پرتاب ماهواره‌ های محرمانه چین به مدار زمین

چین ماهواره‌ های محرمانه شیجیان (Shijian) را با پرتابگر چانگ ژنگ به مدار زمین فرستاد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپیس نیوز، پرتابگر چانگ ژنگ، گروه ماهواره‌های شیجیان-۶ را در ۹ دسامبر به فضا پرتاب کرد تا به این ترتیب چهارصدمین پرتاب چین از خانواده پرتابگرهای چانگ ژنگ رقم بخورد. این سامانه موشکی پرتابی از منطقه ۹۴۰۱ در مرکز پرتاب ماهواره جیوچوان از زمین بلند شد.

ماهواره شیجیان-۶ با پرتاب قبلی که در سال ۲۰۱۰ توسط آکادمی فناوری فضایی چین صورت گرفت، می‌تواند یک جفت ماهواره برای پیوستن به چهار جفت ماهواره‌ای که پیش از این به مدار زمین ارسال شده بودند باشد. طبق اعلام شرکت علوم و فناوری هوافضای چین (CASC) از این ماهواره‌ها برای اکتشاف محیط فضایی و آزمایش‌های تأیید فناوری استفاده می‌شود. تاکنون هیچ تصویری از این ماهواره‌ها منتشر نشده است.

تحلیل غربی‌ها از این سری ماهواره‌ها نشان می‌دهد که ماهواره‌های شیجیان-۶ برای اهداف هوشمند سیگنال یا اطلاعات الکترونیکی طراحی شده اند. پرتابگر چانگ ژنگ ۴B توسط آکادمی فناوری پرواز‌های فضایی شانگهای (SAST) ساخته شده که مانند CAST یکی از زیرمجموعه‌های اصلی شرکت علوم و فناوری هوافضای چین است. این پرتابگر از پیشرانه هایپرگولیک استفاده می‌کند و قادر است ۲۸۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار همگام خورشید حمل کند.

رکورد جدید چین در انجام ماموریت‌های مداری

این ماموریت چهل و نهمین پرتاب مداری چین در سال ۲۰۲۱ بود که رکورد ملی این کشور برای پرتاب‌های فضایی را افزایش داد علاوه بر این پرتاب روز پنجشنبه نیز چهارصدمین پرتاب موشک چانگ ژنگ بود. روزنامه رسمی صنعت فضایی چین این دستاورد را با عبارت «YYDS»، بزرگترین در تمام تاریخ توصیف کرد.

ماهواره چینی

فعالیت‌های مرتبط با فضا در کشور چین نیز با ظهور و تقویت بخش فضایی از سال ۲۰۱۴ در حال افزایش است. فرودگاه‌های فضایی جدیدی در حال ساخت هستند تا امکان گسترش فعالیت پرتاب و رفع تنگناها، از جمله امکانات جدید برای پرتاب‌هایی از طریق دریا را نیز فراهم کند.

خانواده موشک‌های چانگ ژنگ، تاکنون ۹۲ درصد از پرتاب‌های چین را انجام داده اند. نرخ موفقیت پرتاب‌های آنها نیز طبق اعلام چین بیش از ۹۶ درصد بوده که رقم قابل توجهی است. برای مقایسه باید بگوییم که اسپیس ایکس، شرکت فضایی خصوصی آمریکا در زمینه فضا، از اولین پرتابش در سال ۲۰۱۰، تاکنون بیش از ۱۳۰ پرتاب از موشک‌های فالکون ۹ را انجام داده که با یک شکست کامل و یک شکست جزئی مواجه شده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار