عضو تیم ایرانی مذاکرات لغو‌تحریم‌ها:

پرونده خروج سپاه از "FTO" برای ما باز است، اما پیش شرط ایران نبوده/ آمریکا فرافکنی نکند!

سید محمد مرندی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، توضیح می‌دهد که آمریکا چگونه قصد دارد تا مسیر مذاکرات را منحرف کند.

طی روزهای اخیر برخی رسانه‌های فارسی زبان به نقل از رسانه‌های داخلی نوشتند که محمد مرندی مشاور و عضو تیم ایرانی مذاکرات لغو تحریم‌ها گفته "خروج سپاه از لیست تحریم‌ها پیش شرط ایران نبوده و نیست."؛ این رسانه ها به ذکر همین جمله اکتفا کردند اما نگفتند که چرا محمد مرندی به بیان چنین جملاتی پرداخته است.

فهرست سازمان تروریستی خارجی (FTO) (Foreign Terrorist Organization) به لیستی از سازمان‌های غیرآمریکایی تحریم شده از سوی وزارت امور خارجه امریکا گفته می‌شود که به دلیل آنچه دولت آمریکا آن را فعالیت‌های تروریستی شناسایی کرده تحت تحریم قرار می‌گیرند.

بر این اساس کمک‌های عینی به سازمان‌های مندرج در این لیست ممنوع  شده و کسانی که به تحریم شدگان کمک کنند تحت تعقیب کیفری قرار می‌گیرند و متخلفین از این قانون نه‌تنها در معرض تحریم‌هایی مثل منع شدن از کسب و کار در بازار آمریکا و منع دسترسی به نظام پولی آمریکا قرار می‌گیرند، بلکه به عنوان «متخلف جنایی» مشمول پیگرد کیفری ملی و فراملی، با مجازات‌هایی مثل بیست سال زندان و جریمه‌های بسیار سنگین نیز می‌شوند.

همانطور که گفته شده، این لیست تحریمی، دامن ایران را هم گرفت و وزارت امور خارجه آمریکا با اعلام رسمی مایک پومپئو وزیر امور خارجه این کشور، نام سپاه پاسداران را از ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ ذیل این لیست قرار داده است.

طرح مسائلی ازجمله خروج سپاه از "FTO" و درخواست ایران به منظور ارائه تضمین برای دوره بعدی ریاست جمهوری آمریکا صحت ندارد

اما به بهانه تکرار این این مسئله ، خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در گفت‌و‌گویی با "محمد مرندی" صحت این ادعای رسانه‌ای را از مشاور و عضو تیم مذاکره کننده ایران جویا شد.

محمد مرندی در این رابطه گفت که "غربی ها شایعاتی را برای تطهیر آمریکا مطرح می کنند؛ مثلا ادعا می کنند ایران خروج سپاه از لیست FTO را به عنوان پیش شرط مطرح کرده یا اینکه ایران خواسته های فرابرجامی، مثل تضمین برای دوره بعدی ریاست جمهوری آمریکا، را طلب می کند." 

 مشاور تیم مذاکره کننده ایران در ادامه با تاکید بر اینکه "آمریکا برداشته شدن کلیه تحریم های مرتبط با اجرای کامل برجام را نپذیرفته، گفت: غربی ها با فرافکنی می خواهند این حقیقت را پنهان کنند که آمریکا هنوز نپذیرفته که تضمین‌های لازم برای اجرای کامل برجام در دوره بایدن را بدهد."

به گفته آقای مرندی، "همیشه موضوعات گوناگون از سوی ایران مطرح بوده، از جمله پرونده خروج سپاه از لیست FTO. اما اینکه ایران خروج سپاه از لیست FTO را به عنوان پیش شرط ایران برای توافق مطرح کند، اصلا چنین چیزی مطرح نبوده و این موضوع صحت ندارد."

تیم ایران مذاکرات لغو‌تحریم‌ها این بار شتابزده عمل نخواهد کرد/ به هرحال، توپ در زمین آمریکاست

طرح چندباره خروج نام سپاه از لیست تحریم‌‌های آمریکا باهدف تحت فشار قراردادن ایران برای اتخاذ تصمیمی شتابزده، درست زمانی می‌افتد که آمریکا به شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت‌های گذشته خود در برجام ادامه می‌دهد و عزمی برای ارائه تضمین‌های لازم به ایران درجهت شکل گیری توافقی برد برد را ندارد.

از سویی دیگر روز‌های حساسی پیش روی طرف‌های مذاکره کننده است؛  چراکه طبق اعلام مقامات اروپایی دخیل در مذاکرات لغوتحریم‌ها متنی منسجم برای توافق آماده شده و بنا به شنیده ها، مقامات آمریکایی  موافقت خود را با این متن تا چند روز آینده اعلام خواهد کرد.

در این رابطه، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد که متن تفاهم تازه‌ای را برای برون رفت از بن‌بست مذاکرات لغوتحریم‌ها به ایران و آمریکا ارائه کرده و تاکید کرده که اگر می‌خواهیم برجام حفظ شود، اکنون زمان تصمیم‌گیری است.

دو روز بعد نیز ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت «آمریکا خیلی سریع به پیشنهاد تازه اتحادیه اروپا برای خروج از بن‌بست در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام پاسخ خواهد داد و واشنگتن با شرکای اروپایی خود در این‌باره در تماس است.»

ند پرایس در ادامه توضیح می‌دهد که آمریکا  قصد دارد کار بررسی پیشنهاد اتحادیه اروپا  را به سرعت انجام دهد و هر پاسخی که داشته باشد مستقیماً آن را با اتحادیه اروپا در میان خواهد گذاشت؛ ضمن اینکه متن پیشنهادی جدید که توسط جوزف بورل  ارائه شده، بر اساس توافقی است که در مذاکرات فشرده کشور‌های حاضر در برجام در وین تدوین شده و از اسفند پارسال روی میز بوده است.

یک روز قبل از ند پرایس یعنی روز چهارشنبه نیز، جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست خبری گفت: مذاکرات برای «برجام جدید» تقریبا کامل شده و این ایران است که باید انتخاب کند، توافق را بپذیرد یا نه.»

اما این مواضع مقامات آمریکا پیش‌تر جواب خود را از سوی مقامات ایرانی دریافت کرده؛ به طوریکه وزارت امور خارجه بار‌ها اعلام کرده، ایران شتابزده عمل نخواهد کرد و تا زمانی که برای هیات مذاکره کننده ایرانی درستی تضمین‌های آمریکا مسجل نشود، از توافق خبری نیست؛ چراکه آمریکا علاوه بر بازگشت تعهدات برجامی و جبران خسارات خروج یکطرفه خود از توافق سال ۲۰۱۵ می‌بایست ایران را از فواید اقتصادی این توافق بهره‌مند کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایران من
۱۷:۰۰ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
جمهوری اسلامی دربحث هسته ای داره کارخودشومیکنه، هیچ چیزی را به برجام گره نزدیم، برای پیشرفتهای علمی ازکسی اجازه نمیگیریم. درواقع این امریکا و اروپاهستندکه نیازبه سرانجام رسیدن برجام دارند،خصوصا این که جنگ روسیه واوکراین روشون فشارآورده و باآغازفصل سرماویخبندان دچارکمبودشدیدگازوانرژی میشن، بعنی هرچه زودتربایدتکلیف خودشونو با روسیه و جمهوری اسلامی روشن کنند، الآن امریکا و اروپاتحت فشارهستند نه ما .و سرانجام مقاومت ملت ایران دربرابرزیاده خواهی های امریکاواروپا بزودی به نتیجه میرسد،پیروزاین میدان ماهستیم، ولوکره المشرکون والمنافقین. مرگ برامریکا،مرگ براسرائیل.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
روزی خواهد رسید که با التماس دنبال همین توافق باشید تجربه هشت سال جنگ را فراموش نکنید .
Lithuania
ناشناس
۱۵:۰۴ ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
بحث سپاه رو هم میذاریم در کنار بحث های دیگه ای که باعث تاخیر توافق شد و مردم رو بیشتر تحت فشار قرار داد.
بحث هایی که "سیاسیون از مردم بی خبر" ایران با توهم دست بالا در مذاکرات پیش کشیدن و باعث کندی روند توافق شدن.
واگرنه توافق در همون دوره روحانی انجام میشد و اقتصاد بیشتر از این ضربه نمی خورد.
Lithuania
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
اگه خروج سپاه از لیست سیاه، خواسته فرابرجامی نیست، میشه بگید توی کدوم بند برجام در این مورد توافقی شده؟
Lithuania
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
جدیداً خیلی قشنگ می زنید زیر حرفهای قبلیتون و خودتون حرفتون رو تکذیب می کنید.
مثل صحبت آیت الله خاتمی که گفت من حرفی از دزد بودن بد حجاب ها نزدم.
بحث خروج سپاه از لیست سیاه باعث تعویق چند ماهه مذاکرات شده، حالا که دیدید بایدن گفت به هیچ وجه سپاه از لیست تحریم ها خارج نمیشه، شما تغییر موضع دادید و میگید این مشکل اصلی نیست؟
صد تا رسانه و دیپلمات و کارشناس ایرانی به شکل مستقیم و غیرمستقیم اشاره به این داشتن که بحث سپاه یکی از مثلاً دو سه تا مورد باقیمانده توی مذاکرات هست.
حالا بیا و تکذیب کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
قاطع و محکم در مقابل شیطان بزرگ بایستید.هژمونی آمریکای دزد و تروریست در حال فروپاشی است.دست وپا زدنهای آخرشه.
Lithuania
ناشناس
۱۴:۵۶ ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
آره آره آمریکا داره از مقام اول اقتصادی دنیا به مقام دوم میرسه (البته در طول 10-20 سال آینده) و ایران داره ته جدول ارزش پول ملی بال بال می زنه.
آره واقعاً دست و پا زدن آخر آمریکاست.
Iran (Islamic Republic of)
یا علی
۰۰:۴۸ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
ناشناس ۱۴:۵۶ شب درازه صبر داشته باش اگه حیاتی باشه رمین خوردن ظالمان را به همین زودیها خواهی دید،وجمهوری اسلامی باتمام خیانتهایی که در حقش شده پویا وتوفنده داره به پیش میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
بله حتما همینطوره!!!!!! لابد امریکاییها تورم بالای 50 درصد دارند و گرانی و بیکاری زندگی مردم را فلج کرده؟ لابد آنها پراید 200 میلیونی را تو حلقشان فرو می کنن؟ چرت و پرتهای مسئولین را پخش نکنید خودتان که چشم دارید درست نگاه کنید ببینید کی در حال فروپاشیست
Lithuania
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
این شبی که تو گفتی، خیلیییییییییی درازه. اصلاً تهش رو شاید هیچکس نبینه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
اول باید سلامت و صداقت مقامات و سیستم حاکمیتی آمریکا محرض شود سپس کلیه شروط ایران ( لغو تحریم ها ها ، تضمین با چفت و بند کافی از سوی مجلس آمریکا ، راستی آزمایی ، دادن خسارات ، آزاد سازی پول های بلوکه شده در آمریکا و سایر کشور ها ، لغو سیاست ماشه ، قسم جلاله هر رئیس جمهور جدید آمریکا به عدم خروج ) اجرایی شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۵ ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
میشه اینقدر همچی روبه سپاه گرنزنید
Lithuania
ناشناس
۱۴:۵۷ ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
دیگه دارن گره سپاه رو باز می کنن، بایدن آب پاکی رو ریخت روی دستشون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
سپاه مهمتره یا ۸۰ میلیون نفر ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
سپاه = آسایش 80 میلیون نفر از گزند حمله اجنبی
سپاه نباشه، 80 میلیون نفر هم معلوم نیست باشه
سپاه = مردم
یکم برید ریاضی بخونید و سواد داشته باشید برای این محاسبات ساده
اینکه سپاه آشغاله، به خاطر اینه که شما دیش های ماهواره نصب کردید و از اونجا تغذیه میشید
