سخنگوی وزارت امور خارجه:

انگلیس و فرانسه باید به متحدشان فشار بیاورند تا توافق کند

ناصر کنعانی از انگلیس و فرانسه خواست تا به جای همراهی با مقصر وضعیت فعلی برجام به او فشار بیاورند تا برای توافقی پایدار تصمیم بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در صفحه شخصی خود نوشت: انگلیس و فرانسه به جای آنکه دوشادوش مقصر وضعیت فعلی برجام بایستند، باید به متحدشان فشار بیاورند که تصمیمات لازم را برای یک توافق پایدار و قوی اتخاذ کند.

ناصر کنعانی همچنین تاکید کرد که ناکارآمدی تهدید و تحریم پیش از این ثابت شده است.

گفت‌و‌گوهای وین به مرحله‌ای رسیده که به نظر می‌رسد فرصتی برای توافق فراهم شده؛ فرصتی که البته نیاز به بررسی دو طرف دارد.

جوزپ بورل هفته گذشته خبر داد که متن پیش‌نویس تازه‌ای را در خصوص مذاکرات لغوتحریم‌ها به ایران و آمریکا پیشنهاد کرده است و تاکید کرده اکنون زمان آن است که تصمیم نهایی در این باره گرفته شود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا،در این باره گفته «متن پیشنهادی جدید که توسط جوزپ بورل  ارائه شده، بر اساس توافقی است که در مذاکرات فشرده کشور‌های حاضر در برجام در وین تدوین شده و از اسفند پارسال روی میز بوده است.»

او در ادامه تاکید کرده که «آمریکا خیلی سریع به پیشنهاد تازه اتحادیه اروپا برای خروج از بن‌بست در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام پاسخ خواهد داد و واشنگتن با شرکای اروپایی خود در این‌باره در تماس است.» 

علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان در این مذاکرات نیز گفته «تهران به آخرین پیشنهاد جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با هدف نجات برجام پاسخ داده و به‌دنبال نتیجه‌گیری سریع از مذاکرات است اما «اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد».

 «العربی الجدید» روز یکشنبه  به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات، جزئیات تازه‌ای درخصوص پیشنهاد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و  آمریکا منتشر کرد.

به گفته این منابع، پیشنهاد جدید بورل رفع تحریم های بخشی از موسسات یا شرکت های وابسته به سپاه پاسداران و نه همه آن ها را شامل می شود و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز متعهد می شود به توافق احترام بگذارد.

این رسانه عربی به نقل از منابع خود می‌نویسد «مسئولان ایرانی معتقدند که طرح اروپایی چیز مهم و بزرگی به پیش‌نویس توافقی که اسفند پارسال مطرح شد اضافه نمی‌کند و پیشنهاد کنونی به طور کافی سه مطالبه اصلی تهران را برآورده نمی‌کند.»

منابع این رسانه درخصوص مطالبات تهران تاکید کردند که در درجه اول ایران خواهان گسترش چارچوب رفع تحریم هاست (به این معنی که تیم ایرانی مذاکرات در تلاش است تاجایی که می‌تواند تحریم‌های قرمز (غیرقابل رفع) را به تحریم‌های زرد (قابل مذاکره) و تحریم ‌های زرد را هم سبز (قابل تعلیق) تبدیل کند.) و در وهله بعدی، دادن ضمانت های کافی و همچنین در مطالبه آخر، اعلان آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر بستن پرونده تضمین های مربوط به اختلافات میان تهران و آژانس است؛ اختلافاتی که به سه سایت هسته ای ایران مربوط می شود و آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از این مدعی شده بود که ایران در آن ها فعالیت هسته ای اعلام نشده دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
7891
۱۱:۱۵ ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
تمام چیزی که روی میز امریکا برای ایران گذاشته نشده. امریکا باید تمام تحریمها را اول تحریمهای سپاه را و همه و همه را یک جا از روی میز بردارد تا ما اگر میلمان بکشد با او توافق کنیم. ما قبل از هر عملی راستی آزمایی در بازار میکنیم. این طور نیست که امریکا میاندار باشد. امریکا به همان اندازه آش میخورد که پولش را پرداخت کرده باشد. ما صلح طلب هستیم ولی جنگ طلبان را سر جایشان میخ کوب میکنیم چه امریکا باشد چه هر کشور دیگر. ما با کل جهان جنگیده ایم. ما از جنگ هراس نداریم. از صلح هم هراس نداریم.
آخرین اخبار