خطر انقراض نسل آهوان در دشت سهرین زنجان

تعداد آهوان موجود در دشت سهرین و منطقه حفاظت شده فیله‌خاصه از ۱۳۶۰ راس در سال گذشته به ۸۵۰ راس رسیده است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، رستمی رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: تعداد آهوان موجود در دشت سهرین و منطقه حفاظت شده فیله‌خاصه از ۱۳۶۰ راس در سال گذشته به ۸۵۰ راس رسیده است.

او با بیان اینکه کاهش جمعیت آهوان این دشت بسیار نگران‌کننده است افزود: پارسال بیش از ۵۰۰ راس از آهوان این منطقه تلف شده‌اند که ادامه این روند بسیار نگران‌کننده است و باید از سوی مسئولان ذی‌ربط چاره‌جویی اساسی شود تا این‌گونه جانوری شاخص و زیبا از خطر انقراض دور شود.

رستمی با بیان اینکه اگر وضع به همین منوال پیش برود در آینده‌ای نه چندان دور شاهد انقراض نسل آهوان در تنها زیستگاه آهو در شمال‌غرب کشور خواهیم بود ادامه داد: شکار‌های غیرمجاز،  محدود و جزیره‌ای شدن زیستگاه، کاشت محصولات کشاورزی و نهال، تغییر الگوی کشت از دیمی به آبی، کمبود نیرو، امکانات و تجهیزات به منظور رصد و پایش مدام از عمده دلیل کاهش جمعیت آهوان در این زیستگاه اصلی است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: در زیستگاه دشت سهرین جانورانی، چون آهو، پلنگ، گراز، خرس قهوه‌ای، سمور سنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک‌لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم، اسبله و ... زیست می‌کنند.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.