گروه‌های حقوق بشری خواستار رسیدگی دادگاه فرانسه به جنایات بن‌سلمان شدند

گروه‌های حقوق بشری با استناد به تعهدات فرانسه در جوامع بین‌المللی، با تنظیم شکایتی خواستار رسیدگی به پرونده جنایی ولیعهد سعودی شده‌اند.

گروه «دموکراسی برای جهان عرب» با طرح شکایت جنایی از مقامات فرانسوی خواستند تا تحقیقاتی را علیه «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی به دلیل قتل جمال خاشقجی آغاز کند.

به گزارش سعودی لیکس، این گروه حقوق بشری که ۳ ماه پیش از قتل خاشقجی توسط شخص او تأسیس شد، شکایتی ۴۲ صفحه‌ای را به دادگاه پاریس ارائه داده و گفت بن‌سلمان در شکنجه و قتل خاشقجی در سال ۲۰۱۸ دست داشته است. در این شکایت‌نامه گفته شده که چون محمد بن‌سلمان هنوز رئیس دولت نیست پس مصونیتی از تعقیب قضایی ندارد. همچنین در متن شکایت‌نامه آمده که بن‌سلمان ترکیه را متقاعد کرده از رسیدگی به اتهامات قتل خاشقجی صرف نظر کند.

«سارا لی ویتسون» مدیر اجرایی این گروه حقوق بشری گفت: «مقامات فرانسوی باید بلافاصله تحقیقات جنایی درباره محمد بن‌سلمان را به دلیل همدستی او در قتل وحشیانه جمال خاشقجی آغاز کنند. فرانسه به عنوان یکی از امضاکنندگان کنوانسیون سازمان ملل علیه شکنجه و ناپدید شدن افراد، موظف است در صورت حضور مظنونی مانند بن‌سلمان در خاک خود تحقیقات را آغاز کند.»

مدیر اجرایی این سازمان هم می‌گوید: «قتل عمدی جمال خاشقجی بخشی از موج سرکوب مستمری بود که بن‌سلمان علیه جامعه مدنی عربستان به راه انداخته بود. در این سرکوب‌ها رویدادهایی، چون بازداشت خودسرانه، شکنجه، قتل توسط دولت و ناپدید شدن افراد دیده شد.»

گفتنی است نظام حقوقی فرانسه «صلاحیت جهانی» را در پرونده‌های شکنجه و ناپدید شدن افراد به رسمیت می‌شناسد. این بدان معناست که مقامات قضایی این اختیار را دارند و حتی در مورد شکنجه و ناپدید شدن افرد «تعهد» دارند که جرایمی از این دست را بدون توجه به محل ارتکاب یا ملیت مظنونان یا قربانیان بررسی و تعقیب کنند.

گفتنی است قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار سعودی در سال ۲۰۱۸ تا مدت‌ها سوژه رسانه‌ها شد. این قتل هم به خاطر ماهیت آن (سرکوب روزنامه‌نگاران و مخالفان سیاسی) و هم نحوه انجام آن به شدت مورد انتقاد مقامات سیاسی و حقوق بشری قرار گرفت. در آن زمان وزیر خارجه فرانسه با شدیدترین لحن ممکن این قتل را محکوم کرد. فرانسه و سایر کشور‌های غربی تحریم‌ها و محدودیت‌های مسافرتی را برای ۱۸ نفر متهم به مشارکت در این قتل وضع کردند.

کمی بعد گزارشگر ویژه سازمان ملل بن‌سلمان را مسئول این رویداد معرفی کرد. گزارشی که بعدا توسط پنتاگون تأیید شد. از همین جهت در روز‌های اخیر اولین سفر بن‌سلمان به فرانسه پس از ارتکاب این قتل و دیدار با امانوئل مکرون خشم عمومی را برانگیخته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
7891
۱۰:۲۷ ۰۸ مرداد ۱۴۰۱
فرانسه مهد تروریست ها.
آخرین اخبار