تلاش «اتحادیه اروپا» برای توجیه سفر «ولیعهد سعودی» به کشور‌های اروپایی

اتحادیه اروپا سفر جنجالی شاهزاده سعودی به کشور‌های این قاره را به عنوان بخش طبیعی از روابط خارجی توجیه کرد.

پیتر استانو، سخنگوی ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سفر «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی به یونان و فرانسه علی رغم انتقادات حقوق بشری، دفاع کرد.

براساس گزارش اسپوتنیک با وجود انتقادات جهانی از ولیعهد سعودی در ماجرای قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار مخالف رژیم آل سعود، پیتر استانو در نشست خبری و در پاسخ به سوالی درباره مناسب بودن دعوت از ولیعهد سعودی برای سفر به اروپا گفت: «این بخشی از روند طبیعی روابط ماست که شامل تقویت روابط، بررسی مجدد روابط و پیشبرد روابط با کشور‌های دیگر است.»

استانو در ادامه گفت که اتحادیه اروپا علاقه‌مند به تقویت روابط با عربستان سعودی در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه انرژی است.

استانو با وجود تاکید بر این که موضع اتحادیه اروپا در برابر قتل روزنامه نگار مخالف سعودی تغییر نکرده، همچنین افزود: بسیار واضح است که ما انتظار داریم در این پرونده تحقیقات کامل، شفاف سازی و پاسخگویی صورت گیرد و این موضوع به طور مداوم مطرح می‌شود.

ولیعهد عربستان سعودی روز سه شنبه برای گفتگو با نخست وزیر یونان وارد این کشور شد و پس از آن با «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز دیدار کرد.

سیاستمداران چپ گرای فرانسوی و حامیان حقوق بشر در شبکه‌های اجتماعی از مکرون به خاطر میزبانی از شاهزاده سعودی انتقاد کرده اند. از جمله بندیکت ژانرود، مدیر دیده‌بان حقوق بشر در فرانسه گفته است که مکرون با خطر«تبرئه و سفید کردن چهره ولیعهد عربستان» در اروپا مواجه است.

این اولین سفر ولیعهد سعودی به فرانسه از زمان وقوع قتلی سیاسی است که سازمان ملل «عربستان» را مسئول آن توصیف کرده است. این قتل نه تنها به دلیل حذف یکی از منتقدان سعودی بلکه به خاطر نحوه انجام آن خشم عمومی را در دنیا برانگیخت. گفته می‌شود پذیرش بن سلمان در فرانسه تا حدود زیادی به بازار انرژی و بحران آن ارتباط دارد و تامین انرژی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در این دیدار مطرح خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۰۷ مرداد ۱۴۰۱
یعنی دریوزگی طرفین خیلی تو چشمه واقعا... برای آلاف و الوف دنیایی و مادی شون بهم نیاز دارند هی دلیل و برهان میارند...احمق اونایی که باور کنند این طرفی ها واقعا پیشرفته و متمدن و اون طرف همیشه بر مسند قدرت و ثروت نفت!!!
آخرین اخبار