خالد الجابری: سفر بایدن به عربستان، به معنای عفو قاتل خاشقجی است

خالد الجابری اعلام کرد بایدن با سفر به عربستان، بن سلمان را برای قتل روزنامه نگار سعودی عفو کرده است.

خالد الجابری، پسر سعد الجابری، مقام ارشد سابق اطلاعاتی عربستان، سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به ریاض و دیدار او با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را نشانه این دانست که بایدن، بن سلمان را برای قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی عفو کرده است.

خالد در مصاحبه با روزنامه انگلیسی گاردین گفت: «بایدن به صراحت گفته است که قتل خاشقجی هیچ پیامد مستقیمی برای محمد بن سلمان نخواهد داشت. متأسفانه این دیدار به منزله عفو رئیس جمهور برای یک قتل است.»

این در حالی است که کاخ سفید روز پنجشنبه اعلام کرد رئیس جمهور آمریکا در سفر خود به عربستان و ملاقات با ولیعهد سعودی هیچ ابایی از مطرح کردن پرونده قتل خاشقجی نخواهد داشت.

کارن ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، در بیانیه‌ای که سی‌ان‌ان گزارش داد، گفت که بایدن به گزارش هایی که سازمان های اطلاعاتی آمریکا منتشر کردند، باور دارد و معتقد است ک محمد بن سلمان پشت این قتل جمال خاشقجی بوده است.اگر بایدن این گزارش را قبول نداشت از انتشار آن جلوگیری میکرد.

این در حالی است که پس از چندین بار تعویق، جو بایدن، رئیس جمهور این کشور روز‌های ۱۵ و ۱۶ ژوئیه آینده (۲۴ و ۲۵ تیر) به عربستان سفر خواهد کرد. بنابر اعلام کاخ سفید، بایدن در سفر خود به عربستان درباره ایران و حمایت از آتش بس در یمن با میانجیگری سازمان ملل صحبت نشست و گفتگو خواهد داشت.

سعد الجابری پیشتر مدعی شده بود که در زمان دستیاری ولیعهد سابق به اطلاعاتی دست یافته که می‌تواند خطری برای بن سلمان باشد و همین امر انگیزه ولیعهد عربستان برای طرح ریزی ترور او را بیشتر کرده است. الجابری می‌گوید گروه موسوم به ببر ۱۳ روز پس از همدستی در قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول قصد ترور وی را داشتند.

افسر اطلاعاتی سابق عربستان که پیشتر به کانادا متواری شد، بارها مدعی شده محمد بن سلمان برنامه ترور او را در نظر دارد. دولت ریاض در ماه مارس نیز یکی از برادران الجابری را بازداشت کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار