محمد بن سلمان چگونه با «کودتای کاخ» به قدرت رسید؟

روزنامه انگلیسی گاردین برای اولین بار جزئیاتی از کودتای محمد بن سلمان را برای رسیدن به ولیعهدی و کنار زدن محمد بن نایف فاش کرد.

روزنامه انگلیسی گاردین نخستین بار جزئیاتی از کودتای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در کاخ سلطنتی رژیم سعودی، برای رسیدن به قدرت را فاش کرد.

روزنامه گاردین جزئیاتی را از آنچه «کودتای کاخ» خواند و باعث رسیدن محمد بن سلمان به قدرت در عربستان شد، فاش و این جزئیات را شوک آور توصیف کرد.

گاردین در یک مقاله طولانی، به شب بیستم ژوئیه پنج سال پیش پرداخت که در آن، محمد بن نایف ولیعهد سابق سعودی مجبور به کناره گیری شد. این روزنامه تایید کرد بن نایف در آن زمان متحد اصلی آمریکا در عربستان بود و مایک پمپئو، مدیر وقت سیا به پاس تلاش‌های بن نایف برای نجات جان آمریکایی‌ها به او نشانی اعطا کرده بود.

این روزنامه تاکید کرد پس از آنکه تنش‌ها بین بن سلمان با بن نایف و دیگر شاهزادگان سعودی به دلیل محاصره‌ای که او علیه قطر اعمال کرده بود، به اوج رسید. بن نایف در پس پرده با تیم بن حمد آل ثانی، رئیس قطر روابطی برقرار کرده بود.

پس از مشخص شدن میزان تنش میان بن سلمان و بن نایف، او به کاخ محمد بن سلمان فراخوانده شد و زمانی که به کاخ رسید از محافظان امنیتی او خواسته شد بیرون از کاخ منتظر بمانند و همه وسایل ارتباطی او در بدو ورود به کاخ گرفته شد. در همین حال ترکی آل الشیخ (یکی از شاهزادگان سعودی و رئیس سازمان رفاه عربستان) بن نایف را چند ساعت داخل یک اتاق حبس کرد و زیر فشار قرار داد تا بیانیه کناره گیری و بیعت با محمد بن سلمان را امضا کند.

گاردین افشا کرد بن نایف ابتدا از پذیرش این مسئله سرباز زده است اما او را تهدید کردند که اگر از سمت خود کناره‌گیری نکند، به اعضای زن خانواده او تجاوز خواهد شد و حتی از رسیدن داروی فشارخون و دیابت به او جلوگیری شد. یکی از اعضای خاندان سلطنتی سعودی تایید کرده است او به اندازی نگران بود او را در همان کاخ بکشند، بن نایف حتی از نوشیدن آب نیز امتناع می‌کرد زیرا می‌ترسید مسموم باشد.

براساس گزارش گاردین صبح روز بعد بن نایف خسته و و مضطرب تسلیم خواسته‌های محمد بن سلمان و به اتاقی فرستاده شد که او با یک اسلحه از پشت دوربین‌ها شکنجه روحی بن نایف را تماشا می‌کرد. دوربین‌ها تصاویری نا واضح را نشان می‌دهند که بن ناسف با اکراه با پسرعموی خود بیعت می‌کند و بن سلمان به طور نمایشی قصد دارد خم شود تا دست او را ببوسد.

پس از آن روز بن سلمان قدرتمندترین فرد عربستان بود. او با وجود زنده بودن پادشاه اهرم قدرت را جوری به دست گرفت که به حاکم بلامنازع عربستان تبدیل شد. اما بن نایف نه تنها از ولیعهدی خلع شده بود بلکه وضعیت برای او بدتر شده و او را راهی زندان کردند و خبرهای منتشر شده حاکی از آن است که او تحت شدیدترین شکنجه‌های جسمی و روحی قرار گرفته است.

جزئیات کودتای کاخ تا مدت‌ها به بیرون درز نکرد و تنها اطلاعاتی جزئی از استعفای بن نایف بین عموم پخش شد حتی کشورهای خارجی نیز مطالب کلی از آن می‌دانستند اما حالا چندین تن از اعضای خاندان سعودی درحال فاش کردن اطلاعات کامل از این کودتا هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
اونم ترسیده بن سلمان دستور بده با اره تکه تکه اش کنن بعد تو اسید حلش کنن. ترسناکه خب. ذات هم رو خوب میشناسن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
ولی یک ریال عربستان برابر با 11256 ریال ایران است ! ریال ایران با کاه یک قیمت است و مثل کاه هم مرتب سقوط می کند ،ما نفت داریم و آنها هم نفت دارند ولی معلوم نیست نفت ما به کدام گوری می رود!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
نفت عربستان که به گور امریکا و اروپایی ها می رود.مطمئن باشید اگر نفت ایران هم با قیمت پایین به گور آنها میرفت فروشش را تحریم نمیکردند. ایران نفتش را میفروشد و دلارهای حاصل از آن را برای کشور مصرف میکند برای همین است که تحریم است جز این بود دلیلی نداشت که نفت ایران تحریم شود.
Iran (Islamic Republic of)
Bm20
۲۲:۵۲ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
بله درسته.
هر کشوری گاو شیرده آمریکا باشد .ارزش پولش را بالا میبرن. ایران هم قبل از انقلاب ارزش پولش بالا بود .اما چه فایده که دست‌مزد‌ها و حقوق کارمندان خیلی کم بود ،،، باید قدرت خرید را با نوع خرید وسعت مردم در گذشته و حال مقایسه کنید... اگر روغن ۷تومان بود حقوق هم ۲۰۰ تومان بود. لطفا الکی نگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۱ آذر ۱۴۰۱
باید وضعیت کلی را حساب کرد قبل از انقلاب ۹٠٪ مردم ایران آرزوی خریدن یک دوچرخه را داشتند امروز ۹٠٪ جامعه ماشین دارند قبل از انقلاب حتی تهران لوله کشی گاز نداشت امروز بیش از ۹٠٪ مردم لوله کشی گاز دارند، وضعیت در زمینه تحصیلات به همین شکل بود ، بیش از ۹٠٪ مردم حتی یک خط تلفن نداشتند یک خانه سیمانی در روستاها پیدا نمی کردید غالبا با خشت خام و چوب و کاه گل درست شده بودند
، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
تنها اشتباه آقای بن سلمان حمله به حوثی های یمن بود.و گر نه فردی عاقل و آینده نگر هست ه برای رفاه مردم و آبادی کشورش هر کاری میکند..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
گذشت زمان این رو ثابت خواهد کرد. خیلی به حرف های اینترنشنال اهمیت ندید. به هر حال دلارهاش و بن سلمان فراهم میکنه. معلوم که بن سلمان رو عاقل جلوه میدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
تو یا معنی آقا را نمیدونی یا بن سلمان را نمیشناسی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
ای کاش ملت مثل عربستان رفاه و آرامش داشتند این که زندگی نیست شما برای این ملت فراهم کرده اید شما فقط برای خودتان و فرزندانتان دغدغه دارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
مشکل اصلی کشور عزیز ما آدم های بی اطلاع و یا قدرناشناسی مثل شماست جناب ۲٠:۳۷ آرزو نمی کنم بر ایران عزیز ما شخصی مثل بن سلمان حاکم باشد تا شما قدر جمهوری اسلامی را بدانید چون خودم در اینجا زندگی می کنم ولی دعا میکنم شخص شما یک روزی تحت حاکمیت آل سعود قرار بگیرید!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
انشالله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
خدا شما رو لعنت کنه که آرزو میکنید ما مردم ایران حاکمی مثل بن سلمان وهابی داشته باشیم. خدا رو شکر به همت و غیرت جوانان دلسوز ایرانی هم رفاه داریم هم آرامش. این آرامش رو هم که شما در عربستان میبینید به برکت وجود خانه کعبه است که در این سرزمین است نه آل سعود. و گر نه عربستان افغانستان و سوریه دیگری بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
مشکل مملک ما آزادی بی حد و اندازه است .که یه مشت مفت خور عادت کردن به مفتخوری
اپوزسیون همه چیز را به زور میخواهد با زور و تحدید باید مغازه بسته شود و کامیون کار نکند وگرنه خسارت میخورد. و خلاصه اینها خفقان واقعی هستند .و به خیال خود قدرت میخواهند.
،کور خوندین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
این انگلیسی ها و آمریکایی ها خودشون بن سلمان رو آوردن سر کار ولی الان که یه ذره بهشون بی محلی کرده اونم بواسطه فشار روسیه دارن از بیخ منکرش میشن و میخوان یکی دیگه بیاد جاش. سیاست انگلیس و آمریکا همینه تا شیر میدی می دوشنت شیرت تموم شد میدنت قصابی :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
احسنت. فکر کنم دلیل بی محلیش هم این باشه که به هر حال به غلات روسیه نیاز داره. نمیتونه منتظر بشینه که از امریکا براش بار گندم بیاد. البته آدمی مثل بن سلمان و آل سعود رو امریکا خوب بلده بدوشه. شاید یه راهی براش پیدا کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
عوضش مهمترین وسیله یعنی آسایش و رفاه رو برای ملتشون به ارمغان آوردن و این وظیفه رو به خوبی انجام دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
معلومه عربستان نرفتی و با گدا های کوه حرا مواجه نشدی با آن همه درآمدی که این کشور دارد البته گداها فقط در کوه حرا نیستند در جای جای این کشور وجود دارند که مثل کنه می چسبند و تقاضای کمک می کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
اوه ! گداهای کوه حرا !! (چه اسم ترسناکی!! وای!!) خط فقر امروز تو ایران شده 18 میلیون تومان تو عربستان خط فقر چقدره گاگول؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
زهی خیال باطل. جای اینکه در خبرهای ساختگی اینترنشنال و فضاهای اینستاگرام غرق بشید. کمی اندیشه کنید. کمی تحقیق کنید. یه ذره به خودتون حرکت بدید.همش ننشینید پای اینستاگرام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۱۱ آذر ۱۴۰۱
آقای ۲۲:۳۱ من عربستان را رفتم دیدم شما هم با مثل زنا حرف زدن نمی توانید چیزی را عوض کنید من چون رفتم دیدم آرزو نمی کنم ایران عزیز ما حتی یک روز عربستان و تحت حاکمیت آل سعود شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
همین اتفاقات خوبه چون ستون فقرات این خاندان را می شکند و مثل موریانه از درون آن را می پوکاند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
یه کزارشی از تلویزیون خودمون پخش شد که می گفت بیش از 30 ساله که ارزش ریال عربستان در مقابل دلار تغییری نکرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
لابد چون عربستان بله قربان گوی امریکا بوده
Germany
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
در دوره ای که اسراییل و امریکا با اعمال فشارهای حد اکثری دروغ پراکنی تشویق تقویت و حمایت مالی تسلیحاتی از اغتشاش گران و گروه های کرد و بلوچ تجزیه طلب سعی در تشدید ایران هراسی و انزوای ایران مقتدر هستند عاقلانه تران است که به تحکیم و تداوم همکاری و روابط نزدیک دوستانه محترمانه و دیپلماتیک با کشورهای همسایه و منطقه خلیج فارس پرداخت تا تشدید و تفرقه در منطقه.
باید همچون غرب در دیپلماسی سیاست خارجی مکاروحرفه ای بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
اینجا هم خبر یه روزنامه انگلیسی نوشته شده نه ایرانی.دوما وقتی عربستان آشکارا اینترنشنال رو تامین مالی میکنه و اینترنشنال از تجزیه طلبان ایران حمایت میکنه باید دست روی دست بگذاریم و هیچ کاری نکنیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
انشاالله کلا بپاچن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
لعنت به همشون
آخرین اخبار