گفت‌وگوی تلفنی ملک سلمان و بایدن درباره ایران و یمن

شاه سعودی در تماسی تلفی با رئیس‌جمهور آمریکا درباره افزایش همکاری‌ها با واشنگتن درخصوص برنامه هسته‌ای ایران و همچنین موضوع یمن گفت‌وگو کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در تماسی تلفنی درباره موضوع ایران و یمن و همچنین حمایت از تلاش‌های دولت بایدن درمورد برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری رسمی دولت عربستان (واس)، مدعی شد شاه سعودی در این گفت‌وگوی تلفنی بر حمایت پادشاهی عربستان از تلاش‌های دولت آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تأکید می‌کند.

در بیانیه خبرگزاری رسمی عربستان همچنین بدون اشاره به جنایات ۷ ساله رژیم کودک‌کُش آل‌سعود و حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی از جمله داعش، ادعا شده است که شاه سعودی بر اقدام مشترک برای مقابله با فعالیت‌های مخرب تسلیحات ایران در منطقه و بر تمایل پادشاهی برای از بین بردن علل تشدید تنش در منطقه و ادامه گفت‌وگو تأکید می‌کند.

وبسایت اینترنتی کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا با شاه سعودی خبر داد و نوشت: «رئیس‌جمهور جوزف آر. بایدن جونیور امروز با ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان سعودی تماسی تلفنی برقرار کرد تا درمورد تحولات منطقه‌ای و موضوعات مورد علاقه متقابل، از جمله حملات حوثی‌ها (انصارالله) علیه عربستان گفت‌وگو کند.»


بیشتر بخوانید:


کاخ سفید در این بیانیه مدعی شد: «رئیس‌جمهور بایدن بر تعهد ایالات متحده برای حمایت از عربستان سعودی در دفاع از مردم و سرزمینش در برابر این حملات و حمایت کامل از تلاش‌های سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ در یمن تأکید کرد.»

در ادامه این بیانیه ادعا شده است که: «رئیس‌جمهور تعهد خود را به اطمینان از این‌که ایران هرگز نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد اشاره کرد و شاه سعودی را در جریان مذاکرات چندجانبه در حال انجام برای ایجاد مجدد محدودیت‌ها در برنامه هسته‌ای ایران قرار داد.»

کاخ سفید همچنین نوشت: «دو رهبر درمورد مسائل مربوط به منطقه خاورمیانه و اروپا گفت‌وگو کردند و توافق کردند که تیم‌های آن‌ها در هفته‌ها و ماه‌های آینده از نزدیک با یکدیگر هماهنگ باشند. هر دو رهبر بر تعهد ایالات متحده و عربستان سعودی به تضمین ثبات عرضه جهانی انرژی تأکید کردند.»

این در حالی است که «صالح الجبوانی» وزیر حمل‌ و نقل سابق دولت منصور هادی، رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن دیروز (چهارشنبه) فاش کرد عربستان و امارات برای تجزیه یمن دو ماه است دولت مستعفی را تحت فشار قرار داده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار