تلاش کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای حذف دلار

یکی از مقامات وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان می‌خواهند دلار را از مبادلات تجاری خود حذف کنند.

«میخائیل یودوکیموف» از مسئولان وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا در صدد حذف دلار از مبادلات تجاری خود هستند.

به گزارش المیادین، این مقام اعلام کرد: «از این پس در فرآیند داد و ستد، برای استفاده گسترده‌تر از ارز‌های ملی و حذف دلار آمریکا توجه بیشتری صورت خواهد گرفت. حتی قبل از تحریم‌های اخیر نیز، سهم ارز‌های ملی در مبادلات تجاری بیش از ۷۰ درصد بود».

گفتنی است اتحادیهٔ اوراسیا یک اتحادیهٔ اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است که در سال ۲۰۱۴ تشکیل شده است.

 روسیه از سال ۲۰۱۴ در تلاش است تا از وابستگی به دلار بکاهد. خردادماه امسال نیز با ادامه تحریم‌های واشنگتن علیه مسکو، روسیه دلار آمریکا را از صندوق ثروت ملی خود حذف کرد. مسکو ضمن حذف دلار از دارایی‌های ملی، یوان، یورو و طلا را جایگزین آن کرد. تحلیلگران حوزه اقتصاد پس از اعلام این خبر نوشتند پیام این اقدام آن است که «ما به آمریکا نیازی نداریم، ما نیازی به معامله با دلار نداریم و در برابر تحریم‌های بیشتر آمریکا آسیب ناپذیر هستیم».

افزون بر این، رئیس جمهور روسیه اخیرا اعلام کرده است از این پس گاز را تنها در ازای «روبل» با کشور‌های «غیر دوست» مبادله خواهد کرد. اقدامی که تا کنون با مقاومت مقامات اروپایی مواجه شده است. هرچند گفته می‌شود برخی کشور‌های اتحادیه اروپا از جمله مجارستان، به دلیل وابستگی زیاد به گاز روسیه، در حال بررسی این پیشنهاد هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۴۳ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
هرچقدر هم تلاش برای حذف دلار انجام دهند : آخرش برای مقایسه و اعتبار سنجی به دلار خواهند رسید.
United States of America
7891
۰۴:۰۲ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
امریکا با دلقکی به نام دلار مردم دنیا را جادو کرده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
ایران هم باید هر چه سریعتر خودش را از شر دلار آزاد کند.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۸:۳۲ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
همه دنیا باید برای حذف دلار متحد بشن
آخرین اخبار