«میر» مسکو در ایران/ عملیات حذف دلار در حال تکمیل ...

کارت‌های بانکی "میر" روسیه به جای ویزا و مستر کارت و سیستم بانکی جدید روسی به جای سوئیفت به زودی در ایران فعال خواهند شد.

از سال‌های گذشته و تا قبل از شروع دور جدید فشار حداکثری آمریکا علیه ایران بسیاری امیدوار و منتظر بودند که سیستم بانکی ایران و روسیه به زودی به یکدیگر متصل شده و کارت‌های بانکی ایرانی  و روسی بین مردم دو کشور مورد استفاده قرار گیرد.

این قضیه به دلیل آنچه اشکالات فنی خوانده می‌شد در طول این سال‌ها روند مناسبی طی نکرد و تقریبا متوقف شد تا اینکه چندی پیش معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت که تهران و مسکو برای «دلازدایی» از مبادلاتشان پیشنهاد سیستم جدید به جای سوئیفت را مطرح کردند و اکنون تقریبا به توافق خوبی در این راستا رسیده اند تا به زودی در ایران فعال شود.

مهدی صفری صفری از توافق برای استفاده از کارت بانکی «میر» روسیه در ایران هم خبر داده و گفته که این سیستم «به زودی در ایران راه اندازی خواهد شد.»

راه اندازی میر کارت در ایران درحالی اتفاق می‌افتد که شهروندان و شرکت‌های ایرانی به دلیل تحریم‌های آمریکا از دسترسی به سیستم بین‌المللی بانکی و کارت‌های اعتباری مانند ویزا و مسترکارت محروم هستند.

/

حالا که ایران را از مستر و ویزا کارت محروم کردند "میر" کارت قرار است جای خالی آنان را پر کند

اما تصمیم ایران برای پیوستن به سیستم‌های پرداخت روسی علاوه بر اینکه با هدف کنارگذاشتن و کاهش تاثیر دلار در مبادلات بین‌المللی انجام شد علت دیگری هم داشت و به دلیل خلف وعده‌هایی بود که آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر مسئله سوئیفت دچار ایران کردند.

سوئیفت  " The Society For Worldwide Interbank Financial Telecommunication" به معنای انجمن ارتباط مالی بین بانکی بین المللی به مرکزیت بلژیک است و هدف از ایجاد آن جایگزینی روش‌های ارتباطی غیر استاندارد کاغذی یا از طریق Telex در سطح بین‌المللی با یک روش استاندارد شده جهانی شده است.

در حال حاضر، بیش از یازده هزار عنوان، بانک و مؤسسه مالی در ۲۰۹ کشور جهان عضو سوئیفت هستند و روزانه بیش از ۳۰ میلیون پیام بانکی از این طریق در جهان مبادله می‌شود، اما با این وجود انتقادات مهمی به سوئیفت وارد است از جمله آنکه  مکانیزم تبدیل ارز مبدأ به دلار و بعد از آن تبدیل آن از دلار به ارز مقصد است که باعث می‌شود آمریکا بر همه مبادلات و نقل و انتقال‌های مالی موجود در این شبکه تسلط داشته باشد و انتقاد بعدی هم این است که هیات مدیره آن اکثرا از مقامات آمریکایی هستند و همین مسئله بر تصمیم گیری‌های این نهاد براساس منافع آمریکا تاثیر می‌گذارد.

به طوریکه آمریکا با سوء استفاده از این قضیه سعی در امتیازگیری از ایران در مذاکرات برجام نمود به نحوی که در ژانویه ۲۰۱۲، گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای موسوم به یوآنی از سوئیفت خواست به همه روابط خود با بانک‌های ایرانی از جمله بانک مرکزی ایران را متوقف کند.

/

کشورهای غربی مسئله سوئیفت را به اهرمی برای فشار به تهران در مذاکرات برجام بدل کرده بودند

درپی این درخواست در فوریه سال ۲۰۱۲، کمیته بانکداری سنا به اتفاق آراء، تحریم‌هایی علیه سوئیفت اعمال کرد تا این شبکه ارتباط مالی بلژیکی را به پایان دادن به روابط بانکی با ایران ترغیب کند.

این نهاد مالی مدتی بعد بانک‌های ایرانی را در فهرست سیاه خود قرار داد. بانک صادرات، بانک ملت و پست بانک و بانک سپه از اولین بانک‌های مشمول قطع دسترسی به سوئیفت بودند. در ۱۷ مارس ۲۰۱۲، ۲۷ عضو شورای اتحادیه اروپا توافق کردند که دسترسی همه بانک‌های ایرانی به سوئیفت قطع شود.

تحریم ایران توسط سوئیفت، عملا بانک‌های ایرانی را از دسترسی به میلیارد‌ها دلار درآمد و صرف هزینه از طریق سوئیفت محروم کرد. در فوریه ۲۰۱۶ بعد از امضای برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام، اکثر بانک‌های ایرانی به سوئیفت وصل شدند، اما اعمال تحریم‌های یک جانبه آمریکا مربوط به ممنوعیت دسترسی ایران به دلار آمریکا که ارز مرجع در سوئیفت است، ارتباط مجدد بانک‌های ایرانی با سوئیفت بی اثر شد.

این بی اثر بودن ادامه داشت تا اینکه با خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و بازگرداندن تحریم‌های ایران بار دیگر این سیستم فعالیت خود در ایران را متوقف کرد.

/

فقط ایران نبود که در استفاده از سوئیفت دچار مشکل شد اما روس ها از سال‌ها قبل به فکر جایگزین بومی آن بودند

اما کشور‌های غربی به رهبری آمریکا همزمان با پیگیری پروژه منع استفاده ایران از سیستم بانکی سوئیفت، مشابه همین قضیه را با روسیه آن هم به دلیل الحاق کریمه به این کشور دنبال می‌کردند.  

روس‌ها که از سال‌ها پیش به دنبال استقلال از سیستم‌های مالی تحت سیطره غرب بودند به دنبال بومی سازی سوئیفت رفتند و سیستم " میر" را در سال ۲۱۰۴ طراحی و ایجاد کردند تا علاوه بر ایجاد یک سیستم  مالی مستقل از سوئیفت، راهی برای غلبه بر بلوک بالقوه پرداخت الکترونیک طراحی شده از سوی کشور‌های غربی مثل "ویزا" یا "مستر" باشد.

همانطور که اشاره شد، تصمیم به طراحی این سیستم مالی پس از آن جدی شد که چندین بانک روسی به دلیل کارشکنی‌ها و تحریم‌های آمریکا پس از الحاق کریمه به روسیه نتوانستند از ویزا و مستر کارت استفاده کنند.

کارت‌های میر در ابتدا بیشتر توسط شرکت‌های داخلی روسیه مانند "آئروفلوت" و راه آهن روسیه پذیرفته شد، اما به تدریج در بین شرکت‌های خارجی مستقر در روسیه محبوب شد و تاجایی پیش رفت که آوریل ۲۰۱۶، AliExpress اولین شرکت خارجی بود که میر را به عنوان سیستم پرداخت پذیرفت و به دنبال آن  سه ماه بعد نیز حتی "مک دونالد" اولین شرکت آمریکایی به استفاده از این سیستم پرداخت روی آورد.

/

با راه اندازی میر کارت در ایران گردشگران روس بدون هیچ دغدغه ای از کارت خوان های متصل به شبکه شتاب ایران استفاده می کند و مبلغ کالایی را که می خرند  پرداخت می‌کنند

تا پایان سال ۲۰۱۶، ۱.۷۶ میلیون کارت میر توسط ۶۴ بانک صادر، اما پنج سال بعد، تا پایان دسامبر ۲۰۲۱، بیش از ۱۱۳.۶ میلیون میر کارت در سیستم پرداخت بین‌الملل درحال گردش بود.

در خود روسیه نیز تا تابستان ۲۰۲۱، بیش از ۵۰ درصد از روس‌ها حداقل یک کارت «میر» داشتند؛ به طوریکه تا پایان سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱، این سیستم ۲۵.۲ درصد از کل پرداخت‌های روسیه را به خود اختصاص داد.

روند افزایشی استفاده از میر کارت در روسیه و سراسر جهان همچنان ادامه داشت تا اینکه در ماه مارس ۲۰۲۲ و در نتیجه تحریم‌های بین‌المللی که به دلیل جنگ روسیه و اوکراین بر مسکو اعمال شد، خدمات کیف پول دیجیتال اپل Apple Pay پشتیبانی از کارت‌های میر را متوقف کرد و به دنبال آن ویزا و مسترکارت نیز از بازار روسیه خارج شدند که همین مسئله باعث افزایش بیش از پیش استفاده از سیستم پرداخت میر روسیه در فدراسیون روسیه شد.

اما همزمان با خبر راه اندازی این سیستم مالی و فعالیت کارت‌های بانکی روسی در ایران مطابق معمول برخی این شائبه را مطرح کردند که همکاری بانکی ایران و روسیه می‌تواند به استقلال مالی ایران ضربه بزند و وابستگی ایجاد کند.

/

با استفاده گردشگران روس  از میر کارت در ایران، مبلغ کالایی که به فروشنده توسط بانک پرداخت می شود از حساب خریدار به قیمت روز روبل کم می شود

علیرضا تقوی نیا کارشناس مسائل سیاسی وقوع چنین مسئله ای را بعید دانسته و می‌گوید: هر دو کشور ایران و روسیه تحت تحریم‌های یکجانبه آمریکا قرار گرفته اند و در این راستا برای شکست هژمونی دلار از هیچ تلاشی از جمله بحث راه‌اندازی سوئیفت روسی و استفاده از میر کارت فروگذاری نمی‌کنند چراکه مهم ترین بحث در رابطه با مبارزه با اعمال قدرت و سلطه آمریکا بر جهان شکست هژمونی دلار است و این تعاملات مالی تهران و مسکو که با هدفی مشترک دنبال می‌شود می‌تواند در آینده در قالب عضویت ایران در گروه بریکس تقویت شود.

این کارشناس مسائل سیاسی هدف روسیه از ایجاد چنین سیستمی را برخلاف آنچیزی که آمریکا در اجرای سوئیفت پیگیری می کند می‌داند و در توضیح علت آن می‌گوید: روس ها به دنبال استقلال از سیستم های مبادلات تجاری بین المللی تحت نفوذ غربی ها هستند اما کشورهای غربی به رهبری آمریکا منهای بحث روان سازی تبادلات مالی در جهان فعلی مصادیقی مثل سیستم سوئیفت یا کارت های اعتباری مثل ویزا یا مستر را در جهت به سلطه کشیدن ملت ها تعریف کردند.

به غیر از این، هم اکنون کارت میر در حدود ۱۵ کشور از آسیا، اروپا، آمریکای مرکزی کار می‌کند و افرادی که آن را دارند به راحتی می‌توانند نقل و انتقالات پولی را در این کشور‌ها انجام دهند.

جمهوری آبخازیا، ارمنستان، بلاروس، ویتنام، قزاقستان، کوبا (به تازگی)، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، ازبکستان، کره جنوبی (به تازگی)و اوستیای جنوبی از جمله کشور‌هایی هستند که کارت‌های میر به صورت رسمی در آن‌ها راه اندازی شده است.

/

جای خالی ایران در میان کشورهایی که از میر کارت استفاده می‌کنند یا بزودی به استفاده از آن خواهند پرداخت 

 کارت میر همچنین در برخی کشور‌های اروپایی هم کار می‌کند و امارات نیز به عنوان اولین کشور عربی اعلام کرده به زودی به این سیستم خواهد پیوست.

در  شرایطی که حتی شرکای کشورهای غربی به استقبال سیستم های بانکی روسی رفته اند شایسته است ایران هم که روابط سیاسی و اقتصادی گسترده‌ای با همسایه شمالی خود دارد بیش از پیش به این مسئله توجه کرده و شرایط لازم را برای فعالیت سوئیفت روسی و میر کارت در ایران فراهم کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۱
این توافق دو طرفه هست کارت های بانکی ایران هم در روسیه پذیرفته میشه و پرداخت با ریال انجام میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۷ ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
رییسی بهترین رییس جمهور ایران و جهان هستند. از ایشون تبعیت کنید.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
meysam
۱۷:۱۱ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
تقریبا کی فعال میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
بهترین حالت، دو طرفه بودن این توافق هست یعنی کارت های روسیه در ایران و بالعکس ... این مورد هم باید پیگیری بشه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۳ شهريور ۱۴۰۱
همینطور هست کارت های بانکی ایران هم در روسیه قابل استقاده میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
گاز صادراتی ایران به اروپا باید به ریال به ایران پرداخت شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
عالی بود :)))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
اگر این طرح مشترک بانکی بین ایران و روسیه موفق عمل کند به احتمال زیاد دیگر کشورهای منطقه از جمله چین نیز به این سیستم ملحق خواهند شد.
Iran (Islamic Republic of)
emad
۱۷:۱۴ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
یوآن دیجیتال یا همان cbdc چین یک سر و گردن از سیستم های مالی سنتی مانند سوییفت ، میر و شتاب جلو تر هستند. ایران نیز باید به دنبال توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی یا همان ریال دیجیتال برود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۱
یونیون پی چین به میر متصل شده
Iran (Islamic Republic of)
در پاسخ عماد
۱۴:۴۹ ۰۳ شهريور ۱۴۰۱
ریال دیجیتال بزودی رونمایی میشه
Iran (Islamic Republic of)
خیبر شکن
۰۷:۲۴ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
انشاءالله عنقریبه که آمریکا با دیالیز چند صباحی سرپا نگهش دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۳ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
چرا رونالدو؟
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۳:۵۰ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
ضمنا امارات پست ترین کشور مزدور عربی هست که مستقیم از امریکا واسراییل دستور میگیره بی دلیل نیست فورا این کار رودکرد یک توطئه ونقشه وفضولیه خوشحال نباشید خیای لچه های ایران ساده دل وزود باور وزود اعتماد میکنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۳:۴۶ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
اگر پول ما فقط در بانکهای روس بره وفقط ملت اونها تو ایران استفاده کنند درست نیست برد برد دوطرفه باید باشه که نبست برد با روسبه هست سرمایه ما رو جذب میکنه باید ایراندهم سرمایه رودجذب کنه یه کارت مثل اینا درست بشه ما هم بتونیم از حساب خودمون خرج کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
امریکا چند ساله دیگه میشه گرگ پیر در کنار روباه پیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
این یعنی به جای قدرتمند بود دلار پول روسیه قدرتمند شود اگه بشود این چه سودی برای ایران دارد چرا ما باید خوشحال باشیم این یعنی مبادله فقط با روسیه مگه چقدر از بازار روسیه در اختیار ماست که از صادرات به روسیه اوضاع ما بهتر شود
شکست هژمونی دلار!! با شکست هژمونی دلار دلتون خنک میشه فقط برا خنک شدن دلتون یه ملت را نابود میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
بخیه به آبدوغ می زنید؟! حالا مثلا" ارزش دلار آمد پائین یا سهام وال استریت سقوط کرد؟!با این خلاقیت و ابتکارات اقتصادی وضع این ملت روز به روز بدتر شده و خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
بااین کارهاتون آمریکا را نابود کردید آخه کمی رحم داشته باشید!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
جالبه ! از چاله درآمده به چاه روسیه ای می افتیم که در طول تاریخ جز غارت و تجاوز و تحقیر ما کار دیگری نکرده راستی این خیانتکاران سرزمین ما که خودشان را زیر بیرق روسها برده اند اصلا تاریخ خوانده اند ؟
Iran (Islamic Republic of)
یا علی
۰۷:۰۳ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
نه.فقط تو تاریخ خوانده ای بقیه نه سیاست دارند نه سواد فقط مزدوران امریکا وطن دوست هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
یا علی حرف حق سوزوند بهتو خخخخخ منطق امثال شما فحاشی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
ولاخ تو که همه را با این جفنگیات فحش دادی حالا میگی این آقا به شما فحش داده! عجب هوشنگی هستی!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
به عوض جواب غلط به واقعیت ها و طرفداری از روس ها بروید قرارداد گلستان و ترکمانچای و اشغال شمال ایران آذربایجان را در جنگ جهانی دوم بخوانید و عبرت بگیرید . ( آزموده را آزمودن خطاست)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
چقدر بدبختین بجای یه چیز مشارک از چنگال غرب در میاین میفتین تو چنگال شرق
Iran (Islamic Republic of)
نظر کدو
۰۷:۰۴ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
تسلیت میگم .غم آخرتون نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
بانک‌ها هم پر....
Iran (Islamic Republic of)
7891
۲۰:۳۸ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
مرگ بر امریکا. درود بر دشمنان امریکا در هر نام و نشانی. مرگ بر 2لار و دلار. دلار ها را از کشور ایران جمع کنید. سیستم اقتصادی ایران را از دلار جدا کنید. دلار پرستان را از ایرانیان جدا کنید. ما دلار را دفن میکنیم. ما پول بین المللی غیر از دلار امریکا را رونق میدهیم. ما تحریم را سر میبریم. ذبح میکنیم تحریم های امریکا را. تمسخر کنندگان ما همانهایی هستند که کاسبان تحریمهای امریکا بوده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
این فرصت خوبیه همه باید تابع قانون باشن،حتی تبهکارای خطرناک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
باز هم نوش جون مسولین
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۱۷ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
این کارا مسخره بازی است هیچکدوم جای مستر کارت و ویزا کارت نمیگیره و تا وقتی تحریم بانکی برداشته نشود اوضاع اقتصادی هم همین است هر کالایی را باید به قیمت بالاتر از قیمت واقعی خرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
تا کی میخوایید با دنیا لج کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
تا وقتی که اونا بفهمند ، وقتی که ما به خودمون رحم نمی کنیم وای به حال اونا . و بترسند ، تمام .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۷ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
با کدام دنیا؟اگه منظورت آمریکاست که آمریکا سالهاست با ملت ایران لج میکنه و قبل از اینا باید اقدام میکردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۵ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
تا کی میخوایید احساس حقارت کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۶ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
با دنیا؟ کدوم دنیا؟ همون سه کشور اروپایی که بدون اجازه آمریکا جرات نداشتن تحریم های آمریکا را علیه ملت بردارن؟ ای ننگ بر آدم بی عرضه و حقیر و ترسو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۸ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
قابل توجه بدبخت بیچاره ها!ایران داره منطقه را اداره میکنه و در دنیا کاملا تاثیر گذاره.دنیای پوشالی غرب پرستان هم در حاشیه انزوا قرار گرفته
Iran (Islamic Republic of)
عصای موسی
۰۷:۰۷ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
ما خودمون دنیای اسلامیم وزیر پرچم ولایت احتیاج به دلسوزی هم نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
وا امریکا ترسید!
کم از این کارا بکنید امریکا قلبش ضعیفه
لطفا رعایت حالشو بکنید
Iran (Islamic Republic of)
آشتیانی
۲۲:۴۳ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
فعلا که شما بیشتر ترسیدید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۸ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
آمریکا که همواره از ایران ترسیده.ندیدی که سربازان تا دندان مسلحش در برابر یک کلاشینکف خودشونو خیس کردن؟
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۰۷:۰۹ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
آقای آشتیانی همین پاسخ کافی بود.
Iran (Islamic Republic of)
عصای موسی
۰۷:۱۱ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
به مرور ارزش دلار پایین میاد نوکران امریکا زیاد هم خوشحال نباشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
شما که هر وقت طقی به طوقی می خوره سوراخ موش رو به بهای گزاف می خرید چرا می ترسید؟ اگر با آمریکا بجنگیم شما برای حفظ جان بی مقدار آن حاضرید هر خیانتی بکنید و به وطن خود هر ضربه ای بزنید پس چرا می ترسید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
چقدر جالب. روسیه از چند سال قبل به سمت این استقلال رفت. باید همیشه آماده مبارزه با دشمن بود و از قبل چاره کرد
Germany
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
شما هم بازیچه غرب و شرق بشید
خوشحال باشید!
شعار انقلاب نه شرقی نه غربی بود!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
این شعار می گویید نه به شرق وابسطه باشید نه به غرب وابسته باشید
نه این که با غرب و شرق تجارت نکنید
اگر ایران مثلا دلار از معملات با اروپا حذف کند و به جای ان از یورور استفاده می کند به این شعار خدشه وارد شد است ؟
یا برای معامله به هند از روپیه و ریال استفاده کند به این شعار بی احترامی شده یا بی توجهی ؟
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۶:۵۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
اشتباهی مثبت دادم در سیاست و نه اقتصاد و دانش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
احتمالا اگر پی پال مستر کارت و ...می آمدند الان ذوق مرگ میشدیدو این شعار را فراموش می کردید . ما زمان امام خمینی هم با شوروی رابطه داشتیم .پس الکی هی این شعار را یک طرفه تکرار نکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
نه شرقی نه غربی یعنی نه مثل عربستان گاو شیرده غرب باشیم نه مثل تایوان گاو شیرده شرق.یعنی هر طور خودمان مصلحت بدانیم عمل میکنیم.بصیرت چیز خوبیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۷ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
همین نهشرقی و نه غربی پوشالی باعث شد که گدای شرق و غرب باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
خودت را به اون راه زدی یا واقعا نمی فهمی؟ ما الآن آقای کل جهان هستیم حتی آمریکا. پوتین را دیدی فقط مانده بود خم شود و دستهای رهبری را ببوسد. این رئیس جمهور همان کشوری است که در زمان اوج قدرت پهلوی هر وقت اراده می کردند بدون اجازه دولت ایران سالگرد پیروزی خود را در ایران جشن می گرفتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
این یک فرصت بالقوه برای نجات کشور از بحران هست. لطفا ازش به خوبی استفاده کنید.
رییسی دستور بده سریعتر راه بندازن قضیه رو.
Iran (Islamic Republic of)
نظر کدو
۱۵:۱۸ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
باعرض تسلیت به خانزادهای غرب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
و عرض تبریک به انگل زاده های شرق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۰ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
نسوزان برادر من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
جای ویزا کارت و مستر کارت نمیتونه بگیره تو دنیای وب اصلا هیچ سایتی ندیدم میر کارت پشتیبانی کنه کاش حداقل پی سیف کارت تو ایران میومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
چه سودی برای مردم ایران داره؟ آیا کارتهای ایرانی هم تو روسیه کار میکنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
معلومه که نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۳ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
اول برو در مورد مستر کارت و ویزاکارت تحقیق کن بعد بیا نظر بده.این اقدام برای رفاه ایرانیان است وگرنه روسها سالهاست تحریم آمریکا را دور زدن.این کارت برای خرید از سایت های بین المللی هست نه خرید در داخل روسیه هرچند با همین میر کارت هم میتونی در داخل روسیه خرید کنی و هم در داخل ایران از سایت های فروشگاه های بین المللی
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۴:۵۶ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
واقعاً یک همچین چیزی لازم هست. تو این سال ها جای خالی ویزا کارت و مستر کارت خیلی افراد فعال در حوزه تکنولوژی رو اذیت کرده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
خودمون سر خودمون کلاه نذاریم با کترت های روسی فقط با روسیه میشه داد و ستد کرد نه کل کشورهای دنیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
جناب ناشناس این کارت برای خرید اینترنتی هست نه خرید از پاساژهای دنیا.به قول تو با این کترت ها با خیال راحت میتونی از فروشگاه های آنلاین خارجی خرید کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
تو این موضوعات مشکل روسیه و روبل روسیه نیست بلکه بی ارزش شدن هر روز پول داخلی کشور ماست اونا که مسئول ارزش پول ملی ما نیستند وقتی اقتصاد کلان کشور ما مشکلات اساسی داره هر چیزی را بخواهیم اجرایی کنیم به مشکل میخوریم
قیمت روز روبل یعنی چی ؟ یعنی ریال مثل همیشه میاد پایین روبل میره بالا چون روبل ارزش ثابتی داره اما ریال ارزشش را بخاطر کسری های شدید بودجه در دولت های مختلف از دست داده و هر سال داریم تورم های بالا را تجربه میکنیم! این موضوعات بیشتر نشان دهنده عدم توانایی افراد مسئول در مدیریت اقتصاد کشوره که حقوق های نجومی میگرند و کار نمیکنند انتظار دارند با چاپ پول بدون پشتوانه توسط بانک مرکزی کار نکردن هاشون را از دید مردم بپوشانند!
Iran (Islamic Republic of)
7891
۱۴:۳۲ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
امارات (متحده) ع.ر.ب.ی هیچ مشکلی با 2لار امریکا ندارد که به روبل بپیوندد. صرفا برای فضولی در امور ایران به این کار مبادرت خواهد ورزید و وقتی خیانتش را کرد میگذارد و در میرود. مثل تمام کشورهای ع.ر.ب.ی شناخته شده. امریکا هم تا قبل از این که توسط روبل بی آبروشود فرصت دارد تمام تحریم ها را یک دفعه ملغی اعلام کند بلکه آبرویی برای خودش بخرد این دم آخری.
Iran (Islamic Republic of)
یا علی
۰۷:۱۸ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
بهتر بدونی در سطح جهانی داره موازنه به هم میخوره خواهی نخواهی کشورهای مستقل سعی میکنن بین قدرتها یه تعادلی بر قرار کنند
Iran (Islamic Republic of)
مرد عنکبوتی
۱۴:۳۲ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
الان این به درد چی میخوره مثلا؟! خب باز هم که ما توی بازارهای مالی بین المللی هیچ جایگاهی نداریم. بعید میدونم این کارت بتونه جایگزین ویزا و مستر کارت بشه. چون در هر صورت برای تبادلات بین المللی باز هم به اون کارت ها نیاز داریم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۹ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
تو نیاز داری والله من هیچ نیازی ندارم.خیلی از مردم ایران هم نیازی به ویزا و مستر ندارن چون باعث ضربه به اقتصاد داخلی میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
دربست در خدمت روسیه کوری چشم غربیها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
و خودت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
خوبه دیگه پولهایم رو بجای اینکه بریزیم تو حلقوم بانک های بظاهر اسلامی بهره بگیر ، میریزیم تو بانک روسی
ولی این قضیه احتمالا تبعات سنگینی برا ما و سود بسیاری برا روسیه داره که سرمایه سایر کشورها رو جذب می‌کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
کو گردش گر روس روس‌ها تا سواحل ترکیه هست ایران نمیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
اینکه نفعش برا روسیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
اگر شما به کشورهایی که میر کارت استفاده میکنند صادرات داشته باشید خریدار می تواند به راحتی پول خرید را با میر کارت به روبل پرداخت کند یعنی کاملا تحریم ها بی اثر می شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
میررررررررررررررررررررررررررر مسکو درایران ایا ریال ایران ارزش پیدا میکنه یا داریم گاو روسیه را به چرا میبریم؟
United States of America
ناشناس
۱۳:۵۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
متاسفانه بازم خود تحریمی، بازم بالا بردن هزینه مبادلات، بازم شعار های توخالی. تا قیمت های جهانی بر اساس دلار است،تا در بازار ارز جهانی، اینتربانک ها ارزها را بر مبنای دلار خرید و فروش می کنند، تا قیمت نفت و طلا و... بر اساس دلار است، دلار را نمی توان حذف کرد تنها میشه بگیم پول نفتمون رو به ارز.... بدید، اونها هم هزینه چنج کم می کنن و میدن، یا می گیم بهای فلان کالا رو به ارز... میدیم، در این صورت هم باید هزینه بیشتری بپردازیم، چرا که تمامی دولت ها حتی خود روسیه ذخایرش رو یا با دلار نگهداری می کنه یا طلا، نه روبل. پس دست از خود تحریمی و شعار های توخالی و عوام فریبانه بردارید لطفا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
و همچنان خودرو سازان و سایر صنایع داخلی قیمت ها بر اساس دلار محاسبه و اجرا می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
حالا تو چرا ناراحتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
زرررررررررررررررشک!
Iran (Islamic Republic of)
حاج قاسم
۱۳:۱۶ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
خواهشا بیشتر از این مردم رو به فلاکت نکشید و دست بردارید از تصمیمات نابخردانه و با دنیا تعامل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
داداش الان این تعامل نیست؟
با همسایه ها و افریقا تعامل می کنیم می گویید اینها که ضعیف اند با روسیه چین هند ونزولا برزیل تعامل می کنیم می گویید اینها که چیزی نیستند
دنیای شما اروپا و آنریکا است که جمعا ۲میلیارد نفر جعمیت دارند و بقیه ۵میلارد نفر اسیایی و آفریقایی و آمریکای جنوبی آدم نیستند از نظر شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
16/57 نادان،تکنولوژیهای همه چیز اونجاس بریم از افریقا چی بخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۴ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
متاسفانه دنیای مورد نظر شما خیلی کوچیکه و فقط شامل آمریکایی میشه که فقط و فقط دنبال ضربه زدن به ایرانی هست.اینقدر خودتو تحقیر نکن.دنیای ما چین و روسیه و عراق و ونزوئلا و لبنان و برزیل و آرژانتین و هند و تاجیکستان و ارمنستان و آذربایجان و ترکمنسان و قاره آفریقا و اقیانوسیه وآمریکای جنوبی و خاور میانه است.دنیای تو همون آمریکای حقیر است که فقط افراد حقیر طرفدارشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
این فرآیند باید در کل منطقه گسترش پیدا کنه تا دلار برای همیشه نفله بشه.
بهرحال شروع خوبیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
ثروت و دارایی مسئولین هم شفاف بشه. وگرنه بازم مسئولین جیب مردمو خالی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
مگه شفاف سازی و اعلام دارایی مسؤلان جرم نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
با این کارت ایا میتوانیم خرید معتبر دیجیتالی از اینترنت داشته باشیم مثله خرید مثلا آلبوم موسیقی خرید فیلم از نت فلیکس و... ایا میتوانیم با این کارت بازی از استیم بخریم؟ ایا میتوانیم پنل توسعه دهنده گوگل بخریم برای انتشار اپ اندروید در گوگل پلی؟ ایا میتوانیم درامد دلاری کسب شده از سایت های خارجی رو واریز کنیم توی این کارت و درواقع ارز وارد کشور کنیم؟ اگه اره که عالیه اگه نه که بدرد لای جرز هم نمیخوره..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
خوبه که دغدغه شما خرید موسیقی و فیلمه. خوشحالم که مشکل مالی ندارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
مثال رو شما متوجه نمیشید مثله اینکه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
مطمئن باشید با این رونده تا ده سال دیگر آمریکا هیچ پوخی نیست حالا آلبانی نشین هی زور بزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
زنده باد ارتش سایبری،خخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
فردای آغاز نبرد
۱۲:۱۹ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
آمریکا از سال 2002 دیگه هیچی نبود فدات شم !
+
اگر میخوان واحد پول روسیه رو به ایران بیارن یوآن چین رو هم اجازه بفرمایند چون به اصلاحات نیاز هست اون پیمان نامه و معاهده صلح سازمان ملل متحد جناب !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
فطعا اگه تحریم بانکی روسیه نبود ما هرگز شاهد این اتفاق و رفع موانع نبودیم.
روسیه بخاطر فشار از غرب الان میخواد از ما استفاده کنه .
با تمام وجود حس میکنم مثل ابزاری دست چین و روسیه هستیم. ننگ به مسئولین ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۸ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
فشار غرب؟ خوشبختانه دیگه دنیا فهمیده آمریکا فقط و فقط دنبال منافع خود و ضربه زدن به تمام دنیاست.روسیه و چین هم برای همین مدام از ایران حمایت میکنن.روسیه به خاطر فشار غرب وارد سوریه شد؟؟؟؟؟؟؟ مرده شور ریخت غرب در حال مردن را ببره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
خیلی هم خوب ... این مورد باید از چند سال قبل به صورت جدی دنبال میشد ... حالا هم عملیاتی بشه خوبه :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
سلام ،

با فلفل دلمه ای رنگی شروع می کنیم ،
اگر موفق بود ویزا را به روادید تجار تبدیل می کنیم ،

پیمان اشراقی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
واحد پولمون رو هم بکنیم واحد پول روسیه تا این استعمار تکمیل بشه
Germany
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
یک کم فکر کن وبعد نظر بده
غرب زدگی تا چه حد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
آلبانی خوش میگذره؟ چرا اومدی ایران؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
هه
یک سوال الان مثلا به اروپا همین کار کنیم باز مستمعره می شویم یا نه ؟
چرا علاقه به دورغگویی دارید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۲ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
خیلی بدبختی که خودتو در برابر غرب باختی و از ترس به زمین و زمان گیر میدیتو برو مستعمره غرب باش ما هم مستعمره روسیه.آخه روسیه از ما پهپاد و سلاح نظامی میخره .بهمون تو روسیه زمین کشاورزی میده در برابر آمریکا از ما حمایت میکنه با دوستان دشمن ما میجنگه خدایی استعمارگر با خیر و برکتیه.اما آمریکا هواپیمای مسافربر ما را سرنگون میکنه جلو فروش نفت ما رو میگیره صدام را به جان مردم ایران انداخت به خدا حتی حیوانان هم قلمرو خود را نمیفروشن.وطن فروش از حیوان بدتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
خداییش دلمو خنک کردی با جمله آخر دمت گرم دادا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
بودش از نبودش بهتر است.ولی تا جین و هند ملحق نشوند کار دلار تمام نمیشود.زنده بتد امپراتوری ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
به درد ایران نمیخوره برای خرید از سایت‌های معتبر بی ارزش هست چون فقط کی کارت و مستر کارت مقبول هست،در ضمن منافع .گردشگران روس رو تامین میکنه چون تو اروپا روبل بی ارزش هست و بهشون خدمات نمیدن میان ایران خرید میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
شما برو نمودار دلار به روبل و یورو به روبل برسی کن می فهمی که وضیعت چیست
کشور های اروپایی برای خرید گاز مجبود اند روبل بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
دلار زدایی را سریعتر راه اندازی کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
اونوقت کارت شتاب ما هم تو روسیه کار میکنه ؟ یا باید بریم التماس کنیم کارت میر بدن بهمون ؟ چه باحال همیشه باید آویزون باشیم و هیچوقت خودمون چیزی برای پیشنهاد نداریم .... مدیران بیسواد
Iran (Islamic Republic of)
نظر کدو
۱۵:۱۹ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
تو که همیشه آویزون ابلیس هستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
یعنی تو با سوادی هوشششششنگ!
Netherlands
هوشنگ پیشدادی
۱۰:۰۳ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
حق توهین نداری.
Iran (Islamic Republic of)
رهگذر
۱۰:۵۳ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
بنظر اگر به UnionPay هم متصل بشیم دیگه نیاز های تجار ایرانی تقریبامرتفع بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
الکی تو بوق کرنا می کنید بعد که کاشی عمل میاد می بینیم اون چیزی نبوده که فکر می کردیم. جوجه را آخر پائیز می شمارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
وقتی دولت بی تدبیری و بی خاصیتی و مفت خور یکجا بشینه عاقبت اینجور میشه
زخم بسترت چطوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
اون دولت یک سالی میشه که رفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
پماد سوختگی موجود است
Netherlands
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
عالی
فقط عملیاتی و رونمایی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
برو به داش پوتین بگو ما آماده هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
هیچ کشوری نمیتونه قدرت دلار رو تضعیف کنه پرقدرت تراز همیشه به کارش ادامه میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
نگران دلارات هستی
زودتر آبشون کن وضع خرابه
لعنت به دلار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
آمریکا ۱۵ ساله دیگه هیچی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
اینم عین ۲۵ سال اسرائیله
که الان ۱۵ سالش گذشته
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۵:۲۱ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
روزی او خواهد آمد از کوچه های باران تا از دلها بشوید غمهای روزگاران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
یعنی منظورت اینه که چند سال دیگه میشه گرگ پیر در کنار روباه پیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
حالا کجا این میر رو قبول داره مثل کارت های بانکی خودمونه که تو هیچ کشوری اعتبار نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
فقط اگه دو دقیقه میرفتی مطلب رو میخوندی می دیدی چه کشور هایی جزو این میر هستن!!!قبل نظر برو مطالعه کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
چه تاثیری داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
مثل پستونک پلاستیکی بی خاصیت، فقط برای ساکت کردن بچه گرسنه هست
آخرین اخبار