رشد صورت فلکی ماهواره های چینی در فضا

کشور چین ماهواره جدیدی را با هدف افزایش و ارتقای رصد زمین به فضا فرستاد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آی ای؛ طبق گزارش اولیه سرویس خبری دولتی شین هوا، چین یک ماهواره باند C Gaofen 3 را برای استفاده به عنوان یک پلتفرم سنجش از دور و نظارت بر زمین، به فضا پرتاب کرد. این پرتاب در ۲۲ نوامبر، ساعت ۶:۴۵ بعد از ظهر به وقت شرقی، از سایت پرتاب جنوبی کشور (SLS-2) در مرکز پرتاب ماهواره Jiuquan (JSLC) انجام شد.

ماهواره جدید چین وارد مدار همگام خورشید می‌ شود

ماهواره‌های Gaofen-3 برای هشت سال کار ساخته شده‌اند و دارای رادار دیافراگم مصنوعی (SAR) هستند، به‌علاوه یک سیستم انتقال داده که جهت‌گیری خود را در فضا از طریق کنترل لحظه‌ای ژیروسکوپ (CMGs) تنظیم می‌کند را نیز دارند. آکادمی فضایی و فناوری چین (CAST) سری Gaofen 3 را می‌سازد و CAST بخشی از شرکت علوم و فناوری هوافضای چین (CASC) است. این نهاد‌ها به عنوان مکان اصلی ساخت و توسعه فضاپیمای چین عمل می‌کنند و در فرآیند اولین پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره (دونگ فانگ هونگ I) در این کشور نقش داشتند.

ماهواره چینی

ماهواره جدید، توسط موشک Chang Zheng 4C (که در سطح بین المللی Long March 4C نیز نامیده می‌شود) به مدار فرستاده شد. این موشک تقریباً ۱۵۰ فوت (۴۵.۸ متر) ارتفاع دارد و قطر آن تقریباً ۱۱ فوت (۳.۳۵ متر) است و با جرمی حدوداً ۲۷۵ تن (۲۵۰۰۰۰ کیلوگرم) بلند می‌شود. Long March 4C عمدتاً برای پرتاب ماهواره‌ها به مدار پایین زمین (LEO)، علاوه بر مأموریت‌های مدار خورشیدی سنکرون (SSO) استفاده می‌شود. این موشک می‌تواند تقریباً ۵ تن (۴۲۰۰ کیلوگرم) را به داخل LEO و تقریباً ۳ تن (۲۸۰۰ کیلوگرم) را به SSO ببرد. محموله روز چهارشنبه تقریباً ۳ تن (۲۷۷۹ کیلوگرم) بود.

چین در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۵۰ ماهواره به فضا پرتاب کرد

آخرین پرتاب به صورت فلکی بزرگتری از ماهواره‌ها به عنوان بخشی از سیستم رصد زمین با وضوح بالا (CHEOS) که در ابتدا در سال ۲۰۰۶ پیشنهاد شد و در سال ۲۰۱۰ آغاز شد، می‌پیوندد. هدف CHEOS افزایش و ارتقای ظرفیت این کشور برای رصد زمین است.

چین حتی آژانس جدیدی را برای نظارت و اجرای برنامه به نام سیستم مشاهده زمین و مرکز داده اداره ملی فضایی چین (EOSDC-CNSA) تأسیس کرد که در یک کمپین توسعه منطقه‌ای بزرگتر "یک کمربند یک جاده" برای نقشه برداری گنجانده شده است. با فرض اینکه این نظارت محدود به مطالعه، پیشگیری و هماهنگی واکنش به بلایای طبیعی و آسیب‌های زیست محیطی باشد، این در واقع ایده خوبی به نظر می‌رسد.

پرتاب ماهواره

در بیشتر موارد، نظارت و رصد می‌تواند برای افزایش سطح آب، اکوسیستم‌های آسیب‌دیده (که با سرعت غیرقابل حدس زدن در حال تکثیر هستند) و مثلاً سیل‌های بزرگ عالی باشد. اما با توجه به افزایش تاکتیک‌های جنگ فضایی توسط کشور‌های ابرقدرت فضایی، تصور اینکه صور فلکی رو به رشد چین بیش از طبیعت را رصد می‌کند، سخت نیست. چه اینطور باشد یا نه، این چهل و پنجمین ماموریتی بود که چین در سال جاری انجام داد و دو پرتاب دیگر نیز در نظر گرفته شده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار