آغاز تحقیقات قضایی درباره «مک‌کنزی گیت» مکرون

دادستان‌های مالی ملی فرانسه می‌گویند تحقیقاتی را در مورد تامین مالی غیرقانونی کمپین‌های انتخاباتی مکرون در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۲ آغاز کرده‌اند.

تعدادی از دادستان‌های مالی فرانسه در بیانیه‌ای کتبی اعلام کردند قصد دارند در پی انتشار برخی گزارش‌های مطبوعاتی، تحقیقات قضایی را در خصوص کمپین انتخاباتی امانوئل مکرون در سال ۲۰۱۷ و ارتباط آن با شرکت مشاوره آمریکایی «مک‌کنزی» آغاز کنند.

به گزارش یورونیوز، در بیانیه دادستان، بدون ذکر مستقیم نام مکرون یا حزبش، آمده است که تحقیقات قضایی در مورد ادعای «حساب‌های انتخاباتی متناقض» در رابطه با شرکت‌های مشاوره‌ای که در طول مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۷ و ۲۰۲۲ فعالیت می‌کردند، آغاز شده است. یکی از مقامات ریاست جمهوری فرانسه در این خصوص گفت: کاخ الیزه از آغاز تحقیقات قضایی «مطلع» شده است. 

روزنامه فرانسوی Le Parisien نیز در این خصوص گفت: این تحقیقات کمپین مکرون را هدف قرار داده، اما مستقیما اشاره نکرد که خود مکرون  را هدف قرار داده است. گفتنی است، رؤسای جمهور فرانسه در زمان تصدی مسئولیت از مصونیت قضایی برخوردار هستند.

تحقیقات قضایی مذکور دو هفته پس از انتشار گزارشی از سوی سنای فرانسه آغاز شد که گفته بود شرکت خدمات مشاوره آمریکایی مک کنزی حداقل از سال ۲۰۱۱ تا کنون در فرانسه مالیات پرداخت نکرده است. این گزارش همچنین استفاده دولت از مشاوران خصوصی مک کنزی را زیر سوال برده بود. ماجرای مک‌کنزی که به «مک کنزی گیت» معروف است انتقاد رقبای مکرون را پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه برانگیخت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار