کاروانسرا سنگی زنجان مرمت شد

مدیر کل اوقاف استان زنجان بااشاره به مرمت و بازسازی کاروانسرا سنگی زنجان، گفت:این بنا بااعتباری بالغ بر ۷ میلیارد تومان بازسازی شده است.

حجت‌الاسلام کرمی با اشاره به مرمت و بازسازی کاوانسرای سنگی زنجان، گفت: با توجه به شرایط اضطراری، مرمت و بازسازی کلی این بنا لازم و ضروری بود.

او با اشاره به اینکه کاروانسرای سنگی یک اثر تاریخی به شمار می‌رود، گفت: این اثر یک موقوفه بوده و تحت تملک اداره اوقاف و تحت نظارت کارشناسان معاونت میراث فرهنگی مرمت می‌شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه برای مرمت و بازسازی کاروانسرای سنگی زنجان بالغ بر ۷ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است، گفت: بخش اعظمی از بودجه مورد نیاز برای این پروژه از سوی سرمایه‌گذار بخش خصوصی تأمین شده  و بخشی نیز از محل اعتبارات این اداره کل  هزینه شده است.

به گفته حجت الاسلام کرمی هم اکنون این بنا با کاربری رستوران سنتی و تاریخی در حال بهره‌برداری و خدمت رسانی است و پس از ماه رمضان به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

او  بدنه‌سازی، بندکشی بین آجرها، تعویض نورگیرها، مرمت آجر‌های فرسوده، کف سازی، اجزای کانال کشی، استحکام‌بخشی پی و طاق‌ها، اندود طاق‌های داخلی، ساماندهی تأسیسات مکانیکی و برقی، استحکام‌بخشی و عایق‌کاری کلی بنا، تسطیح و بهسازی حیاط، تعویض همه درب‌ها و نوسازی کلیه تاسیسات برقی و آبی و سرمایشی و گرمایشی، اجرای گرمایش از کف و سبک سازی بنا را از جمله اقدامات مرمتی در بنای تاریخی کاروانسرای سنگی اعلام کرد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: طی مراحل فوق سعی شد ظاهر اولیه بنا به هیچ وجه تغییر نکرده و حتی برخی خصوصیات از بین رفته بنا مثل محل بستن اسب‌ها در زمانی که از این محل به عنوان کاروانسرا استفاده می شد دوباره احیا شد.

حجت‌الاسلام کرمی بابیان اینکه مصالح به کار گرفته‌شده در این کاروانسرا بیشتر از سنگ بوده و به همین دلیل به کاروانسرای سنگی شهرت یافته است، گفت: اکثر کاروانسرا‌هایی که در این مسیر احداث شده‌اند، سنگی هستند.

او با تأکید بر اینکه کاروانسرا‌ها به‌عنوان آثار ملی موقوفه که بخشی از هویت گذشتگان و نحوه زندگی آن‌ها را به نسل‌های حاضر و آینده معرفی می‌کنند و از ارزش زیادی برخوردار هستند، گفت: این بنا به گونه‌ای مرمت شده است که تا سال‌های طولانی نیاز به تعمیرات و بازسازی ندارد با این حال باید در حفظ، مرمت و نگهداری و معرفی این گونه بنا‌ها بیش از پیش کوشا باشیم.

به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه زنجان  قدمت کاروانسرای سنگی زنجان به دوره صفویان و شاه عباس صفوی بازمی‌گردد و از نوع وقف‌های معاطاتی می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.