سخنگوی وزارت خارجه:

به اقدامات غیرسازنده شورای حكام پاسخ محكم خواهيم داد

سعید خطیب زاده گفت: مسئوليت پيامدهای هر اقدام غیر سازنده شورای حکام بر عهده کسانی است كه به این شورا به عنوان ابزار بازی‌های سياسی نگاه می كنند.

سخنگوی وزارت خارجه  در واکنش به موضع‌گیری وزارت خارجه فرانسه که با استناد به گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت گرفت، اظهار داشت همانگونه که قبلا همه گفته شد هرچند گزارش جدید آژانس به هیچ روی بازتاب‌دهنده واقعیت تعاملات ایران و این نهاد بین المللی نیست، اما اینگونه اظهار نظرهای شتاب‌زده و مبتنی بر جهت گیری های سیاسی نیز که همکاری‌های فنی گسترده و سازنده جمهوری اسلامی ایران با آژانس را کاملا نادیده می گیرد، مداخله جویانه و بی‌ارزش است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: شکل و ماهیت اظهارات و اقداماتی از این دست که در راستای عملیات روانی و فراهم‌آوردن زمینه اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران در آستانه نشستهای شورای حکام آژانس صورت میگیرند، کاملا برای ما شناخته شده است. البته همزمانی و همنوایی چنین اظهاراتی با تحرکات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی، جای پای رژیم صهیونیستی را بیش از پیش در آنها پررنگ میکند.

پس از انتشار گزارش روز گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران، فرانسه از ایران خواست تا به سوالات مطرح شده در این گزارش پاسخ دهد.

 وزارت خارجه فرانسه با صدور یک بیانیه اعلام کرده که از ایران می‌خواهیم تا فورا به پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته‌اش پاسخ دهد.

سعید خطیب زاده در ادامه گفت: همانطور که همواره به آژانس توصیه کرده‌ایم به مسیر همکاری‌های فنی وفادار بماند، به کشورهایی مانند فرانسه هم توصیه می کنیم از موضعگیری و مداخلاتی که باعث می شود همکاری ها از مسیر صحیح خودش خارج شود، اجتناب کرده و به جای آن به تعهدات پادمانی خود در خلع سلاح اتمی و نیز مسئول کردن رژیم آپارتاید اسرائیل که صدها کلاهک هسته‌ای را در اختیار دارد، عمل کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد، برنامه هسته‌ای ایران تماما صلح آمیز است و ما طبیعتا به هر اقدام غیر سازنده در شورای حكام پاسخ محكم و متناسب را خواهيم داد و مسئوليت پيامدهاي آن بر عهده آنهايی است كه به شورای حكام و گزارش مديركل به عنوان اهرم فشار و ابزار بازی‌های سياسی عليه ايران نگاه می كنند.

رویترز در خبری ادعا کرد آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان برای نشست شورای حکام سازمان ملل که هفته آینده برگزار می‌شود، پیشنویس قطعنامه‌ای را تنظیم کرده و در آن از ایران می‌خواهند تا به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد آثار اورانیوم کشف شده از سه سایت هسته‌ای ایران پاسخ دهد.

در این پیش نویس که به همه کشور‌های عضو شورای حکام سازمان ملل ارسال شد، از ایران خواسته شده تا هرچه سریعتر به تعهدات قانونی خود عمل کند و پیشنهاد رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای همکاری بیشتر در راستای شفاف سازی و حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی مانده بپذیرد. این درحالی است که بیشترین بازرسی آژانس و دوربین‌های مدار بسته در سایت‌های هسته‌ای ایران می‌باشد.

در پیش نویس قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که توسط آمریکا و سه کشور اروپایی ارائه شده نگرانی شدیدی مطرح شده است  ‏که مسائل مربوط به اورانیوم غنی شده در برخی از سایت‌های اعلام نشده ایران هنوز هم حل نشده باقی مانده است.

این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود مدعی شد که میزان ذخیره اورانیوم غنی شده ایران بیش از ۱۸ برابر حد مجازی است که به موجب توافق هسته‌ای اجازه داده شده بود. ذخیره اورانیوم غنی شده ایران از آخرین گزارش سه ماهه ما به میزان ۶۱۲ کیلوگرم افزایش یافته است.

در این گزارش همچنین ادعا شده است که ایران توضیحات صحیحی در خصوص یافتن ذرات اورانیوم در ۳ مکان اعلام نشده ارائه نکرده است.

ادعای مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه کشورمان در حالی مطرح شده است که ایران همیشه اعلام کرده برنامه هسته‌ای اش، صلح آمیز است. همچنین جدیدترین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی منتشر شده است که مذاکرات برای احیای توافق هسته ای، سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی پس از توقف در ماه مارس، همچنان در بن بست مانده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۲ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
جای تاسف داره برای مسئولین که هنوز بازیچه این مکار جهانی آمریکای جهان خوار هستند . یعنی تو این مدت و طولانی کردن مذاکرات هنوز نفهمیدند اینها فقط دارند زمان رو کنترل کنند تا مردم ایران عزیز در فشار اقتصادی قرار گیرند ...وقتی در مورد هر چیز تن به مذاکره بدهید این یعنی نقطه ضعف و اینا هم خوب بلدند چجوری مذاکره کنند .قبل از اینکه آمریکایی‌ها برجام رو به بن بست برسونند ما باید سریع این مذاکره به ظاهر خوب اما فریب رو منحل کنیم ....
همین هم باعث شده تا کشورهای کوچکی در حوزه خلیج فارس بگویند ما هم باید در مذاکره وجود داشته باشیم تا کی باید چوب سیاست عرب و شرق رو بخوریم ....
وقتش رسیده با یک سیاست درست قدرت جهان رو به وسیله روسیه و چین و کشورهای دیگه به سوی دیگه سوق دهیم و از اینکه یک کشور متجاوز به مانند آمریکا برای جهان تصمیم بگیره پایان دهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
اینا که ما رو تحریم کردن برجام که کشکه پس کار خودتون رو بکنید گور بابای شرق وغرب
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۰۰ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
فقط باید هرچه سریعتر اولین بمب را بسازیم تا غربی ها سرجایشان بنشینن، زنده و جاوید باد راه و یاده شهدای ایران زمین
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۱۷:۴۷ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
توضیح وحرف زدن بااینا کی تا حالا فایده داشته اینا نمی خوان واقعیت را ببینن خودشان رابه خواب زدند ححرف زور فقط زبان زور حالیش است وبس
Iran (Islamic Republic of)
7891
۱۴:۳۰ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
حالا که از همه جهت ما رو توی انپانس قرار دادن شما هم یک نه کوبنده بکوب تو صورتشان و یک تف هم روش. ببینم غلطی هست که نکرده باشند؟ غنی سازی صدو شصت درصد.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۲۰ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
سخنگوی محترم ذات شورای حکام صهیونیستی هستش
Iran (Islamic Republic of)
احمد علی
۲۳:۳۰ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
اگه امکانش است بمب اتم بسازیم ولی استفاده نکنیم و اعلام کنیم بمب اتم داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
چقدر ما گفتیم وقت خودتان وقت مردم را پول وهزینه بیت امال را صرف وتلف مذاکره بیهوده با کشورهای غربی بخصوص امریکانکنید که بیفایده و بی نتیجه است ...چرا به حرف مردم گوش نمیکنید
Iran (Islamic Republic of)
ک
۲۱:۴۵ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
عزتمندانه پاسخ این ها باید مثل گلوله توپ باشد مقابله به مثل بلکه بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
برجام را پاره کنید
Iran (Islamic Republic of)
7891
۲۱:۱۵ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
حرف مفت میزنند. محل شان نگذارید. راجع به کرسنت هم هیچ عکس العملی نشان ندهید. زبان درازی کردند ما سپاهیان که نمرده ایم جوابشان را میدهیم. در مورد برجام هم خواستند خواستند. نخواستند به درک اسفل که بخواهند. کم بدبختی به سرمان اورده اند که حالا ما هی جلویشان دولا پهنا هم بشویم؟ بجای گوش دادن به اراجیف اینها کمی تاریخ بخوانید.
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۰:۴۵ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
آقای سوخنگو لطفا یکم شفاف باشین با مردم اگه واقعا کاری کردیم که باعت شده اینا این حرف و بگن خب بگین مردم بفهمنن اینطوری که نمیشه جواب حکام رو‌ بدین وضعیت مملکت خیلی خوبه با این کارتون باعت میشه که دوباره تحریم های اروپا با این حال که درسته فرقی نداره باز بیشتر و بیشتر بشه باور کنین مردم دیگه تاب چیزی و ندارن من نمیگم کوتاه بیاییم ولی خب رک بگین با مردم حرف بزنین تا مردم هم بدونن که کی راست میگه کی دروغ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۴ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
هر وقت تو تونستی راز خانوادت رو برای دیگران بازگو کنی مسلما دولت هم این رو رسانه ای خواهد کرد ....
تو چقدر احمقی که به دار و دسته آمریکا اعتماد داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
آژانس گمان کرده دولت مردمی جمهوری اسلامی ایران مانند دولت غیر مردمی گذشته است!زهی خیال باطل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
نمی دانم مسولان ایرانی کی می خوان متوجه بشن که آبی از این برجام برای ما گرم نمیشه. غربی ها دیگه باید به چه زبانی بگن که به عنوان حکام آژانس قرار نیست امتیازی به ایران بدهند و ایران باید به وظایف خود در قبال آنها عمل کند و از برنامه های خود دست بکشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
از جیب ملت بپردازید شما صاحب اختیار هستید
آخرین اخبار