همچنین سپاه بده، چون آمریکا میخواد خوب باشه و اربابتون
خاک تو سرتون
Iran (Islamic Republic of)
hossein
۰۸:۲۳ ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
چی زدی .. یه بار دیگه متن خبر رو بخون..از سپاه کینه داری؟ معمولا دشمنان ایران از سپاه کینه دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
عزیز دل مادر ،یک ارزن عقل لازم است تا بدانی آن هشتاد میلیون نفر همان سپاهیان ایران اسلامی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
عزیز دل !
سلامتی عزیزت مهمتره یا جسم عزیزت ؟؟؟
سوالت اشتباه هست بزرگوار !!!
لازم و ملزوم همند !
فهمش بهمین راحتی است!
پاسداران مگر کیا هستند؟
مگر فرزندان همین مرز و بوم نیستند ؟
بهمین راحتی فروختی ؟
چطور در میدان جنگ ها و سختی ها همانند سایر نیروهای نظامی ،انتظامی و امنیتی باید سینه سپر کنند دافع بلا و شر برای من و شما باشند ؟ و آسایش و آرامش را برایمان فراهم کنند ،ولی حالا که دشمن قسم خورده را کلافه کردند و راههای تسلط بر ایران را بستند ما براحتی فراموشش کنیم و پشتشان را خالی کنیم؟
حاشا و کلا !
Netherlands
مینا از لندن
۱۱:۵۳ ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
مرگ بر ارباب بایدن و طرفدارن کور و بیسوادش / مرگ بر آمریکا - انگلیس - اسرائیل / حتی ما که مردم انگلیس هستیم میگیم مرگ بر انگلیس (الان هلندم) / درود بر سپاه که کشور پارس رو داره به اقتدار خودش نزدیک میکنه
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۳:۴۳ ۰۸ مرداد ۱۴۰۱
کار دشمن جنگ روانیه شما دستاپاچه نشید ویک قدم از خط قرمزهای ما عقب نشینی نکنید چون دشمن مستاسل شده دست به هرحیله ای میزنه تا شما بترسید وامضا کنید شما ریلکس باشید انگار نه انگار چی میگن حرفهاتون رو زدین پس جواب گرفتن گوش کنید ولیشتر شنونده فعلا باشید حرف کمتر بزنید فقط پا فشاری ومقتدرانه همین بس وتوکلت علی الله وکفی باالله وکیلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
باشه بهش ميگيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۰۸ مرداد ۱۴۰۱
هرچی پوتین بگه! فقط!
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۲۰:۱۷ ۰۸ مرداد ۱۴۰۱
ذهن خوانی یکی از بهترین هنرهایی هست که تاکنون دیدم،و ادغام آن با سیاست واقعا معجزه می کنه،
چندین نیرو به لطف خداوند متعال با هم در کشور ما ادغام شدند،و شاید کمتر کسی این حرف تحلیل رو نتیجه گیری کنند،که کشور در طول تاریخ چند صد سال اخیر،هم اکنون در بهترین حالت خودش قرار داره،و با قدرت تمام گام دوم انقلاب رو برداشت، با رونمایی از چیزهای عجیبی که در تاریخ کشور ما اصلا سابقه نداشت و ان شاءالله با تمام قدرت تا شکست کامل دشمن و سربلندی تمام عیار پیش میرود.
Iran (Islamic Republic of)
7891
۲۰:۰۷ ۰۸ مرداد ۱۴۰۱
ببینید این رفتار امریکا دقیقا مثل رفتار بنگاه دارهای خودمان است. با داد و فریاد یکی را دست پاچه میکنند تا حواسش پرت شود و امضا کند. بدون دلیل و مدرک قانع کننده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
و این نوع امضا کردن روش اصلاح طلب ها است علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۰۸ مرداد ۱۴۰۱
محروم کردن فرزندان آینده ایران از حقوق مسلم خود پذیرفتنی نیست!!!
چطور سایر کشورها منجمله خود امریکا ،اسرائیل و...از این حقوق برخوردارند اما فرزندان آینده ایران باید محروم شوند هرچند هنوز بدنیا نیامده اند که نیت سویی داشته باشند!
چگونه است کشورهای غربی خواستار سلب حق از فرزندان ایران دارند حال انکه آنانند که غیر صلح آمیز از علوم هسته ای و اتمی بر علیه سایر ملت استفاده کردند؟
استاندارد دوگانه و نفاق از سر و رویتان می بارد غربی ها ، ننگتان باد!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
نادان تو چهارتا نسل را داری باهمین لجاجت ازبین میبری دم از حق وحقوق ملت نمیزنی الان دلسوخته نسلهایی هسنی که دراینده میخواهند بدنیا بیایند خخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۰۸ مرداد ۱۴۰۱
با سلام.لطفا در جنگ اراده ها محکم بر مواضع به حق کشور باقی بمونید...آمریکا باید جبران خسارت خروج یکنجانبه، تعهد و تضمین قابل اتکا بر عدم خروج دوباره، رفع همه تحریم ها رو ابتدا انجام بده، بعد ایران راستی آزمایی کنه سپس ما به همه تعهداتمون که تا حالا عمل کردیم، ادامه بدیم...البته که اینها چندین و چند باره که در موضوعات مختلف از جمله برجام نسبت به ایران و بعضی کشورها و حتی سازمان مثلا ملل به تعهدات شون پای بند نبوده و نیستند . معیار اونها فقط و فقط منافع نامشروع خودشونه، آزموده رو آزمودن خطاست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
عزیز نادان 00:27 این سخن شما یعنی خود خواهی ، یعنی عدم درک مسائل سیاست جهانی ، یعنی عدم تجربه پذیری ، یعنی اعتماد به ازدهای جهان خوار ، یعنی عدم توان آیندنگری ، یعنی کور عقلی ، لذا حتما به یک چشم پزشک روانشناس مراجعه بفرمایید تا در اسرع وقت فرزندانتان را از تفکر نداشته والدشان نجات دهد، فاتحه مع صلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۰۸ مرداد ۱۴۰۱
آمریکا خودش تروریسته وتروریست پرورش می ده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۰۸ مرداد ۱۴۰۱
سلام ،

آمریکا را اعدام کنید


پیمان اشراقی .
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۸:۴۷ ۰۸ مرداد ۱۴۰۱
سلام ،

این نام و نظر متعلق به من نیست و جعلی است .
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۱۸:۴۸ ۰۸ مرداد ۱۴۰۱
آمریکا بیش از 4 دهه است که توسط انقلاب اسلامی ایران اعدام شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۰۸ مرداد ۱۴۰۱
بپا ندزدنت!!!
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۲۰:۰۳ ۰۸ مرداد ۱۴۰۱
سلام آقای سیامک ،

این نام و نظر متعلق به من نیست و جعلی است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۰۸ مرداد ۱۴۰۱
دهنت سرویس
کلی خندیدم
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۰۰:۲۸ ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
آقای پیمان اشراقی شما باید از yjc در خواست کنید که نام پیمان اشراق با همان ای پی وصندوق پستی که از روز اول ارسال میکردید پخش کند و نامهای مشابه را پخش نکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
آخیییی تو هم شدی مینا از لندن از دس اون راحت شدیم تو همجا هستت معلومه جعلی هستی همه میترسن اسم وفامیلی واقعیو بگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
حرف راست را یا باید از کودک شنوفت یا از دیوانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۰۸ مرداد ۱۴۰۱
امریکاییها از طرح هیچ اتهام دروغی ابایی ندارند . مثل اب خوردن در وغ میگوینند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۰۸ مرداد ۱۴۰۱
عوضش مسولای ما تا دلت بخواد راست میگن !
آخرین اخبار