مرآة الجزیره:

اختلافات آمریکا و عربستان آشکار شده است

اختلافات عربستان و آمریکا از سوی مقامات دو کشور تاحدی آشکار شده که هیچ فرصتی را برای ابراز نارضایتی از یکدیگر از دست نمی‌دهند.

اختلافات عربستان و آمریکا به خصوص پس از آن که ریاض با افزایش تولید نفت بعد از افزایش قیمت‌ها در سایه بروز جنگ بین روسیه و اوکراین مخالفت کرد، بیشتر شده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی مرآة الجزیره، نشانه‌های ناخرسندی طرف سعودی در اظهارات ترکی الفیصل، وزیر پیشین اطلاعات عربستان پدیدار گشت که در قالب یک کلیپ تصویری در شبکه‌های اجتماعی در سطحی گسترده انتشار یافت و در آن ترکی الفیصل، جوبایدن، رئیس جمهور آمریکا را به خاطر پشت کردن به عربستان در پرونده‌های مختلف از جمله در جنگ یمن سرزنش می‌کند.

 این شاهزاده پرنفوذ سعودی گفت: جو بایدن در تبلیغات انتخاباتی خود از دولت عربستان به عنوان یک دولت مطرود یاد کرد و وقتی رئیس جمهور شد به همین سیاست ادامه داد و به تعهدات انتخاباتی اش عمل کرد و در ابتدای امر از ائتلاف جنگ علیه یمن برای مقابله با جنبش انصارالله خارج شد و با محمد بن سلمان دیدار نکرد و گفت هرگز با ولیعهد دیدار نخواهد کرد. همچنین در زمانی که با افزایش حملات موشکی انصارالله مواجه بودیم سامانه‌های موشکی خود را از عربستان خارج کرد.

او گفت: جو بایدن در واقع جنبش انصارالله یمن را از لیست گروه‌های تروریستی خارج کرد و باعث افزایش جرات و جسارت و حملات طرف یمنی به عربستان شد.

سیاست امروز بایدن بسیار شبیه سیاست باراک اوباما است

به گزارش این شبکه، ناخرسندی عربستان از آمریکا روز به روز در حال افزایش است به خصوص در سایه سیاست بی توجهی که جو بایدن برخلاف دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در دستور کار قرار داده است. سیاست امروز بایدن بسیار شبیه سیاست باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا است که اولویت‌های سیاست خارجی خود را تغییر داد. اختلافات سعودی و آمریکا امروز شدت یافته تا جایی که بایدن حمله به مقامات سعودی را آغاز کرده و این کشور را، کشوری مطرود توصیف کرده است.

بسیاری از مقامات سعودی بر این باورند اگر جو بایدن بخواهد اختلافات با سعودی را کنار بگذارد باید در نخستین گام به عربستان سفر کند، اما طرف آمریکا چنین چیزی را بسیار سخت می‌داند، زیرا با سفر دونالد ترامپ در زمان ریاست جمهوری اش مقایسه خواهد شد حال آن که ترامپ با استقبال بسیار گرم دربار و مقامات سعودی مواجه شد و از طرفی اگر بایدن بخواهد سفری انجام بدهد، مجبور خواهد بود با محمد بن سلمان خوش و بش و با او مصافحه کند و انتشار چنین تصاویری دلیل آشکاری بر این خواهد بود که بایدن نیز خطا‌های ولیعهدی سعودی را به رسمیت می‌شناسد.

جنگ روسیه و اوکراین نیز باعث تیره‌تر شدن روابط آمریکا و سعودی شد. آمریکا از عربستان خواست برای جلوگیری از افزایش بهای جهانی نفت، تولید نفت را افزایش دهد، اما ریاض این درخواست بایدن را رد کرد. از سوی دیگر جو بایدن گفت که محکومیت حمله نظامی روسیه به اوکراین از سوی عربستان علنی نبوده و به اندازه کافی واضح نبوده است.

۵۳ درصد از مردم آمریکا اصلا محمد بن سلمان را نمی‌شناسند

یکی دیگر از دلایل تیرگی روابط بین عربستان و آمریکا نتایج نظرسنجی است که یک موسسه برگزار کرد و بر اساس آن ۳۷ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند جهان بدون ولیعهد سعودی بهتر است و ۵۳ درصد از مردم آمریکا اصلا محمد بن سلمان را نمی‌شناسند که چه کسی هست!

این در حالی است که ولیعهد سعودی تاکنون میلیارد‌ها دلار هزینه کرده است تا از خود وجهه و چهره خوبی در جامعه جهانی و افکار عمومی ایجاد کند، اما هنوز به عنوان یک چهره مطرود در جامعه آمریکا به شمار می‌رود، زیرا اکثر مردم آمریکا که او را نمی‌شناسند و بخش مهمی هم که می‌شناسند می‌گویند جهان بدون ولیعهد سعودی خیلی بهتر و امن‌تر است.

آمریکا برای تحت فشار قراردادن ولیعهد سعودی، یکی از حساس‌ترین پرونده‌های تاریخ روابط آمریکا و عربستان را که همان حادثه ۱۱ سپتامبر است بار دیگر باز کرده است. آمریکا بار‌ها و در مناسبت‌های مختلف عربستان را به دست داشتن در این حادثه متهم کرده است. آمریکا معمولا و هر از چند وقتی این پرونده را علیه عربستان در دستور کار قرار می‌دهد تا در برخی پرونده ها، مقامات سعودی را با خود همراه کند.

درست است که پیامد‌های خصومت و اختلافات دو کشور عربستان و آمریکا به مرحله قطع روابط نرسیده است، اما باید گفت که کاخ سفید زخم عمیق و کاری بر تصمیم گیرندگان حاکم در سعودی برجا خواهد گذاشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار