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در جریان سفر خود به یونان به خبرنگاران گفت: «البته مطمئن خواهیم شد که در هر صورت، برای امنیت کشور خود و متحدانمان وضعیت مناسبی داشته باشیم.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل «ناتو» نیز از تعلیق فعالیت روسیه در پیمان تسلیحات استراتژیک ابراز تاسف کرد و خواستار تجدیدنظر مسکو در این باره شد. وی گفت که کل ساختار تسلیحاتی "برچیده شده" است و از مسکو خواست به توافقات موجود احترام بگذارد.

پیمان استارت جدید آخرین معاهده هسته‌ای باقی مانده بین آمریکا و روسیه بود که توسط هر دو طرف تصویب شد و قرار بود در اوایل سال ۲۰۲۶ منقضی شود.

روسیه و آمریکا هنوز زرادخانه‌های عظیمی از سلاح‌های هسته‌ای به جا مانده از جنگ سرد دارند. آن‌ها با اختلاف بزرگترین قدرت‌های هسته‌ای هستند و ۹۰ درصد کلاهک‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارند.

پیمان استارت جدید هر دو طرف را به ۱۵۵۰ کلاهک در موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای مستقر، موشک‌های بالستیک زیردریایی و بمب افکن‌های سنگین محدود می‌کرد. هر دو طرف تا سال ۲۰۱۸ به محدودیت‌های مرکزی رسیدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
وزیر خارجه آمریکا و دبیرکل ناتو تصمیم رئیس جمهور روسیه در خصوص تعلیق مشارکت مسکو در پیمان استارت جدید را تاسف بار خواندند.
همینه که هست ، پوتین تصمیم گیرنده اول و آخر است فکر کردید با کی طرفید با یک مشت عروسک خیمه شب بازی که در نشست امنیتی مونیخ جمع کرده بودید تا برای کشور عزیز ما برای ایران جان ما تصمیم میگرفتند ! آخه واقعا یکی مثل رضا پهلوی یا اون دلقکه معصومه علی‌نژاد قمی‌کلایی و آشقالهای دیگری که بودند درمورد کشور ما باید نظر بدهند ؟ پس شما از اونها هم خرترید ...
آخرین اخبار