مارک میلی: آزمایش سیستم مافوق صوت چین تحولی نگران‌کننده است

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مدعی شد که آزمایش چین بر تسلیحات مافوق صوت و شلیک موشک‌های هایپرسونیک تحولی نگران‌کننده برای آمریکا است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بلومبرگ، «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در اظهاراتی ادعایی با اشاره به آزمایش اخیر چین بر روی تسلیحات مافوق صوت این کشور، آن را «تحولی نگران‌کننده» و باعث افزایش تنش میان پکن و واشنگتن دانست.

مارک میلی که با تلویزیون بلومبرگ مصاحبه می‌کرد، در بخشی از سخنان خود مدعی شد: «آنچه دیدیم یک رویداد بسیار مهم از آزمایش یک سیستم تسلیحاتی مافوق صوت و برای ما بسیار نگران‌کننده بود. من نمی‌دانم این یک بحران اسپوتنیک (دوره‌ای از ترس و نگرانی عمومی در کشور‌های غربی در مورد فاصله فناوری بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در دوران جنگ سرد) است یا نه، اما به نظرم در هر حال این نگرانی بسیار نزدیک است و ما بسیار نگرانیم.»

چین در هفته‌های اخیر دو موشک مافوق صوت را به صورت موفقیت‌آمیزی آزمایش کرده است که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارد. مقامات چین هرگونه تهدید نظامی با این سلاح‌ها را رد کرده و گفته‌اند این تنها یک آزمایش معمولی نمونه یک فضاپیما بوده است.

پس از آن وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از آزمایش موفقیت‌آمیز نمونه‌های اولیه موشک‌های مافوق صوت (هایپرسونیک) خبر داد. این آزمایش‌ها که در آزمایشگاه ملی ساندیا انجام شده قابلیت حمله‌های تهاجمی مافوق صوت را نشان می‌دهد.

این درحالی است که آمریکا بار‌ها در آزمایش‌های خود در زمینه پرتاب موشک فراصوت ناموفق بوده است. ایالات متحده در آزمایش اخیر موشک‌های خود که در راستای برنامه تسلیحاتی پنتاگون قرار بود انجام شود با شکست مواجه شد.

چنین پیشرفت‌های سریع از سوی چین در عرصه نظامی و غیر نظامی این روز‌ها سبب وحشت آمریکا شده؛ تا جایی که آن‌ها را به صدور هشدار در این زمینه واداشته است.

به طور مثال، «مایکل اورلاندو» مدیر موقت «مرکز ملی ضد جاسوسی و امنیت آمریکا» با اشاره به پیشرفت سریع چین، گفت: «آمریکا نمی‌تواند تحمل واگذاری زمین به چین در چندین زمینه کلیدی را داشته باشد که از جمله می‌توان به هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و بیوتکنولوژی اشاره کرد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار