وزارت اقتصاد پیشنهاد داد برای جلوگیری از قاچاق گندم قیمت مصرف کننده تغییری نکند

در جلسه ستاد اقتصادی دولت پیشنهادی از سوی وزارت اقتصاد مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس آن قیمت گندم و نان برای مصرف کننده هیچ تغییری نمی‌کند.

عراق و افغانستان به‌دلیل شرایط جنگی، نیاز قابل توجهی به واردات گندم برای تامین غذای خود دارند و در این میان، تفاوت قابل توجه نرخ ارز آزاد و دولتی در کنار تعیین نادرست قیمت خرید تضمینی در سال‌های قبل، زمینه ورود دلالان به این بازار را فراهم کرده است.

قیمت گندم در عراق و افغانستان با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی حدود ۸ هزار تومان است که تقریبا دو برابر قیمتی است که دولت برای خرید تضمینی گندم در سال قبل اعلام کرده بود.

گفتنی است، سوم فروردین امسال هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۱ را مبلغ ۱۰۵ هزار ریال تعیین کرد و مبلغ ۱۰ هزار ریال نیز به عنوان جایزه تحویل گندم به دولت در نظر گرفته شد.

بنا به گفته سهراب سهرابی سرپرست مجری طرح گندم، تاکنون ۵۰ هزار تن گندم، خرید تضمینی شده وعملیات برداشت در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و جنوب کرمان آغاز شده است.

همچنین بر اساس تصمیم اعضای ستاد، مقرر شد با توجه به اهتمام دولت بر کنترل قیمت نان و جلوگیری از افزایش بهای آن، جوانب گوناگون این طرح توسط دستگاه‌های مسئول بررسی و نتیجه برای تصمیم‌گیری به جلسات آینده ستاد ارائه شود.

 مسئله خروج ارز به شکل سرمایه از کشور موضوع دیگری بود که مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد دستگاه‌های متولی موضوع، سیاست‌های پیشگیرانه لازم را در این زمینه طراحی و ارائه کنند.

بنا به گزارش‌های بانک مرکزی همچنین در شش ماه نخست پارسال، ماهی یک میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده که با رشدی ۶۳ درصدی در این زمینه و  نسبت به دوره مشابه در سال ۹۹ را نشان می‌دهد.

بخش زیادی از این پول صرف خرید خانه در کشور‌های همسایه  شده است.

مثلا طبق گزارش مرکز آمار ترکیه، ایرانیان در سال گذشته رتبه اول خرید مسکن با پرداخت ۲/۷ میلیارد دلار هزینه خرید ١٠ هزار و ٧١٣ فقره خانه، رتبه دوم تاسیس ٩٨۴ شرکت با سرمایه گذاری ۴٩٢ میلیون دلار  و رتبه پنجم بیشترین گردشگر بازدیدکننده از ترکیه با هزینه کرد ٩١٠ میلیون دلار هزینه سفر یک میلیون و ٩٠ هزار گردشگر  را نصیب خود کرده اند.

که در واقع بخشی از مردم کشورمان در این مدت  حدود ۴ میلیارد و ٨٠ میلیون دلار به اقتصاد ترکیه کمک کرده‌اند.

سومین دستور کار جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی، ارائه گزارش دبیرخانه ستاد در مورد وضعیت قیمت کالاها بویژه اقلام خوراکی و آشامیدنی بود که رئیس جمهور دستور داد دلایل افزایش قیمت برخی از این اقلام در فروردین ماه بررسی و گزارش دقیق آن از سوی دبیرخانه ستاد ارائه شود.

دستگاه‌های اجرایی متولی نیز موظف شدند، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از افزایش بدون منطق قیمت اقلام خوراکی به کار گیرند.

بررسی وضعیت بازار کالاهای اساسی در هفته اول اردیبهشت امسال نشان می‌دهد که قیمت کالاهای اساسی نسبت به هفته گذشته با ثبات اما همچنان گران است.

مثلا  قیمت تخم مرغ در برخی از مناطق شهر حدود ۱۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده و با قیمت شانه‌ای ۵۵ هزار تومان در این مناطق به مردم عرضه می‌شود.

 یا شکر در رقمی بین ۲۱ تا ۳۰ هزار تومان و برنج ایرانی درجه یک بدون تغییر نسبت به هفته‌های گذشته همچنان بالای ۱۰۰ هزار تومان عرضه می شود.

