دیدار مقامات ارشد آمریکا و ژاپن با محوریت چین

وزرای خارجه و دفاع آمریکا و ژاپن با محوریت چین با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

وزرای خارجه و دفاع ژاپن در سفر به واشنگتن با همتایان آمریکایی خود دیدار و گفتگو کردند. 

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دو طرف در این دیدار درباره موضوعات مختلف از جمله افزایش روز افزون قدرت چین و تهدیدات پکن علیه جزیره تایوان به گفتگو و رایزنی پرداختند. 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا پس از این دیدار در کنفرانس خبری مشترک با همتای ژاپنی خود با اشاره به جنگ اوکراین گفت: ما هم اینک شاهد چالش های متعددی پیش روی دو کشور هستیم. ما در کنار مردم اوکراین در برابر تجاوز روسیه ایستاده ایم. 

وی در ادامه با اشاره به راهبرد مشترک امنیت ملی آمریکا و ژاپن خاطر نشان کرد: راهبرد امنیت ملی ژاپن که به تازگی منتشر شده و نیز افزایش بودجه نظامی این کشور نشان دهنده سازگاری این راهبرد با چالش های پیش روست. راهبرد امنیت ملی ژاپن کاملا با راهبرد دفاعی آمریکا مطابقت و سازگاری دارد. 

بلینکن مدعی شد: واشنگتن به همراه توکیو به دفاع از حقوق بشر، حاکمیت قانون و رهبری جهانی متعهد است. در هفته جاری توافقنامه همکاری میان دو کشور امضا خواهد شد. این توافق شامل طیف گسترده ای از مسائل از جمله تحقیقات مشترک و همکاری های فضایی می شود.

 وزیر امور خارجه آمریکا گفت: سخت است که بخواهیم درباره اهمیت ائتلاف آمریکا - ژاپن گزاف گویی کنیم. برای بیش از هفت دهه، این (ائتلاف)، سنگ زیربنای صلح و ثبات در منطقه (اقیانوس) هند و آرام بوده، و تضمین کننده آزادی و رفاه مردمان کشورمان و مردم سراسر این منطقه بوده است.  

بلینکن با اشاره به چالش کره شمالی برای آمریکا و متحدانش خاطر نشان کرد: درباره اقدام‌های غیر قانونی و غیرمسئولانه کره شمالی به شلیک موشک‌های بالستیک از جمله شلیک موشک‌ها در آسمان ژاپن در ماه اکتبر گذشته، ما در حال عمق بخشیدن به روابطمان با جمهوری کره (جنوبی) هستیم تا در برابر حمله‌های احتمالی، بازدارندگی و دفاع لازم را فراهم کنیم. سران سه کشور در دیدار سه جانبه شان در ماه نوامبر بر این موضوع تاکید کرده بودند. 

وزیر خارجه ژاپن نیز چین را بزرگترین چالش استراتژیک دو کشور دانست و اعلام کرد: پکن یک چالش جدی برای منافع ملی ما و کشورهای شرق آسیا محسوب می شود. ما با اقدامات چین درباره تایوان مخالف هستیم و از حفظ وضعیت موجود در این جزیره حمایت می کنیم. 

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا نیز در نشست مشترک خبری با بلینکن و همتایانشان از ژاپن گفت: ژاپن و ایالات متحده درباره نگرانی هایشان در قبال اقدام‌های بی ثبات کننده چین متحد می‌مانند. من می‌خواهم بر پایبندیمان برای دفاع از ژاپن با بهره گیری از طیف کاملی از توانمندی‌ها از جمله هسته ای، و با تاکید بر اصل ۵ پیمان امنیتی دوجانبه مرتبط با جزیره سینکاکو تاکید کنم.

برچسب ها: ژاپن ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار