روسیه مشارکت در پیمان «استارت نو» را تعلیق می‌کند

رئیس جمهور روسیه در سخنرانی سالانه خود اعلام کرد که مسکو مشارکت خود در پیمان «استارت نو» را تعلیق می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه در مورد اوکراین هشدار هسته‌ای به غرب داد. او معاهده دو جانبه کنترل تسلیحات هسته‌ای را به حالت تعلیق درآورد و اعلام کرد که سیستم‌های استراتژیک جدید در وضعیت رزمی قرار گرفته‌اند و هشدار داد که مسکو ممکن است آزمایش‌های هسته‌ای خود را از سر بگیرد.

به گزارش رویترز، پوتین در سخنانی گفت که روسیه به اهداف جنگی خود دست خواهد یافت و غرب را به تلاش برای نابودی روسیه متهم کرد.

پوتین با هشدار به آمریکا مبنی بر اینکه جنگ را به یک درگیری جهانی تبدیل می‌کند، گفت که روسیه مشارکت در پیمان «استارت نو» آخرین معاهده کنترل تسلیحات مهم بین مسکو و واشنگتن را به حالت تعلیق در می‌آورد.

این پیمان تعداد کلاهک‌های هسته‌ای را که دو قدرت هسته‌ای بزرگ جهان می‌توانند مستقر کنند، محدود می‌کند و قرار است تا سال ۲۰۲۶ منقضی شود.

پوتین خطاب به نخبگان سیاسی و نظامی کشورش گفت: من امروز مجبورم اعلام کنم که روسیه مشارکت خود در پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک را تعلیق می‌کند.

پوتین درباره آزمایش‌های هسته‌ای نیز گفت: «البته، ما ابتدا این کار را انجام نخواهیم داد اما اگر آمریکا آزمایش‌هایی انجام دهد، ما هم انجام خواهیم داد. هیچکس نباید توهم خطرناکی داشته باشد که برابری استراتژیک جهانی را می‌توان از بین ببرد. یک هفته پیش، من فرمانی را امضا کردم که سیستم‌های راهبردی زمینی جدید را در خدمت رزم قرار دهند. »

هنوز مشخص نیست که کدام سیستم‌های زمینی در وظیفه رزمی قرار گرفته اند.

روسیه و آمریکا هنوز زرادخانه‌های عظیمی از سلاح‌های هسته‌ای به جا مانده از جنگ سرد دارند. آن‌ها با اختلاف بزرگترین قدرت‌های هسته‌ای هستند و ۹۰ درصد کلاهک‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارند.

پیمان استارت نو هر دو طرف را به ۱۵۵۰ کلاهک در موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای مستقر، موشک‌های بالستیک زیردریایی و بمب افکن‌های سنگین محدود می‌کرد. هر دو طرف تا سال ۲۰۱۸ به محدودیت‌های مرکزی رسیدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار