شمارش معکوس برای به قدرت رسیدن «محمد بن سلمان»

خبرگزاری براثا در گزارشی اعلام کرد شمارش معکوس برای بر تخت پادشاهی نشستن ولیعهد سعودی آغاز شده است.

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در طول شش سال گذشته در راس قدرت در عربستان قرار داشته است و در واقع او تعیین کننده سیاست داخلی و خارجی کشورش بوده است. بن سلمان اکنون تنها یک گام تا رسیدن به عرش و تخت پادشاهی دارد تا برنامه‌های جاه طلبانه مد نظرش را محقق کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی براثا پس از انتشار اخبار مربوط به وخامت اوضاع جسمانی سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی در رسانه‌ها، همزمان شایعاتی درباره تلاش‌های بن سلمان برای بر تخت پادشاهی نشستن منتشر شد و تحرکات اخیر بن سلمان در عرصه سیاست خارجی اشاره به حقیقتی دارد که وی به زودی پادشاه عربستان می‌شود.

سفر محمد بن سلمان به امارات به همراه هیئتی از مقامات بلندپایه سعودی و دربار که با هدف ارسال پیام (پادشاه عربستان) به محمد بن زاید حاکم امارات صورت گرفت نشان داد که همه چیز برای انتقال قدرت در عربستان آماده است. حضور و همراهی شاهزادگان خشمگینی مانند محمد بن نایف و عبدالعزیز بن احمد تنها فرزند باقیمانده عبدالعزیز بن سعود که یکی از رقبای جدی شاهزاده محمد بن سلمان برای پادشاهی در دربار سعودی با ولیعهد در جریان سفر به امارات بیانگر عملی شدن وحدت و انسجام درونی در دربار سعودی است.

بن سلمان با همراه کردن یک هیئت در سفر به امارات حامل این پیام برای مردم و افکار عمومی بود که انتقال قدرت در عربستان، نزدیک‌تر از هر زمان دیگری شده است.

برخی منابع اعلام کردند بن سلمان به زودی برخی از شاهزادگان بازداشت شده را نیز آزاد می‌کند زیرا بیعت و اعلام وفاداری همه شاهزادگان برای تشکیل حکومت و پادشاهی محمد بن سلمان ضروری است. از سوی دیگر بن سلمان می‌خواهد چنین وانمود کند که بازداشت شاهزادگان کار وی نبوده است بلکه بر اساس دستور پادشاه انجام شده است.

از سوی دیگر تقویت روابط عربستان با ترکیه و مذاکره با مقامات آمریکایی برای حل اختلافات و بهبود روابط اشاره دارد به این که برنامه‌ها و کار‌های مشخصی در حال انجام شدن در عربستان است و تنها چیز باقیمانده، زمان است.

بن سلمان شش سال قبل و همزمان با سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به عربستان، ولیعهدی خود را تضمین و تحمیل کرد و به نظر می‌رسد این حادثه دوباره تکرار می‌شود و هنگام سفر (قریب الوقوع) جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان، بر تخت پادشاهی عربستان تکیه خواهد زد، زیرا عربستان هماره برای ادامه حیات سیاسی و استمرار حکومت به کمک و حمایت آمریکا نیاز دارد.

ناگفته نماند با توجه به این که محمد بن سلمان با توسل به زور و بازداشت تعدادی از شاهزادگان خشمگین قدرت خود را ثابت کرده است و برخی از شاهزادگانیاز این مسائل ناراضی‌اند به احتمال زیاد برای یک دوره‌ای شاهد بی ثباتی سیاسی در عربستان باشیم. به خاطر همین بن سلمان، نیاز شدیدی به حمایت منطقه‌ای و بین المللی به خصوص حمایت آمریکا برای تسهیل در فرایند انتقال قدرت دارد.

با توجه به این که سلمان بن عبدالعزیز آخرین نفر از فرزندان موسس مملکت سعودی است انتقال قدرت از وی به محمد بن سلمان، نوعی از انتقال قدرت به نوه‌های عبدالعزیز است و نسل دوم از خاندان سعودی قدرت را در دست می‌گیرد و بن سلمان نخستین حاکم سعودی از نسل دوم خواهد بود. سال‌های زیادی است که بن سلمان برای چنین روز‌های برنامه ریزی کرده است.

از عوامل عجله بن سلمان برای رسیدن به تخت و تاج پادشاهی در عربستان این است که بن زاید در امارات زمام امور و قدرت را به دست گرفته است و این دو نفر (بن سلمان و بن زاید) وجوه و صفات مشترکی دارند و در طول سال‌های اخیر توافق و اشتراکات زیادی در خصوص سیاست خارجی کشورهایشان در منطقه داشتند مانند جنگ در یمن و تشدید تنش در روابط با ایران و ترکیه.

در همین راستا فهد الغویدی سخنگوی رسمی سازمان حقوقی «سند» اعلام کرد فرصت و زمان رسیدن محمد بن سلمان به تخت پادشاهی بسیار نزدیک شده و فقط مسئله زمان مطرح است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی فقیر
۱۲:۲۹ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
نمیدونم چرا ما ایرانیا سنگ مسیحی ها رو به سینه میزنیم اما با مسلمانا دشمن هستیم!! چه خوب میشد مسلمونا متحد میشدن و نمیذاشتن اروپایی ها در این منطقه جنگ بندازن. همه با هم در رفاه بودیم.. چرا اینقدر تنفر. چرا ما به حق خودمون قانع نیستیم و در کشور دیگران دخالت میکنیم.. اخر این دخالت ها چی شد؟ شد منه جوون بیکار که پولی برای گذران زندگی ندارم.
Iran (Islamic Republic of)
بینام
۱۰:۰۱ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
وای وای وای ،فکر میکردم فقط خانم ها حسودن ظاهرا آقایون هم دست کمی از ما ندارن بن سلمان چقدر حسود داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۸ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
ان شاءا..که نابود بشند زود زود زود الهی آاااااااامین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
آل سعود را شخم می زنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
ان شاءالله جناب عزرائیل اولین کسی خواهد بود که این مقام رو به این خائن وسفاک تبریک بگوید و این خبیث عمرش تمام شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
هرملتی لایق همان حکومتی است که بر آنها میشود
شاهزاده کیلویی چنده
این مردم عربستان کی از خواب غفلت زدگی بیدار میشوند
بن سلمان حالا حالاها ازمنابع عربستان استخراج
بدون سروصدا به اصطلاح حکومت مداری میکند
این نوع حکومت مداری راهر بچه ای میتواند به اصطلاح
مدریت بکند زمانی میرسد در به بیچاره گی افتادنش را
دست به دامان کشورهای اسلامی میشوند
شمارش معکوس عربستان به اتمام رسیدن منابع تفتیش
افتاده سایر منابع نمتوانندتامین امرارمعاش وحتی مدیریت
کشوریش جوابگوباشدنقطه امیدشان میشود خانه کعبه
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۳۱ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
فعلا که ما جوونای ایران نمیتونم امرار معاش کنیم. پراید شده حسرت برای ما.. نه میشه ازدواج کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
گرگ زاده عاقبت گرگ شود
گر چه با آدمی بزرگ شود
Iran (Islamic Republic of)
7891
۱۹:۳۶ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
نه هر که سلمان شود مسلمان شود.
Iran (Islamic Republic of)
بینام
۱۷:۲۹ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
والا حقشه،هم خوشگله ،هم خوشتیپه هم باهوشه هم اباهت داره کلا شاهزادگی از سرو صورتش میباره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
آره مخصوصا شکمش و موهای کم پشتش خیلی خوشتیپ و خوشگلش کردن
آخرین اخبار