از ابتدای امسال تاکنون؛

استنشاق مونوکسیدکربن ۱۵۱ نفر را راهی بیمارستان کرده است

رئیس اورژانس زنجان گفت:ازابتدای امسال تاکنون۱۵۱موردمسمومیت بامونوکسیدکربن به اورژانس زنجان گزارش شده که ازاین تعداد۵ نفرجان خود راازدست داده اند.

 جعفری رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان زنجان در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۵۱ مورد مسمومیت با مونوکسیدکربن به اورژانس پیش بیمارستانی زنجان گزارش شده که از این تعداد ۵ نفر بر اثر استنشاق گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست داده اند.

او افزود: علایم و نشانه‌های اولیه مسمومیت با مونوکسید کربن می‌تواند شبیه علایم آنفولانزا باشد و اکثر افراد در این وضعیت تصور می‌کنند دچار سرماخوردگی و یا آنفولانزا شده اند و سعی در خوابیدن دارند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان زنجان ادامه داد: علائم مهم و اولیه که باید به آن شک کرد: سردرد، سرگیجه، ضعف و بی حالی، تهوع و استفراغ، عدم تعادل در راه رفتن، خواب آلودگی، تند نفس کشیدن است که میزان غلظت گاز co در محیط نیز بر شدت این علایم تأثیر گذار است، همچنین گروه‌های در معرض خطر کودکان، زنان باردار و سالخوردگان و بیماران خاص می‌باشند که آسیب پذیر ترند و علایم مسمومیت در آن‌ها شدیدتر ظاهر می‌شود.

نحوه پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن

جعفری بابیان اینکه استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: کنترل و انسداد منافذ مسیر دودکش از نظر نشت گاز‌های سمی قبل از راه اندازی بخاری بهترین راه پیشگیری از بروز حوادث مسمومیت به شمار می‌رود، همچنین دقت و توجه به داغ بودن دودکش بهترین آزمایش سلامت دودکش است. اگر لوله دودکش بخاری شما سرد است دلیل آن خارج نشدن گاز‌های سمی از دودکش است که در این صورت باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با بازکردن قسمتی از در یا پنجره تهویه درمحیط ایجاد کنید.

او افزود: داشتن کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت بام‌ها برای جلوگیری از عدم بروز خاموشی بخاری و به دنبال آن انتشار گاز CO اهمیت بالایی دارد، همچنین رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز باید آبی باشد و چنانچه رنگ شعله قرمز، زرد و یا نارنجی باشد، حتما نقص در سوخت رسانی و کمبود اکسیژن در محیط است که سریعا باید بررسی و تعمیر شود.

رئیس اورژانس زنجان ادامه داد: در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود، همچنین از نصب آبگرمکن در حمام و روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محیط داخل خانه، جدا خودداری کرد.

چگونگی برخورد با افرادی که دچار گاز گرفتگی شده اند

رئیس اورژانس زنجان درخصوص نحوه مواجهه با افرادی که دچار گازگرفتگی شده اند، گفت: اولین اقدام، خارج کردن افراد مسموم از محل آلودگی و انتقال آن‌ها به هوای آزاد است. برای اینکار روی دهان خود را با دستمال مرطوب پوشانده و وارد محل شوید، در و پنجره‌ها را سریعا باز کرده و با اورژانس ۱۱۵ و آتش نشانی تماس بگیرید و آدرس دقیق بدهید.

جعفری افزود: از دادن هر نوع خوراکی و نوشیدنی به فرد مسموم خودداری و از روشن کردن لامپ در محیط جدا خودداری کنید.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.