بیانیه مشترک آمریکا و عربستان، حمایت از ریاض در مقابل دریافت نفت

آمریکا و عربستان پس از دیدار سران دو کشور در بیانیه‌ای درباره ایران، قتل خاشقجی و انرژی ادعاهایی را مطرح کردند.

آمریکا و عربستان پس از دیدار جو بایدن با مقامات سعودی بیانیه مشترکی را منتشر و در آن درباره مباحث مطرح شده درباره ایران، قتل روزنامه‌نگار سابق سعودی و همچنین انرژی ادعا‌هایی را مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بایدن که در حال حاضر در سفری به خارومیانه به سر می‌برد، در دیداری ولیعهد سعودی با هدف احیای روابط با ریاض گفت: «محمدبن سلمان مسئولیت قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار سابق واشنگتن پست، را بر عهده نگرفته است. من در این ملاقات درباره این موضوع بحث کردم و نگاهم را در زمان این قتل و اکنون برای او بازگو کردم.»

بایدن در ادامه با بیان آنکه بسیار مستقیم و صریح درباره این مسئله نظرات خود را بیان کرده است، گفت: «من نظرم را شفاف گفتم و همچنین اعلام کردم مقام من به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا اجازه نمی‌دهد درباره مسائل حقوق بشری سکوت کنم.آنچه که برای خاشقجی اتفاق افتاد ظالمانه بود. ولیعهد سعودی می‌گفت مسئول این قتل نیست، اما من به او گوشزد کردم که مسئولیت با اوست.»

در این بیانیه آمده است که باوجود انتقاد‌ها و نفرتی که بایدن و دیگر مقام‌های آمریکایی از عربستان دارند، اما مسائل مربوط به انرژی و نفت به دلیل تغییر و تحولات کنونی در اوکراین این کشور را بر آن داشته تا روابط خود با عربستان بر سر انرژی را تقویت کند.

در بخشی از این بیانیه‌ که یک خبرگزاری دولتی عربستان سعودی آن را منتشر کرد، ادعا شد که آمریکا و عربستان موافقت کردند تا «ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازدارند. بایدن تاکید کرد آمریکا متعهد به حمایت از امنیت عربستان است. دو کشور بر ممانعت از مداخلات ایران در منطقه و مسائل داخلی کشورها تاکید داشتند.»

رسانه‌های سعودی گزارش دادند که واشنگتن و ریاض ۱۸ توافقنامه و تفاهم‌نامه همکاری مشترک در زمینه انرژی، سرمایه‌گذاری، ارتباطات، فضا و سلامت امضا کردند.طرفین همچنین از تمدید اعتبار روادید گردشگری و کاری برای مدت ۱۰ سال دیگر استقبال کردند.

در بیانیه مشترک دو کشور آمده است: «عربستان و ایالات متحده تاکید می‌کنند که دیدگاه یکسانی نسبت به منطقه‌ای که با تمام جهان مرتبط است دارند، منطقه‌ای که در آن امنیت، ثبات و رفاه حاکم است».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دولت‌های آمریکا و سعودی درباره بحران‌های جهانی گفتند: «بر اهمیت حل و فصل اختلافات بین‌المللی از راه‌های دیپلماتیک و صلح آمیز تاکید می‌کنیم».

این بیانیه ادامه می‌دهد: «ایالات متحده از تعهد عربستان به حمایت از تعادل بازارهای جهانی نفت به منظور دستیابی به رشد اقتصادی پایدار استقبال می‌کند. عربستان سعودی و ایالات متحده توافق کردند که به طور منظم در مورد بازارهای جهانی انرژی در کوتاه مدت و بلند مدت مشورت کنند».

از طرفی اعلام شد که عربستان امروز (شنبه) قصد دارد میزبان نشست بزرگتری بر سر انرژی و با حضور رهبران نفتی خلیج فارس باشد و بایدن هم در این نشست با هدف افزایش اقدامات و توالیدات اوپک+ با این مقام‌ها رایزنی خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۵ تير ۱۴۰۱
عربستان = گاو شیرده ...!!!

هیهات من الذله!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۳ ۲۶ تير ۱۴۰۱
مردمشون تا کمر خم نمیشن تو زباله ها دنبال نون بگردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۲۶ تير ۱۴۰۱
کشوری که پول میده و سربازای بی ارزش پاکستانی و سودانی و جنگنده های غربی تو یمن براش میجنگن
کشوری که در ۶ سال جنگ با یمن ۱۰ نفر هم از خودش کشته نداده شیرده نیست
بلکه ماییم هرسال هزارتا شهید میدیم ازبس جونمون بی ارزشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۲۵ تير ۱۴۰۱
خاک عالم بر سر آل سقوط الاغ که واقعا الاغ فهمش بیشتر از اینهاست...چند بار باید کلاه امریکا سرشون بره.. ترامپ حسابی اونها رو دوشید و هرچی سلاح بدرد نخور انداخت بهشون...بایدن گفت عربها رو آدم حساب نمی کنم ولی حالا مجبوره برای تامین نفت اروپا دوباره عربها رو خر کنه ..اگه دوباره گول حرفهای امریکا رو بخورند واقع باید دیگه اسم خر رو عوض کنند و بزارند آل سعود...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۲۵ تير ۱۴۰۱
عربستان سقوطی که همچون گاو شیر ده هست تا شیر بدهد آمریکا می گوید تحت حمایت ما هستید ولی به محض اینکه دیگه شیر نداد به کشتارگاه خواهد رفت و این برای عرب عربستان سقوطی باعث افتخاره !!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۲۵ تير ۱۴۰۱
اتحاد و همراهی روسیه و ایران و قرار گرفتن ایران تحت کنترل روسیه آینده خاورمیانه و مساله انرژی و غذا را در تمام دنیا با خطر مواجه می کند.ایران باید با کشورهای متطقه متحد شود نه روسیه متجاوز و دیکتاتور و منزوی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۵ تير ۱۴۰۱
من عربم ولی از عرب بودن این وهابی نجس محمد بن سلمان بیزارم! اخه رذل پست فطرت خانه خدا تو زمینت هست بعد دستتو گذاشتی تو دست کسی که دشمن خداست، که از دیگر مسلمانان یمنی و لبنانی و ایرانی و قطری و فلسطینی و عراقی در امان باشی توسل کردی به ی کافر نجس بیخدا؟ واقعا که گاو به تمام معنایی!
Iran (Islamic Republic of)
یا علی
۰۰:۵۱ ۲۶ تير ۱۴۰۱
مکه درقبضه نااهلانست........کعبه دل خون ز ابو جهلانست
Iran (Islamic Republic of)
عجم
۰۲:۳۴ ۲۶ تير ۱۴۰۱
درود بر شرفت . آفرین به غیرتت
Iran (Islamic Republic of)
7891
۱۵:۵۸ ۲۵ تير ۱۴۰۱
جسد جمال خاشقجی را لازم داریم ولو یک دندانش را.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۲۵ تير ۱۴۰۱
بگوئید توافق جدید برای چپاول جدید مردم منطقه امضا کردند ،چقدر آمریکا بدبخت که به عربستان پناه آورده
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۵:۴۴ ۲۵ تير ۱۴۰۱
به نام خداوند جان و خرد :
ای امت واحده رسول الله ص ای امت حزب الله سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص چرا اندکی خردورزی و بصیرت بخرج نمی دهید به والله قسم به والله قسم به والله قسم دوران ابرقدرتی آمریکا خیلی وقت به سرآمده آمریکا خودش محتاج نیازمند حمایتهای همه جانبه شده در جهان باور کنید که عین واقعیت و صدق صداقت راستی را برایتان می گوییم از آمریکا فقط نامی باقی مانده هیچ پوخی نیستند از درون نظام پوشالیشان خیلی وقت فروپاشی شده و فقط دارن ظاهر سازی و ظاهر نمایی می کنند و به گفته بنده حقیر فقیر کمترین بی سواد توجه کنید و باور کنید که جز این نیستند وتا بن دندان تا بن استخوانهای بند بند وجود ناچیزم ایمان داریم که برایتان گفتم و بدانید فقط برای دزدی و غارت گری و کلاهبرداری شامورتی بازانه باجگیری موذیانه مسخره برای گدایی کردن در مقابل هیچ پوچ به منطقه جهان اسلام ناب محمدی ص مراجعه کرده این بایدن ملعون دروغگو به والله قسم که اگر ایران و همپیمانانش اراده کنند از سر تا سر منطقه مثل آب خوردن فراری و نابودشان می کنند آمریکا و همپیمانانشان در لبه پرتگاه فروپاشی همه جانبه قرار دارند حتی متحدانش توان یارای رویارویی با ایران اسلامی و همپیمانانش را ندارند روسیه به تنهایی دمار از روزگارشان درآورده و دم نمی زنند ناتو رفته توی لاک دفاعی لاکپشتی مزخرفش اروپایان خودشون رو خیس کردند آمریکا هیچ عددی پخی نیست انقدر بهش بها ندهید فقط داره از نام شهرت جهانیش سوءاستفاده می کند فقط با یه هل دادن رفته ته دره زباله دان تاریخ بشریت انقدر آۀمریکا و صهیونیستها و اغروپایان و کانادایها و استرالیایها رو گندشون نکنید فقط یه نقاب هیولایی روی صورت خبیث فروپاشی شده ذلیل شدشون باقی گذاشتند برای ترساندتان هیچی نیستند بتی بودند که شکسته شده اند و صغوتشان هم به ته دره زباله دان تاریخ بشریت بسیار نزدیک است فقط با یه اتحاد و یه هل دادن همه جانبه کارشون تمومه می خواید باور کنید می خواهید بترسید و باور نکنید فقط بدانید که شیاطین ملعونین کارشون فقط ترساندن است هیچ پخی نیستند . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه بصیرانه خداپسندانه .
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۸:۱۴ ۲۵ تير ۱۴۰۱
به نام خداوند جان و خرد :
آل سعودی رو به سغوطی بن سلمان بزودی زود از تمامی غلطهایی که در جهان اسلام بر علیه امت واحده رسول الله ص انجام داده بسیار سخت پریشان و پشیمان خواهد شد که برایش دیگر سودی ندارد و نظام پادشاهی سفاک جنایتکار فاسد فاسقش فروپاشی خواهد شد . والسلام و صلوات التماس دعا .
Lithuania
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۵ تير ۱۴۰۱
هیچ اتفاق و ائتلافی رخ نداد جز درخواست افزایش نفت.
Iran (Islamic Republic of)
جهان
۱۵:۲۶ ۲۵ تير ۱۴۰۱
عربستان بدبخت بخاطر قتل قاشقچی ، انفجار برجهای دوقلو ، حمله به یمن ، کشتار حجاج و...
به آمریکا باج می ده. اون هم نفـت.( حمایت) برای زمانی است که در سازمان ملل محکوم نشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۵ تير ۱۴۰۱
خودش از یه قاره دیگه اومده تا در منطقه مداخله کنه بعد به ما میگه در منطقه خودتون مداخله نکنید

جز گاو شیرده کسی به حرف مفت خونخوارهای جهانی اهمیت نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۲۵ تير ۱۴۰۱
برای اولین بار ازیک دهه گذشته تاکنون،قیمت ارزیورو باسقوط ازاد با دلار امریکا برابرشد،بحران انرژی بارسیدن فصل سرما در اروپا و تعطیلی قریب الوقوع اکثرمراکزتولید قاره سبز باتحریم نفت وگاز روسیه اروپاییهای مغرور و خودخواه رو به ورطه بحران اقتصادی کشاند.البته امریکا بافریب اتحادیه اروپا درحمایت از زلنسکی بیش از انکه راهبرد تضعیف روسیه را پی گیری کند در حقیقت بدنبال تضعیف اقتصادی و وابستگی بیش ازپیش اروپا به سیاستهای توسعه طلبانه خوداست.اتحاد استراتژیک ایران+ روسیه+چین،و همراه شدن ترکیه اردوغانی که از خنجرخوردن های گاه وبیگاه شرکای امریکایی واروپایی به ستوه امده است تعیین کننده معادلات جهانی واینده خاورمیانه خواهدبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۵ تير ۱۴۰۱
رفت گاوه رو دوشید! تا کی بشود که ذبحش کند؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۲۵ تير ۱۴۰۱
خخخ بشین تا ذبحش کنه . کجای کاری فعلا که عربستان هرکاری خواسته کرده و شما هم فقط بهش میگین گاو شیرده. برنده کیه این وسط؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۵ تير ۱۴۰۱
اگه این عربستان نبود برجام خیلی وقت پیش جور شده بود
از این شانشا نداریم که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۵ تير ۱۴۰۱
بعد ایران داره با عربستان مذاکرات میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۵ تير ۱۴۰۱
برای امریکا حقوق بشر و خاشقچی و دموکراسی سر سوزنی ارزش ندارد وقتی منافع نفتی اش در میان باشد . حقوق بشر و د موکراسی صرفا ابزاری ا ست برای فشار اوردن به دشمنانش و ملل مستقل . و گرنه عربستان دیکتاتور جنایت پیشه باش ولی نوکر و گاو شیر ده امریکا باشی دموکراسیت در سته . حقوق بشرت درسته .....
Iran (Islamic Republic of)
ع.ا.ق
۱۲:۴۰ ۲۵ تير ۱۴۰۱
ايران در منطقه دخالت نكنه تا عربستان و آمريكا مردم منطقه را قتل عام كنند .
Iran (Islamic Republic of)
ع.ا.ق
۱۲:۳۸ ۲۵ تير ۱۴۰۱
لطفا معني خاورميانه را هم بنويسيد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۵ تير ۱۴۰۱
نفت واب و...و...عربستان باید زیر موشک ها ی رادار گریز ووپهپادهای انتهاری قرار گیرد وخاکستر شود
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۲:۲۱ ۲۵ تير ۱۴۰۱
نمایش اجرا کردن ایران رو بترسونند اما خودشون میدونند این فیلمها دیگه کاربرد نداره
وضمنا رفتن وهابیها رو بوشن که دوشیدن ونمایش تمام شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۵ تير ۱۴۰۱
اینا دیگه کی هستن که برای ایران تعیین و تکلیف میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۵ تير ۱۴۰۱
خاک تو مخ آمریکا که با عربستان مشورت میکند
Iran (Islamic Republic of)
نبی
۱۱:۰۴ ۲۵ تير ۱۴۰۱
تا حاجی ها از عربستان خارج بِشن انصارالله یه حال خوبی بهتون می ده...آرامکو ...آرام ندارد
Iran (Islamic Republic of)
تریلی
۱۰:۵۶ ۲۵ تير ۱۴۰۱
چقد این عربستان گثیفه تازه بازم دلخوش کردیم به ایجاد روابط با عربستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۲۵ تير ۱۴۰۱
چقدر شما " گثیفید " که دنبال ایجاد روابط با ابلیس (عربستان) هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۵ تير ۱۴۰۱
در این سفر جناب گاو چقدر دوشیده شد؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۵ تير ۱۴۰۱
باز با ایران هراسی و تامین امنیت، گاو شیرده رو دوشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۵ تير ۱۴۰۱
گاو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۵ تير ۱۴۰۱
خاک توی سرتون کشورهای عربی بی غیرت،بایدن میگه بهتون شما گاو شیرده هستید و اومدم بدوشم تون و داره میگه بترسید از ایران تا از این راه و روش خوب بدوش تون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۵ تير ۱۴۰۱
دمشون گرم. دنبال پیشزفت ملتشون هستند نه زدن جیب مردمشون
Iran (Islamic Republic of)
محققی
۱۵:۰۷ ۲۵ تير ۱۴۰۱
یکی از مثلا پیشرفتاشون رونام ببر
خودتو زدی بخواب ونمبینی دور واطرافت چی میگذره
دنیابه قدرت ایران معترفه اونوقت...
Iran (Islamic Republic of)
یا علی
۱۵:۱۱ ۲۵ تير ۱۴۰۱
به جون خودت عربستان خوب هم پیشرفت کرده تاحدی که یک احمقی مثل ترامپ بهش بگه گاو شیرده ،شیرشو بدوشه وعملا هیچ دفاعی ازش نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۵ تير ۱۴۰۱
هیهات من الذله
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۰:۰۲ ۲۵ تير ۱۴۰۱
والا بخدا هم خودشون حال میکنن و هم مردم شون . ما رو فقط بزارن با مردم دنیا بجنگیم و دشمن دشمن کنیم ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۵ تير ۱۴۰۱
یعنی به نظر شما اگه ما از هسته ای و موشکی و پهبادی و.. دست بکشیم و همه راپلمپ کنیم اونها دیگه با ما کاری ندارند ومیشیم ایران خوب؟؟؟!
ما اگه این امنیت (همین سلاحها و تکنولوژیها و..) را نداشتیم تابحال بلعیده بودنمون وکشورمون تجزیه شده بود و شده بود پایگاه اول آمریکا و.... در خاورمیانه !
مگه بعد انقلاب باکی دشمن بودیم که صدام با چراغ سبز آمریکا حمله کرد و پشتش کل غرب و... اومدن کمکش که کلا کشورمون تقسیم بشه (تجزیه) ؟
پس ما با کسی جنگ و دشمنی نداریم اونها هستند که میخوان کلا ما نباشیم ، ومثلا ترور و... کی اول شروع کرد ؟! یا اصلا تابحال شده ایران به کشوری حمله کنه؟؟!
پس یه کم فکر فکر کنم بد نباشه و جای دوری نمیره عزیز !
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۵:۱۳ ۲۵ تير ۱۴۰۱
توهم میخای مثل بن سلمان بشی ؟اگه اینحور شد بایدن بهت میگه خر باربر
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۳۷ ۲۵ تير ۱۴۰۱
خیلی شوت تشریف داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۵ تير ۱۴۰۱
آمریکا و عربستان میگویند که «دو کشور بر ممانعت از مداخلات ایران در منطقه و مسائل داخلی کشورها تاکید داشتند.» ولی برای خودشان حتی در راه اندازی کودتا و جنگهای ظالمانه بر علیه ملتهای دیگر چنین منعی وجود ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۲۵ تير ۱۴۰۱
خودش از یه قاره دیگه اومده در امور منطقه مداخله میکنه بعد به ما که منطقه مون همینجاست میگه مداخله نکنید خجالت هم خوب چیزیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۵ تير ۱۴۰۱
جالبه ایران کشوری بود که اوپک تاسیس کرد به عربها حالی کرد نفت چیه و مفت ندینش به اروپایی ها....الان کارمون به کجا کشیده که عربها جلسه میگیرن برای انرژی بدون حضور ایران....باید تاسف خورد بخاطر این سطح پایین روابط خارجی که داریم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۲۵ تير ۱۴۰۱
علی برکت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۵ تير ۱۴۰۱
باعث ثبات انرژی در دنیا می شود.
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس
۰۹:۰۲ ۲۵ تير ۱۴۰۱
فعلا ایران خودش ،خودش را محدود کرده لازم نیست شما نادانها محدودش کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۲۵ تير ۱۴۰۱
هرچی باشن ازتو فهمیده ترند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۵ تير ۱۴۰۱
سلام ،

ترامپ ۴ میلیارد گرفت ،
شما چقدر می گیرید ؟


پیمان اشراقی.
آخرین اخبار