همچنین  قیمت مرغ از فروردین پارسال تا فروردین امسال افزایش ۷۱ درصدی را تجربه کرده و در بازار گوشت قرمز نیز هر کیلوگرم گوشت گوسفندی به طور میانگین در همین بازه زمانی افزایش قیمت ۳۶ درصدی داشته  و هر کیلوگرم گوشت گوساله نیز در این مدت ۵۶ درصد گران شده است.

با این وجود به گفته معاون وزیر صمت از اول اردیبهشت قرار است قیمت مصرف‌کننده در کنار قیمت تولید بر روی کالاهای اساسی درج شود تا دیگر خرده‌فروشی‌ها نتوانند کالاها را به قیمت قبل و گران‌تر از نرخ واقعی بفروشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۷ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
بی لیاقت ها کم فیلم بازی کنید اونی که با تریلی آرد رد میکنه از مرز از طریق نماینده مجلس یا از طریق بالا دستی داره رد میشه. و اینکه. داخل کشور آرد رو آزاد سازی بکنید تک نرخی بشه نان. این یارانه ای که دارید میدید به نانواها کار نمی‌کنند.
Iran (Islamic Republic of)
همشهری
۰۹:۴۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
برای پیشرقت اقتصادی بهترین راه اینه که هرچی مسیولین اقتصادی گفتند بر عک سط ان عمل شود چون یه مشت بیسواد وبی لیاقت هستند بقول معروف حاکم شرعی که مرغابی بود / برسر ان شهر رسوایی بود
چرا وقتی اینکاره و مدیر نیستید فرمان اجرایی را ب درست میگیرید ؟ خجالت هم نمی کشید ؟ وضع مردم هرروز بدوبدتر میشود انقلاب ونظام به شما عزت ومقام وابرو داده ولی شما عزت ومقام و ابروی نظام را بردید روزی کرسی ثدارت بر سرتان خراب خواهد شد وجوابگو ملت خواهید شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگه واقعا دلسوز مردم بودید یکم از سیاستهای ترکیه یاد میگرفتید که چطور کاری کرد که سرمایه ها رو سرازیر کشورش کرده.مرزها رو به شدت کنترل میکنه.نفت هم نداره ولی سیاست داره.شما فقط مرزها رو باز میگذارید تا اتباع رو پذیرایی کنید.دلتون به حال مردم خودتون نمیسوزه فقط به فکر پر کردن کیسه های سوراخ خودتونید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
همش بد بینی همش سیاه نمایی نمیگید الان یارانه همچنتن ثابت مونده تورم و گرونی و مسئولین نالایق هیچ تاثیری روش نداشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
چرابه خاطر بی عرضه گی مسؤلین درامر قاچاق، قیمتها رابالا میبرید!؟! یعنی عینن ورسما جریمه کم کاری ویادست داشتن مسؤلین درامر قاچاق را از جیب مردم برمیدارید!؟! چراآخه نامردها!؟؟؟ گندم کیلویی 2500 را12 هزار تومن کردید!؟!! ومابقی هم همینطور!!؟؟؟ ننگ برشما باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
ببینید دوستان این طرح کارت نان بنفع مردم هست اگه مردم همراهی بکنن هم دست دلالهارو از گندم و نان قطع می کنه وهم اینکه قیمت نان که هر روز به اندازه تعداد خانوار نیاز دارن مردم بالاتر نمیره همین قیمتی که الان هست می مونه ، در کشور اونقد صرفجویی می شود که دیگه نیازی به وارد کردن گندم نمیشه در عوض صادر کننده گندم میشیم.....اگه هر چیزی گران شد مردم حتی شده چندماه اون جنس رو نخرن قیمت جنس خودبه خود میاد پایین و ارزون میشه اگه مردم به این روش جلو برن همچی درست میشه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
۸میلیون افغانی گندم ایران کم کرده اخراج کنید از یارانه ملت اسفاده می‌کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
بازم تکرار شد در فلان کشور قیمتش چند برابر است از درآمد بگو آنقدر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اقا تو این همه چی ارزون تره از خارج الان کود دامی بخری ببری اونجا فلان قیمت داره بعدا از ارد حرف میزنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
هم از مردم عزیز وهم از دولت خواهش می کنم که با ترخ نان که خداقل معیشت مردم وبه خصوص افراد بی بضاعت هست به بهانهء یارانه وقاجاق آرد وغیر الذالک سیاسی کاری نکنید بلکه این خداقل قوت مردم دستخوش این حرف ها نشود
ضمناً این صیغه را دولت های قبل خواندند وحتی نان را دو نرخی وسه نرخی به اسم آزاد پز نمودند که همین الان شاهد افزایش نرخ های زیادی برای نان در بعضی از نانوایی ها با دکانی که درست شدهستیم که حتی بعضی از خانوادها توانایی مثلاً خرید۵ عدد نان بربری که می شود هفده هزار وپانصد تومان درروز را واقعاً ندارند ، به بهانهء مبارزه باقاچاق آرد به افغانستان وعراق وسایر کشورهای دیگر اتقدر فشار به مردم به مانند دارو نیاوریم والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
مگه یارانه ها رو به همه نیازمندا دادان که الان یارانه آرد و.. دو هم بردارن که نون بشه ۱۰ تومن ، خیلی هی میان کامنت میزارن ما نداریم یارانه هم بهمون تعلق نگرفته بعد فامیلشون که پولداره نیازیم نداره یارانه میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
به جای این مزخرفات مرزها وگمرگ را تقویت کند دولت هر چیز ارزان می خواهد شود مزخرف گویی قاچاق بلند به گوش می آید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
واقعا" جای سوال است چرا دولت یارانه آرد را برای نانوایان قطع و آنرا به طور مستقیم به مردم نمیدهد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
اون وقت نفری ۱۰هزار تومن به مردم میده در عوض هر عدد نون رو میکنه ۱۰هزار تومن بعد بهترین مسئولش رو هم میذار مسئول یارانه نان که خدای نکرده تورم نخوره به یارانه ی نان و زیاد بشه . اگه همه ی مسئولین کشور مثل مسئول یارانه ها باشن هیچ وقت تورم نخواهیم داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
نانوائی که انحصاری نیست تعداد محدودی نانوا داشته باشیم مردم از نانوائی خرید میکنند که گران نفروشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
اخراج افغان ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
باز انکار نکردین جای امید واری هست . ای کاش این آقایان ظاهرا متدین کمی غیرت کنن و با استفاده از کارشناسها و اهل فن در کنار موعظه ها و مداحی به داد مردم برسن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
باسلام رئیس جمهور محترم وقتی میدانید کالاهایی مانند گندم که ارز ترجیحی تعلق میگیرد قاچاق میشود چرا اسرار در تداوم این رویه است قیمتها را آزاد به نرخ جهانی کنید یارانه را مستقیم بصورت ریالی به حساب خانوار واریز کنید چرا تعلل میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
آدم زنده وکیل وصی نمیخواهد،چراهر هزینه ای که به عنوان یارانه پنهان میکنید،در آب وبرق وگاز وبنزین وگازوییل نان وغیره،مستقیم وبی واسطه پولش را بین همه تقسیم نمیکنید تا فقر وسوءاستفاده وفسادو اسراف وقاچاق ازبین برود،مگر کشورهایی که ماهیانه درآمد نفت ودرآمدشان را به ملت میدهند چه میشود.چرامانند کشورهای دیگرمالیات روی ملک نمیگیرید وصرف مخارج مملکت کنید،چرامثلا کسی که صد برابر دیگری ملک ودارایی دارد به نسبت داراییش هزینه نیروی نظامی کشور که امنیت او وداراییش را به عهده دارند،نمیدهد واز بیت المال که به صورت مساوی متعلق به همس میدهید،وهزاران چرای دیگر،اگر هم کسی حرفی منطقی زد همین سوءاستفاده گران باهمراه کردن جمعی ساده لوح دربرابرش میایستند ومساله را برعکس جلوه میدهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
باروش فعلی غیر از فسادورانت قاچاق،بی عدالتی دربین مصرف کنندگان هم هست،یعنی کسی که صد برابر دیگری توان خرید ومصرف بیشتری دارد ،صد برابر بیشتر ازبیت المال نصیبش میشود.به نام فقرا به کام اغنیا.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۸:۲۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
قبلا برا جلوگیری از قاچاق گرونش میکردید // حالا چطور برا جلوگیری از قاچاق قیمتش را تغییر نمیدید // قبلا دروغ میگفتید؟؟ // یا حالا دروغ میگید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
کی راست گفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
تیم اقتصادی دولت ریئسی به درت ملت نمیخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
#کشاورزی و صنعت و دامداری دستکم نیمش به دست دولت باید باشد
#کشاورزی و صنعت و دامداری دستکم نیمش به دست دولت باید باشد
#کشاورزی و صنعت و دامداری دستکم نیمش به دست دولت باید باشد
#کشاورزی و صنعت و دامداری دستکم نیمش به دست دولت باید باشد
#کشاورزی و صنعت و دامداری دستکم نیمش به دست دولت باید باشد
#کشاورزی و صنعت و دامداری دستکم نیمش به دست دولت باید باشد
#کشاورزی و صنعت و دامداری دستکم نیمش به دست دولت باید باشد
#کشاورزی و صنعت و دامداری دستکم نیمش به دست دولت باید باشد
#کشاورزی و صنعت و دامداری دستکم نیمش به دست دولت باید باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
هشت میلیون افغانی تو ایران هست همینا برن خیلی چیزا هم ارزان میشه هم کار و مسکن بهتر میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر بر من که یک زن هستم ودر نانوایی در کنار همسرم کار می کنم و زحمت می کشم و دولت قیمت منصفانه نده و به ضرر نانوایی ها باشه قطعا کیفیت نان خوب نمی شه مگر این نانواها چه گناهی کردن که شدن طعمه ی قلاب ماهی گیری این دولت اسمشون رو گذاشتن مسلمان از کافر هم بدتر هستن مگر نانواها در این کشور زندگی نمی کنن جزو این مردم نیستن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
قیمت را بالابردین طلبکار هم هستید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
درود به شرفت خواهر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
بهترین راه اصافه کردن به یارانه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
با توجه به وضعیت عدم ثبات اقتصادی و سیاسی کشورهای همسایه و در نتیجه ورشکستگی تقریبی انها از جمله افغانستان , عراق و حتی پاکستان , طبیعی است که از نظر ارزاق و مایحتاج عمومی در مضیقه کامل باشند . بهمین دلیل دست دلالان زالو صفت داخلی برای قاچاق کالا باز است و متاسفانه یکی از شگردهای محیرالعقول دولت هم اینستکه بمحض رونق گرفتن قاچاق یک کالا , انرا گران میکند تا قیمت ان به نرخ ارز ازاد نزدیک شود و ادامه قاچاق به صرفه نباشد !!! و در حقیقت بدبختی و فلاکت اقتصادی کشورهای همسایه را روی ملت ایران سرشکن میکند !! ایا بهتر نیست که راه اسانتری را برای حل این مشکل دنباله دار پیدا کرد , مثلا قطع هر دو دست قاچاقچی های زالو صفت ( چون کارشان از دزدی بد تر است ) و یا حذف فیزیکی چند نفر از انها تا درس عبرتی باشد برای دیگران !البته بشرطیکه روسای بالادستی این دلال ها پا در میانی نکنند ؟!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
خئهی
۱۶:۱۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
بهتر اینه که بگی اگه مفت خورای مفسد فی الارض فضولی نکنن ودولت درانجام همچین کارمهمی تعلل نکنه وحتمن انجامش بده تادرس که هیچ بلکه مادامالعمر با اولاد طرف باقی بمونه وبا زندگی ملت بدبخت ومستضعف از همه جا گشنه تر ایرانی این کار مضحک رو انجام نده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
ب ولا نمیشه بابا همه مسئوولین میگن قاچاق دلال فلان ....م دیگه وظیفه مسئوولین چیه ؟؟؟؟ ما رهبر داریم رئیس جمهور داریم ایقد وزیر اگ قراره اینا کاری نکنن کل مملکت افتاده دس دزدا ودلالها دیگ رای میدیم واسه چی؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
واقعا راست می گی،این چه کشوری هست که کلی مسئول توش هست ،و حقوقی چندین برابر ملت می گیرن ولی نمی تونن جلوی دزد ودلال رو بگیرن،مگر اینکه دزد از خودی های خودشون باشه ،دلمون خوشه داریم رای می دیم ،ولی هیچ کاری هم نمی کنن،قضیه مشکوکه!!!!
آخرین اخبار