ممانعت قزاقستان از صدور غلات روسیه به آسیای میانه و چین

مسکو اعلام کرد قزاقستان تقریباً تحویل محصولات غلات از روسیه به کشور‌های آسیای میانه و چین را متوقف کرده است.

الکساندر کوربوت، نایب رئیس اتحادیه محصولات غلات روسیه در گفتگو با روزنامه روسی «ودوموستی» دلیل آن را تعرفه‌های ترانزیتی «راه آهن قزاقستان» عنوان کرد که در نتیجه حمل و نقل غلات «از نظر اقتصادی معنا ندارد».

بر اساس اطلاعات راه آهن روسیه، هزینه حمل و نقل یک تن غلات از طریق خاک قزاقستان برای مسافتی حدود دو هزار کیلومتر حدود دو هزار و ۵۰۰ روبل (حدود یک میلیون و ۳۷۵ هزار تومان) است. در روسیه، این تعریف برای همان مسافت برابر با یکهزار و ۳۰۰ روبل (۷۱۵ هزار تومان) است.

براساس سخنان این مقام روسی در نتیجه بخشی از حجم صادرات غلات روسیه به ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان و چین نمی‌رسد و تحویل این محصولات به حکومت طالبان نیز به یک مشکل تبدیل شده است.

الکساندر کوربوت گفت: می‌توان گفت که حمل و نقل گسترده محصولات غلات از روسیه به کشور‌های آسیای میانه و همچنین ترانزیت به چین از طریق قزاقستان متوقف شده است.

پیش از این با وجود کارشکنی‌های غرب در صادرات غلات روسیه وزارت کشاورزی این کشور اعلام کرد که برداشت غلات روسیه در سال جاری رکورد زده و به بالاترین حد خود رسیده است.

در همین راستا با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل توافقی میان روسیه و اوکراین هم امضا شد تا غلات اوکراین به دیگر کشورها صادر شود. اما مدتی بعد روسیه اعلام کرد غلات اوکراین که باید به کشورهای فقیر آفریقایی می‌رفت درحال کشورهای ثروتمند اروپایی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار