مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان:

پیشگیری از آتش سوزی مراتع نیازمند فرهنگسازی است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان گفت: پیشگیری از آتش سوزی و اطفای آن نیازمند آموزش و فرهنگسازی است که باید این موضوع در دستگاه‌های اجرایی متولی جدی گرفته شود.

عباس بابایی مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان روز پنجشنبه در جلسه کارگروه استانی پیشگیری از آتش سوزی مراتع استان، گفت: در فصل بهار با گرم شدن هوا پوشش‌های گیاهی در مراتع خشک می‌شوند و برخی مشکلات مثل آتش سوزی را به وجود می‌آورند.

وی افزود: پیشگیری از آتش سوزی در مراتع استان توسط عوامل انسانی نیازمند فرهنگسازی و ارایه آموزش‌های لازم است که در این زمینه رسانه‌ها و صدا و سیما می‌توانند یاریگر باشند.

بابایی ضمن تشکر و قدردانی از زحمات و اقدامات دستگاه‌هایی مانند محیط زیست، شهرداری‌ها و آتش‌نشانی، گفت: عمدتا آتش‌نشانی و مدیریت آن در مراتع بر دوش اداره منابع طبیعی است ولی نحوه مدیریت کلان این مساله بسیار اهمیت دارد، چون نیازمند تامین تجهیزات، نیروی انسانی و بودجه لازم است.

وی با تاکید بر هم افزایی در این زمینه، افزود: منابع طبیعی یک ثروت همگانی است و همه باید خود را در قبال آن مسوول بدانند و با هم افزایی و همکاری برای استفاده از تمامی ظرفیت‌ها اقدام کنند.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز در این باره، گفت:مراتع با توجه به ارائه خدمات متنوع زیست محیطی بسیار ارزشمند هستند و باید با استفاده از تمامی امکانات برای صیانت از آنها تلاش کنیم.

سید حسن حسینی گفت:یکی از مواردی که موجب تخریب مراتع می‌شود چرای بی رویه دامهاست که در این راستا طرح مدیریت چرا و ساماندهی کوچ با رویکرد پیشگیرانه و حفاظتی به مرحله اجرا درآمده که موثرترین اقدام در مدیریت بهره برداری از مراتع است.

وی اضافه کرد: تخریب مراتع نه تنها بر دامداران اثر می‌گذارد بلکه منابع آب و خاک را نیز در معرض تهدید جدی قرار می‌دهد به همین دلیل مدیریت و حفاظت از آنها ضروری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.